Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
leegoinsinoori
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 23:25
Paikkakunta: Espoo

Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Viesti Kirjoittaja leegoinsinoori »

Heips!
Olen tässä jo pari vuotta laitellut ensimmäistä omaa Saabia käyttökuntoon ja onnistunutkin kohtuullisesti. 30 tkm ilman sen suurempia murheita. Nyt kuitenkin auto rupesi ravistamaan (ilmeni aluksi kuorma päällä) 80-110km/h vauhdeissa kiihdytettäessä nelos ja vitosvaihteella. Tärinä tuntuu tulevan oikealta ja loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Ymmärtääkseni diagnoosi on selvä: sisemmät vetoakselit väljät.

Kysymys kuuluukin, että voiko autoni 900 2.1 16v -93 sisempien vetoakselien maljat vaihtaa puolelta toiselle ja tuleeko siitä em. toimenpiteen tekemällä käypänen vielä seuraavalle 100tkm matkalle? Autolla on ajettu 211tkm, joten uskoakseni maljoja ei vielä voi olla käännetty? Mitä remontissa tulee ottaa huomioon uusien tripodien, kumien ja tiivisteiden vaihdon lisäksi? Kannattaako vielä jotain muuta vaihtaa samalla? Uudet maljat taitavat maksaa auton hinnan, jos niitä ylipäätään on enää saatavilla..

Vinkkejä tekijälle? Voiko molemmat maljat olla irti laatikosta vaihdon ajan ilman että siellä hajoaa jotakin?

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen. Toivotaan, että :saab: saadaan vielä tien päälle!

Edit. Tossa alapuolella vähän samasta aiheesta, ois voinu jatkaa jos ois huomannu..
leegoinsinööri

perheauto:
Saab 9000 CSE 2,0t -98
ex:
Saab 900 2.1 16v -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen kirjoittaneeni aiheesta aiemminkin. Ei siinä mitään ihmeellistä sinänsä ole. Ne maljan stefat ja kuulalaakerit kannattaa uusia samalla, ja shimmilevyjä ei pidä sotkea. Laakereiden ja stefojen tyypitkin olen kirjoittanut tänne foorumille joskus. Joku muukin on kirjoitellut niitä, kuten näkyy seuraavasta viestistä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... at#p511563
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tuon joskus tehneenä, mutta enää ei muista. Ohjeet luin silloin täältä.
Maljat käänsin mutta oliko ne säätölevyt taas jätettävä puolelleen vai vietävä maljan mukana?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

pitää muuten hartikainen aika karvasta hintaa nuilla stefoilla. olikohan 20e kipale?
ja motonetin vaihdelaatikon tiivistesarjassa tuli kaikki tiivisteet, mukaan lukien nuo stefat. tais olla jotain 10-20e :roll:
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vetoakselin maljojen vaihto puolelta toiselle

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan laakerikaupasta saa ne stefat ja laakerit.

Siis shimmit ja laipat pysyy puolellaan. Puolelta toiselle vaihdetaan vain ne maljat, niinkuin otsikossakin jo ollaan oikeilla jäljillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin