9000i 2.0 16V 1988 seuraaviin ongelmiin tarvisi neuvoja:
1. Käynnistettäessä startti pyörii tyhjää eli solenoidi ei vedä, tai jos solenoidi vetää saattaa se päästää ennen kuin kone käynnistyy ja startti jää taas pyörimään tyhjää. Joskus käynnistyy normaalistikkin. Maadoitukset tarkastastettu, akku tarkastettu sekä solenoidin herätevirta syötetty suoraan akusta (virtalukon ohi), em. apua ei ole ollut. Voisikohan solenoidin koskettimet olla kuluneet...
2. Lämpöisellä koneella tyhjäkäynti "pomppii" n.500 - 1100 rpm välillä, tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu pariin kertaan, auttoi ehkä hetkeksi.
9000i 2.0 16V -88, Käynnistys & tyhjäkäynti ongelmat
1. Todellakin, niin kuin arvioit, solenoidin koskettimet voivat olla hitsautuneet sähköä johtamattomiksi.
2. Itsellä on täsmälleen samanlainen auto vuosimalleineen ja vaellukseen auttoi lämpöanturin vaihtaminen uuteen. Vaelsi kovasti tosin vain "keskilämpöisenä", eli kylmänä ja lämpimänä ei niin paljon.
Teemu
2. Itsellä on täsmälleen samanlainen auto vuosimalleineen ja vaellukseen auttoi lämpöanturin vaihtaminen uuteen. Vaelsi kovasti tosin vain "keskilämpöisenä", eli kylmänä ja lämpimänä ei niin paljon.
Teemu
Käynnistys ongelma korjaantui täysin vaihtamalla uusi bendix-laite starttiin, Mutta tyhjäkäynti temppuilee edelleen.
Tyhjäkäynti tosiaan soutaa toisinaan edestakaisin.
Päästettäessä kaasupoljin ylös tyhjäkäynti putoaa n. 500 rpm:n hetkeksi. Sama tapahtuu esim. jos kääntää rattia auton ollessa tyhjäkäynnillä kun ohjaus tehostin kuormittaa moottoria tyhjäkäynti tippuu alas hetkeksi (joskus jopa auto on sammunut).
Mistähän em. käytös voisi johtua...
Tyhjäkäynti tosiaan soutaa toisinaan edestakaisin.
Päästettäessä kaasupoljin ylös tyhjäkäynti putoaa n. 500 rpm:n hetkeksi. Sama tapahtuu esim. jos kääntää rattia auton ollessa tyhjäkäynnillä kun ohjaus tehostin kuormittaa moottoria tyhjäkäynti tippuu alas hetkeksi (joskus jopa auto on sammunut).
Mistähän em. käytös voisi johtua...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 10:08
Itsellä on M89T16:ssa ihan sama starttivaiva. Tänä aamuna oli taas melkoisen hankalaa töihinlähtö.
Lisäksi pelkään, mitä DI-kasetti sanoo monesta peräkkäisestä käynnistysyrityksestä; sehän raukka puhdistaa tulppien elektrodit joka yrityksen jälkeen, kun avain palautetaan OFF-asentoon.
Myös minulla vaeltaa tyhjäkäynti jonkin verran, tai on oikeastaan aina hiukan liian ylhäällä (900-100rpm). Lämpöanturi on vaihtamatta, mutta aion sen tehdä. Hiukan tosin ihmetyttää, miten moottorin lämpötilaa haisteleva anturi regoi ulkolämpötilan vaihdoksiin: 10-15C lämpötiloissa sekä yli -7C:n pakkasella käy todella nätisti, muulloin vähän miten sattuu. No, lämpöanturi on halpa vaihtaa, ilmamassamittaria kannattaa ainakin ensin kokeilla toisella toimivalla ennen kuin ostaa "kokeeksi" uuden.
