jarruongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

siiseli kirjoitti:Onhan takasylinterit varmasti oikein päin? Ilmausruuvi ylös?
Et olisi eka foorumilla, jolla on ilmausnipat alaspäin asennuksen jälkeen
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

polin menee ehkä seittiä vaille pohjaan ennen kun ottaa jarrut. uudet levyt eteen ja samalla palat niin sen jälkeen alko kusta koko paketti. ilmattu on virrat päällä ja ilman virtoja lopputulos silti sama. ja toisessa takimmaisessa satulassa ei toimi se säätö ruuvi 4mm kuuskolo
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

tosin ku polkee jarrua kuuluu semmonne ihme ääni takasatulasta kun palloo polkasis
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

ja nipat ovat ylöspäin. kävin juuri tarkistamassa
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mistä hommasit noi takasatulat?
Perussäätönä niissä = kuusiokoloruuvi niin kiinn,i ettei rengas pyöri ja vartin verran auki
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

ihan on alkuperäset satulat. (ettei ole vaihdettu kertaakaan)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Miksi sitten toinen takasatula ei mene kuusiokoloavaimella säätöihin.
Se on risa :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

katoppa huvikses ne jousiraudat että o oikeessa välissä siin satula-palat kohrilla. Joskus jollaki kävi niin että oli vähä rauta huonosti nii jarrua polkastaessa anto satula periks aika pahasti ja polin meni liki pohjaan...

sekavasti selitetty mutta tsekkaisin ny iha varmuuden vuoks ;)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Pitää varmaan tilata uusi satula. no en tiiä se ei säädä sitä sieltä kuusiokololla varmana hypänny joku juttu kierteiltään kun edellinen omistaja ajanu palat raudoille
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Pöhkis kirjoitti:varmana hypänny joku juttu kierteiltään kun edellinen omistaja ajanu palat raudoille
4 mm kuusiokolookannalla olevan säätöruuvin hampaat murtuvat jos mäntää painaa väkisin sisään uusia paloja laittaessa tai vaikka vaan vääntää säätöruuvia väkisin.

Jos satula on muuten ehjä, voi riittää ehjän säätöruuvin lainaaminen toisen puolen satulasta tai jostain ehjäruuvisesta romusatulasta. Tai vaan lyhentää risasta ruuvista hampaansa menettänyt osuus pois.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tosin kysyjällä taitaa olla jarruissa nyt niin monta ongelmaa yhtäaikaa että käsijarrun säätö ei ole se olennaisin.

EDIT: kuvalinkkien korjailua
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 30, 2015 21:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Hane_81 kirjoitti:katoppa huvikses ne jousiraudat että o oikeessa välissä siin satula-palat kohrilla.

Jos tarkoitat vanhanmallisen pikkuetujarrun jarrupalassa olevaa jousta, sellaista ei 95-etujarruissa ole.
Kuva

Se pitkä rautalanka joka on viritettynä satulan ja satulakannakeraudan välille pitää toki olla oikein.
Kuva

EDIT: kuvalinkkiremonttia
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 30, 2015 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

rautalankaa meinasin. Ja tosiaan omassa pommissa yks oli vähä päin persusta -> polin löysä ja vasta aivan pohjassa otti. Vikaa etin suht kauan ja ilmailua tuli harrastettua riittävä määrä, mut onneks viimein hoksas vian.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

pitää katsoa nuo jouset/langat. tää saab tehty ruotsissa näköjään liekkö mitään eroa suomessa valmistettuun. Voikohan siitä satulasta jotenkin tarkistaa saako se ilmaa?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ilmaa läpinäkyvällä letkulla niin kyllähän sinä huomaat jos aina vaan kuplia ilmaantuu jostain.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

No niin,

olen koittanut selvittää miten mun pitää ilmata abs-jarrut?
Eli kun olen "huoltanut" eli vaihtanut tiivisteet etusatuloitten sylintereihin,
niin mitä mä sitten teen :D ?

tämän keskustelun mukaan pitää pumpata/humpata/jumpata ilman virtaa ja virran kanssa. Pliis yksiselitteinen "aivot narikkaan ohje".
Jos joku viitsii kertoa sen, niin varmaan vois laittaa tonne faq-osioon miten ilmataan abs-jarrut tonnipommiin (CS 2,3 -94 vapari...)

Terveisin, opetuslapsi jarruremonteissa...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Vastaa Viestiin