Nykii, ei käynnisty kuumana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Nykii, ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja Iska »

Taas tarvittaisiin aktiivisten foorumilaisten apua.
9-5 2.3t aut.
Ensin huomasin, että n. 15-17km lähdöstä vedossa tapahtui nykäisy, jonka jälkeen matka jatkui normaalisti. Tätä tapahtui parina peräkkäisenä päivänä töihin mennessä ja sieltä lähdettäessä. Kunnes torstaina piti lähteä hetimmiten (n. 15min) töihin saapumisen jälkeen uudelleen matkaan. Eipä lähtenyt käyntiin.
Illalla kotiin lähdettäessä auto taas käynnistyi normaalisti. Kotimatkalla taas tuttu nykäisy 15km kohdalla. Kotipihalla uskalsin sammuttaa auton ja kokeilla käynistystä; eipä käynnistynyt. Kahden tunnin kuluttua taas kaikki kunnossa. Tänään taas tutut nykäisyt mennen tullen ja kotiin tullessa kokeilu; ei lähde käyntiin!! :roll:
Nykäisy liittyy ilmeisesti jotenkin siihen, että moottori saavuttaa tietyn käyntilämpötilan!
Kampiakselin asentoanturi kuulemma pysäyttäisi menon hetkeksi kokonaan.
Tulppien vaihto ei auttanut.
DI-kasetti vaihdettu n. 2kk sitten
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Viittaisi kyllä aika vahvasti kampiakselin asentoanturivikaan. Pitäisi kyllä kuitenkin sytyttää Chek Engine valon ja siirtyä Limp Home tilaan. Siitä nykäisy. Mutta jos ei käynnisty uudelleen niin luulisi että nokka-akselin asentoanturikin olisi viallinen. 8O
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Tai sitten kävi huono tuuri di-kasetin kanssa.
Vaihdoithan varmasti oikeanlaiset tulpat?
Tuo kasetti on aika kranttu.
9-3 SC 1.8t -06
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Viesti Kirjoittaja Iska »

Tulpat NGK BCPR6ES11.
Se Check Engine valo tosiaan. Miten sen pitäisi toimia?
Nykäisyn yhteydessä ei huomaa, että vilahtaisi, eikä jää palamaan.
Kävin vielä äsken pihalla tarkistamassa tilanteen.
Virrat päälle; punainen kolmio ja check engine jäävät palamaan mittarivalojen tarkistuksen jälkeen.
Käynnistys; punainen kolmio ja check engine valot sammuvat moottorin käynnistyessä.
Miten valojen pitäisi toimia :?:
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Ja sama vika kuin Iskalla, auto 9-5 2.3 -98.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6&start=30

Itellä noi nykäsyt tulee jo noin 5-6 km ajon jälkeen ( Kaakossa lämmin kevät.. ) Lisäksi tosiaan sammunut risteyksiin tullessa. Tulpat kun vaihdettiin Bosch-platina-tulppiin alkoi ongelmat ( Bosch-katalogi ilmoitti ko. autolle..) Sitten NGK: t välittömästi tilalle eikä positiivista muutosta.. Uusi kasetti ei auttanut. Di vaihdettu siis kertaalleen ja kahdet tulpat kokeiltu.. oireet täysin samat. Nyt saba seisoo ja ensiviikolla merkkihuoltoon, jotenkin toivon sitä asentotunnistinta. Toisaalta saattaahan ne tulpat tosiaan olla vieläkin väärät. :?
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Check engine - valon toiminta ei poikkea täälläkään normaalista.. Ei edes kun konetta yrittää sahata käyntiin.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omassa 9-5:kin on pari viime päivänä tuo "Check engine" valo välillä palaillut, jospa tänään kun pääsee toistä sais tuolla Scantoolin OBD vehkeellä nuo vikakoodit luettua, toivottavasti ei ole kaasuläppäkotelo :arrow: tietää rahan menoa :cry:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Mulla meni pari kuukautta sitten kampiakselin anturi. Oireet olivat vastaavat: ei käynnistynyt heti uudestaan, mutta lähti jonkin ajanpäästä. Lisäksi oli muutamia satunaisia nykäyksiä. Merkkihuolto vaihtoi ensin DI-kasetin, mutta oireet jatkui. Sitten uusittiin anturi ja homma ratkesi. Nyt on jäljellä vain käynnin jatkuva pieni epätasaisuus, mutta se onkin sitten toinen juttu.

Check Engine valo ei palanut missään vaiheessa eikä myöskään vikamuistista löytynyt mitään.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

HUH, olikin kyseessä vaan liitin kontakti häiriö kyseessä, DI:n liitin tai rintapellin ylareunassa olevassa liittimessä(vikakoodi P1312). Putsasin ja suihkuttelin Kontakti öljyä perään, täytyy seurailla tuleeko vielä vikakoodeja :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Iskan kanssa voidaan vesilin yksilön oikkuilujen perusteella odottaa siis asentotunnistimen vaihtoa.. "Nyt on jäljellä vain käynnin jatkuva pieni epätasaisuus.." : toivottavasti siihen löytyy sitten positiivisesti yllättävä tiaknoosi.. :)
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Urkki kirjoitti:Iskan kanssa voidaan vesilin yksilön oikkuilujen perusteella odottaa siis asentotunnistimen vaihtoa.. "Nyt on jäljellä vain käynnin jatkuva pieni epätasaisuus.." : toivottavasti siihen löytyy sitten positiivisesti yllättävä tiaknoosi.. :)
Kaasuläppäkotelo putsattu, tulpat meni DI:n kanssa, tulpan kolot tsekattu kosteuden varalta... MAF on vaihtamatta ja seuraavana taitaa vuorossa ollakin jo tasapaino akselit. Korjaamolla jo "mainostettiinkin" jatkettua moottoritakuuta.... Viime aikoina on ollut muita kiireitä, mutta jossain vaihessa pitää paneutua aiheeseen.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Taas toimii...