Oletko katsonut kaikki alipaineletkut ja liitosten tiiviyden? Omassa tuppaa venttiilikopan päästä kaasuläpälle lähtevä letku pullahtamaan aika ajoin irti öljyisestä liittimestään, ja tällöin käynti muuttuu tosi nykiväksi; kuormitusten vaihtelu näkyy suoraan tyhjäkäyntinopeudessa, ja kaasun nosto notkauttaa kierrokset 500:n tuntumaan. Tällöin myös nykii rajusti moottorijarrutuksissa! Pitäis laittaa klemmari siihen letkuun...
Yksi asia on vielä tuo tyhjäkäyntimoottorin puhdistus: onko moottori purettu ja puhdistettu vai vain loroteltu puhdistusainetta aukosta sisään? En epäile jälkimmäisenkään tavan toimivuutta, mutta silloin jää tietysti epävarmaksi se, lähtikö sieltä kaikki lika. Itsellä ei AIC-moottorin puhdistus auttanut tyhjäkyntiin (oli muuten tosi puhdas kun avasin!), joten kyllä se vika voi muuallakin olla!

Myös minulla vaeltaa tyhjäkäynti jonkin verran, tai on oikeastaan aina hiukan liian ylhäällä (900-100rpm). Lämpöanturi on vaihtamatta, mutta aion sen tehdä. Hiukan tosin ihmetyttää, miten moottorin lämpötilaa haisteleva anturi regoi ulkolämpötilan vaihdoksiin: 10-15C lämpötiloissa sekä yli -7C:n pakkasella käy todella nätisti, muulloin vähän miten sattuu. No, lämpöanturi on halpa vaihtaa, ilmamassamittaria kannattaa ainakin ensin kokeilla toisella toimivalla ennen kuin ostaa "kokeeksi" uuden.
Oletko katsonut kaikki alipaineletkut ja liitosten tiiviyden? Omassa tuppaa venttiilikopan päästä kaasuläpälle lähtevä letku pullahtamaan aika ajoin irti öljyisestä liittimestään, ja tällöin käynti muuttuu tosi nykiväksi; kuormitusten vaihtelu näkyy suoraan tyhjäkäyntinopeudessa, ja kaasun nosto notkauttaa kierrokset 500:n tuntumaan. Tällöin myös nykii rajusti moottorijarrutuksissa! Pitäis laittaa klemmari siihen letkuun...

Yksi asia on vielä tuo tyhjäkäyntimoottorin puhdistus: onko moottori purettu ja puhdistettu vai vain loroteltu puhdistusainetta aukosta sisään? En epäile jälkimmäisenkään tavan toimivuutta, mutta silloin jää tietysti epävarmaksi se, lähtikö sieltä kaikki lika. Itsellä ei AIC-moottorin puhdistus auttanut tyhjäkyntiin (oli muuten tosi puhdas kun avasin!), joten kyllä se vika voi muuallakin olla!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kaikki letkut olen yrittänyt tutkia, kiinni pitäisi olla. Irrotin tuon venttiilikopasta tulevan letkun kokeeksi, ja tyhjäkäynti temppuili silti samalla tavalla.
Lämpötila-anturia tai ilmamassa-anturia en ole vielä tutkinut.
Kaasuläpän asentoanturin toiminnan tarkastin yleismittarilla.
Tyhjäkäyntiventtiilin putsasin vain lorottamalla puhdistusainetta aukosta sisään, venttiilin oli kyllä irti autosta. Venttiili tuntui liikkuvan herkästi. Jonkun verran venttiilissä tuntui olevan pitkittäissuunnassa välystä.
Lämpötila-anturia tai ilmamassa-anturia en ole vielä tutkinut.
Kaasuläpän asentoanturin toiminnan tarkastin yleismittarilla.
Tyhjäkäyntiventtiilin putsasin vain lorottamalla puhdistusainetta aukosta sisään, venttiilin oli kyllä irti autosta. Venttiili tuntui liikkuvan herkästi. Jonkun verran venttiilissä tuntui olevan pitkittäissuunnassa välystä.