3.0 V6:n moottorinohjaus?
3.0 V6:n moottorinohjaus?
Eli minkälainen moottorinohjaus on noissa kolmelitraisissa? Tavallisissa ja Griffineissa. Onko niissä eroja? Onko niissä OBD -väylä?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 V6:n moottorinohjaus?
Niissä on Trionic T7, sinänsä ''tavallisessa" ja Griffinissä ei ole mitään eroa. Ensin oli sellainen olo että onko V6:tta tehty lainkaan ilman Griffin-pakettia, mutta onhan sitä. Vuosimallikohtaisia eroja on, ja muistaakseni turbokin on vaihtunut jossakin välissä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 3.0 V6:n moottorinohjaus?
Sisältääköhän ne softat, joilla näitä viritellään, pelkästään sytytys- ja bensakartat, kun kerran ahtoja ei voi ohjata?Mimmi kirjoitti:
HUOM! B308:ssa EI ole minkäänlaista ahtimen ohjausta (ahtimessa e ole edes hukkaporttia), joten viritys ei kannata.

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 V6:n moottorinohjaus?
Juuri näin.
B308:ssa otetaan lisäteho (ns. virisofta) muuttamalla sytytystä ja lisäämällä sopansyöttöä - eli tässä tapauksessa 'virittäminen" ei missään nimessä pienennä kulutusta.
Tavallaan myös ahtimen tuotto lisääntynee aavistuksen verran, kun pakokaasumäärä kasvaa poltettaessa enemmän ainetta/työtahti.
Kuitenkin tai kaikesta huolimatta ero ko. auton suorituskyvyssä normaalisoftan ja virisoftan välillä on selvä.
B308:ssa otetaan lisäteho (ns. virisofta) muuttamalla sytytystä ja lisäämällä sopansyöttöä - eli tässä tapauksessa 'virittäminen" ei missään nimessä pienennä kulutusta.
Tavallaan myös ahtimen tuotto lisääntynee aavistuksen verran, kun pakokaasumäärä kasvaa poltettaessa enemmän ainetta/työtahti.
Kuitenkin tai kaikesta huolimatta ero ko. auton suorituskyvyssä normaalisoftan ja virisoftan välillä on selvä.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Re: 3.0 V6:n moottorinohjaus?
Ilmamassaa se B308 pyytää ihan samanlailla kuin muutkin T7 vehkeet. Tämän määrää säädetään läpällä ja mahdollisesti myös by-passilla. Muistaakseni
150hp 2.0t aukas läppää vain 45%.
Jos B308 haluaa alkaa virittään niin isompi hyrrä hukkaportilla johon manuaalinen ahtopaineensäätö. Trionic tarttee mapata isommille ilmamassoille että läppäsäätö pysyy hanskassa. EI varmasti helppo homma mutta tehtävissä. B308 kestävyydestä jos mennään päälle 300 pollen ei ole tietoa. Jos puristussuhde on kovin korkea niin vesi/metanoli ruutalla voi nakutuksen mahdollisuutta pienentää.
150hp 2.0t aukas läppää vain 45%.
Jos B308 haluaa alkaa virittään niin isompi hyrrä hukkaportilla johon manuaalinen ahtopaineensäätö. Trionic tarttee mapata isommille ilmamassoille että läppäsäätö pysyy hanskassa. EI varmasti helppo homma mutta tehtävissä. B308 kestävyydestä jos mennään päälle 300 pollen ei ole tietoa. Jos puristussuhde on kovin korkea niin vesi/metanoli ruutalla voi nakutuksen mahdollisuutta pienentää.
Re: 3.0 V6:n moottorinohjaus?
On sitä tullut kaikenlaista huvikseen mietittyä.
Yksi ajatus olisi rakennella kokonaan uudet mutkat kummaltakin lohkolta, johtaa ne johonkin sopivaan koloseen ja laittaa yhtymäkohtaan yksi iso fööni hukkaportteineen - ja tietysti kehittää jostakin uusi asianmukainen softa ohjaamaan laitosta. Kolmen litran iskutilavuus antaisi varmaan mukavasti painetta isompaankin puhaltimeen. Ilman saantia pitäisi tietysti myös parantaa vastaavasti.
Mutta turhaahan tuollainen pohdiskelu on. Ensinnäkään koneen vakiosisuskalut eivät kestäisi aikaansaatua tehoa ja vääntöä. Vaihdelaatikkokin varmaan antautuisi vakiona - eikä laatikon vakiosoftakaan osaisi hyödyntää reilusti kasvanutta suorituskykyä.
Mutta totta kai, kaikki lienee mahdollista mikäli käytettävissä olisi riittävästi asiantuntemusta, aikaa ja rahaa.
Yksi ajatus olisi rakennella kokonaan uudet mutkat kummaltakin lohkolta, johtaa ne johonkin sopivaan koloseen ja laittaa yhtymäkohtaan yksi iso fööni hukkaportteineen - ja tietysti kehittää jostakin uusi asianmukainen softa ohjaamaan laitosta. Kolmen litran iskutilavuus antaisi varmaan mukavasti painetta isompaankin puhaltimeen. Ilman saantia pitäisi tietysti myös parantaa vastaavasti.
Mutta turhaahan tuollainen pohdiskelu on. Ensinnäkään koneen vakiosisuskalut eivät kestäisi aikaansaatua tehoa ja vääntöä. Vaihdelaatikkokin varmaan antautuisi vakiona - eikä laatikon vakiosoftakaan osaisi hyödyntää reilusti kasvanutta suorituskykyä.
Mutta totta kai, kaikki lienee mahdollista mikäli käytettävissä olisi riittävästi asiantuntemusta, aikaa ja rahaa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21