Viesti Kirjoittaja Iska »

... ja kiitos aktiivisille hyvistä vihjeistä.
Maanantaina vaimo ilmoitti, että se ajaa, jonka auto on kunnossa ja jokainen ajaa omallaan. 8O Joten lähdin omallani tuttujen nykäisyjen saattelemana töihin. Palatessani juutuin ruuhkaan ja seurasin lämpötilan nousua kohti nykimislämpötilaa odottaen, että kohta se sammuu. Ja sammuihan se; keskelle kaistaa. Sain auton hitaasti valumaan bussikaistan yli pientareelle, jonkun torven soittajan tahdittamana. Kiitos myötätunnosta. Mitäs läksin risalla jne... :oops:
Koska olin saanut korjausajan vasta keskiviikolle ja auto olisi pitänyt jättää varikolle koko päiväksi testattavaksi, kurvasin heti moottorin taas käynnistyttyä ostamaan sen kampiakselin asentoanturin. Mm. Vesilin tapauksen perusteella arvelin, että kannattaa ainakin kokeilla.

Itse anturin vaihto maanantai-iltana kotona oli suht'koht yksinkertainen juttu:
Anturihan sijaitsee heti pakosarjan alla lohkossa vaihteiston puoleisessa päässä.
Pakosarjan lämpökilpi oli kiinni yhdellä mutterilla ja kahdella pikakiinnityksellä.
Itse anturi lämpösuojineen oli kiinnitettynä yhdellä ruuvilla (torx30) ja sähköliitin löytyy imusarjan vierestä. Johto oli tuettuna yhdestä kohtaa.
Ennen uuden kiinnitystä on hyvä putsata anturin reikä lohkossa ja ehkä hioa anturin kiinnityskohta hiomapaperilla ruosteettomaksi hyvän kontaktin saamiseksi anturille. Ilmeisesti tarvitsee sen.
Jotta anturi saadaan "lupsahtamaan" varmasti paikalleen voi voidella anturin O-rengastiivisteen öljyllä.
Johtimen oikea reitti kannattaa tarkistaa, jotta välttyy kuumuuden tai hankauksen aiheuttamilta ongelmilta myöhemmin.
Hieman sormiakrobatiaa ja siinä kaikki!!! 8)
Eilen illalla ja tänään auto toiminut moitteetta. On se ihmeellistä, kun autolla voi lähteä heti uudestaan kuumalla koneella liikkeelle. Pienestä se ihminen tulee onnelliseksi; ainakin hetkeksi.
Ja Urkki. Todennäköisesti sinulla vika ei ole sen pahempi.
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
sivakkalla
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 23:55

Re: Nykii, ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja sivakkalla »

Käytin autoani (9-5 2.3t -02) katsastuksessa ja hylkyhän sieltä napsahti. Syy OBD-testissä ilmennyt vikakoodi ; P1312. Itselläni en ole mitään oireita auton käyttäytymisessä havainnut. Voisiko tuo olla pelkkä "hapettunut" DI-kasetin liitin?

Kaksi kertaa on CE-valoa näyttänyt ja molemmat kerrat sadesäällä. Olen käyttänyt huollonpihassa ja siellä ovat sanonett että jos ei auton toiminnassa ole mitään vikaa niin ei huolta.

Voikos tuon vikakoodin nollata ihan vaan akun navan irroittamalla? Vai pitääkö mennä merkkihuoltoon?

Anteeksi tarinani pituus ja kiitos asiantuntemuksestanne!
sivakkalla
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 23:55

Re: Nykii, ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja sivakkalla »

Voisko toi johtua myös pelkistä sytytystulpista? Näyttäs toi kasetti maksavan n. 300 euroa. Auto käynnistyy kyllä "kylmänäkin" (+8 astetta) ilman ongelmia.

Yritin etsillä katella noista OBD-lukijoista, mutta ei mieli kirkastunu kyllä yhtään. Osaako joku sanoa kokemuksella hyväksi jotakin tiettyä lukijaa, jota siis vielä on kaupan jossain?

Kiitos Mimmi vikakoodin selvennyksestä. Onko noihin olemassa joku yleinen lista josta koodin selvityksen voi katsoa vai onko vain merkkihuollon käytössä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii, ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yleislukijoista(kin) on kokemusta muutamista.
Osa on todella huonoja, joten en ehkä viitsi tässä mainostaa niistä mitään.
Kannatta itse katsoa tarkat tuoteselosteet, joissa näkyy kattavuus eri merkkeihin, malleihin, vuosimalleihin ja järjestelmiin.

Muutoin kannattanee noudattaa jo Mimmiltä saamiasi ohjeita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin