ajelin tuossa päivällä normaalia maantie ajoa 100km/h vauhdilla.
yhen äkkiä alko hirmunen venttiilien rallatus ja rytkyyminen. auto sivuun ja tutkimaan, oli turbon öljyn paluuputki sylkässy öljyt pihalle, mittatikku kastu vaivaiset pari milliä. nyt rytkyää tyhjäkäynnillä vaivoin, jos sitä voi tyhjäkäynniksi kutsua. öljyn lisäys ei tuonut muutosta.. liekköhän kerkes mennä venttiilit solmuun vai selviiskö jollain poppakonstilla
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Naputus varmaan kuuluu hydraulisista venttiilinpainimista. Yleensä loppuu saabin moottorissa yläkerrasta ensin öljy. Itsellä kävi lähes samantapaisesti n. pari vuotta sitten, hommasta selvittiin ihan vaan vaihtamalla ehjään ahtimen öljyputkeen .
Toivottavasti vika selviää. Tässä hyvä sauma moottorin kunnostukselle, ennen viritystä .
Näin flunssaisila aivoilla ajateltuna turbon öljyputki ei itsekseen pääse mitenkään irti ja jos vaikka pääsisikin, niin öljyn lisäyksen pitäsi korjata tilanne... Jakohan siinä ei pääse sekaisin ja ei nostimienkaan luulisi ihan samantien ottavan nokkiinsa (helppohan toki koppa on ottaa auki ja katsella miltä siellä näyttää) Voisiko siis öljyputken irtoaminen olla seuraus eikä syy... Sitä syytä en tosin uskalla ruveta arvailemaan...
löysällähän tuo öljyputki oli.. kiristyksen jälkeen ei enää vuoda.
samalla vaihdoin sisään kendall elite 5w-40 öljyt. loppu se rallatus siihen.
sitten oli jotenki päässy niin ihmeellinen asia tapahtumaan kun että pyöriä/tärinä oli nirhannu eristeet irti näistä kolmesta johdosta mitä menee pyöriän sisään.. mitä ihemttä?! tosin tuo liitin oli jo aikoja ollu reino, eli heilunu hervottomasti kun oli kiinnitys pettänyt..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
S1mppa_ kirjoitti:pyöriä/tärinä oli nirhannu eristeet irti näistä kolmesta johdosta mitä menee pyöriän sisään..
Pyörijän sisään ei mene mitään johtoja, pyörijä on virranjakajan kannen alla.
Tarkoitatko virranjakajan kyljessä olevaa Hall-anturin johtoliitintä? Onko liitinrunko irti virranjakajan kyljestä (sokka puuttuu) vai onko vikaa ainoastaan johdossa ja liittimen kumisukassa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00