Moottoritien kaistat 70-luvulla
Moottoritien kaistat 70-luvulla
Satuin löytämään "Tieliikennekirjan" vuodelta 1970. Siitä selvisi muutama omituinen käsite joita on jossain nettikeskusteluissakin huomennut mutta mitä ei laissa ole ollut enää vajaaseen 30 vuoteen.
Kirjassa kuvataan moottoritien oikea kaista "varsinaisena ajokaistana" ja vasen kaista "ohituskaistana". Ihmeen kauan ne käsitykset elävät vaikka nämä lait on kumottu jo 80-luvun alussa. Jopa jotkut uuden TLL jälkeen syntyneet luulevat näiden vanhojen juttujen olevan vielä voimassa. Kirjassa kerrottaan mm. seuraavaa:
"Ajoradan vasenta kaistaa saa käyttää vain ohitukseen tai milloin oikeanpuoleinen kaista on liikenne-esteen sulkema" ja "Ohituksen jälkeen on viipymättä palattava takaisin varsinaiselle ajokaistalle"
Kirjassa kuvataan moottoritien oikea kaista "varsinaisena ajokaistana" ja vasen kaista "ohituskaistana". Ihmeen kauan ne käsitykset elävät vaikka nämä lait on kumottu jo 80-luvun alussa. Jopa jotkut uuden TLL jälkeen syntyneet luulevat näiden vanhojen juttujen olevan vielä voimassa. Kirjassa kerrottaan mm. seuraavaa:
"Ajoradan vasenta kaistaa saa käyttää vain ohitukseen tai milloin oikeanpuoleinen kaista on liikenne-esteen sulkema" ja "Ohituksen jälkeen on viipymättä palattava takaisin varsinaiselle ajokaistalle"
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Niin nykyäänhän tämä on muotoiltu, että moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Nii, kyllä toi näkyy edelleen olevan käsitys, että vasemmalla kaistalla ei saa ajaa...
Heti pitää ohitettavan puskuria hipoen tulla takasi oikeelle kaistalle, ettei vaan viranomainen näe ja sakota... sitte voi taas hyvin mielin ajaa tarkalleen samoja uria pitkin kuin edellä menevä...
Ihan oma lukunsa ovat sitte nämä työmatkaliikenteessä vakionopeussäätimen kanssa vasemmalla kaistalla 119kmph ajavat työsuhdeautoilijat, joilla on luuri työnnettynä puoliksi tyhjän pään sisään... näillä pääosin mulkkusukkuloista ja mustista varmariaudeista sekä -avensiksista koostuvilla kuljettajilla ei myöskään ole kykyä ja/tai halua tutkia peilistä mitä takana tapahtuu - myös suuntamerkinantolaite kuuluu puuttuvien ominaisuuksien listalle näissä kulkineissa...
Mitäs autokoulussa opetetaan moottoritieajosta nykyään...?
Heti pitää ohitettavan puskuria hipoen tulla takasi oikeelle kaistalle, ettei vaan viranomainen näe ja sakota... sitte voi taas hyvin mielin ajaa tarkalleen samoja uria pitkin kuin edellä menevä...
Ihan oma lukunsa ovat sitte nämä työmatkaliikenteessä vakionopeussäätimen kanssa vasemmalla kaistalla 119kmph ajavat työsuhdeautoilijat, joilla on luuri työnnettynä puoliksi tyhjän pään sisään... näillä pääosin mulkkusukkuloista ja mustista varmariaudeista sekä -avensiksista koostuvilla kuljettajilla ei myöskään ole kykyä ja/tai halua tutkia peilistä mitä takana tapahtuu - myös suuntamerkinantolaite kuuluu puuttuvien ominaisuuksien listalle näissä kulkineissa...
Mitäs autokoulussa opetetaan moottoritieajosta nykyään...?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Tässäpä ajoneuvon paikka ajoradalla lain mukaan:
-------------------------------------
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
---------------------------------------
Koskee myös moottoritietä. Sitten voikin aloittaa loputtoman vääntämisen siitä mitä tarkoittaa "yleensä" tai "tarpeettomasti" tai mitä on "turvallisuutta vaarantamatta".
-------------------------------------
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
---------------------------------------
Koskee myös moottoritietä. Sitten voikin aloittaa loputtoman vääntämisen siitä mitä tarkoittaa "yleensä" tai "tarpeettomasti" tai mitä on "turvallisuutta vaarantamatta".
9000CS 2,3
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Jotkut noudattavat tätä pääkaupunkiseudun ruuhkissakin, oikealle heti kun on hiukankin tilaa ja taas parinkymmenen sekunnin päästä takaisin vasemmalle. Ei kannata mennä "varsinaiselle ajokaistalle" vain päästääkseen jonkun perääntunkijan tunkemaan seuraavan perään. Väistäminen ruuhkaliikenteessä tai nopeuden lisääminen vasemmalla vain innostaa perääntunkemiseen.ajn kirjoitti:Nii, kyllä toi näkyy edelleen olevan käsitys, että vasemmalla kaistalla ei saa ajaa...
Heti pitää ohitettavan puskuria hipoen tulla takasi oikeelle kaistalle, ettei vaan viranomainen näe ja sakota... sitte voi taas hyvin mielin ajaa tarkalleen samoja uria pitkin kuin edellä menevä...
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
On moottoritiestä erikseenkin, ei silti velvoita ohittamaan eikä kumoa em. tieliikennelain pykälää tarpeetonta kaistanvaihtoa koskien.Saappi Kuski kirjoitti:Tässäpä ajoneuvon paikka ajoradalla lain mukaan:
-------------------------------------
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
---------------------------------------
Koskee myös moottoritietä. Sitten voikin aloittaa loputtoman vääntämisen siitä mitä tarkoittaa "yleensä" tai "tarpeettomasti" tai mitä on "turvallisuutta vaarantamatta".
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 TLA 7§:
"Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."
Myös ryhmittyminen vasemmalle kääntymistä varten pitää moottoritielläkin tehdä ajoissa, vaikkei siitä erikseen TLA moottoritiepykälissä ole mainittu.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Onkohan Suomessa semmosia vasemmalle haarautuvia moottoriteitä...?
Tanskassa tuommosta tuli ihmeteltyä pari vuotta sitten, toimiva systeemi oli kuitenkin...
(samalla reissulla tuli todettua, että ainakaa kööpenhaminaan en ikuna autolla mene... ).
Tanskassa tuommosta tuli ihmeteltyä pari vuotta sitten, toimiva systeemi oli kuitenkin...
(samalla reissulla tuli todettua, että ainakaa kööpenhaminaan en ikuna autolla mene... ).
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Olenpa kuullut huhuja että iltasella joku oli ajellut tyhjällä moottoritiellä vasenta kaistaa ja poliisit oli tulleet perässä jonkin aikaa ja pysäyttäneet ja antaneet sakot.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Risteyksiä vasemmalle joihin täytyy useimmiten ryhmittyä jo moottoritiellä löytyy esim. Länsiväylän, Turunväylän ja Tuusulantien lopusta. Tampereentie muuttuu tavalliseksi tieksi jo Kehä 3 kohdalla. Lahdentietä en muista.Mimmi kirjoitti:Mistä löytyy moottoritiellä liittymä vasemmalle?wesku kirjoitti:Myös ryhmittyminen vasemmalle kääntymistä varten pitää moottoritielläkin tehdä ajoissa, vaikkei siitä erikseen TLA moottoritiepykälissä ole mainittu.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Ei ainakaan Helsingin päästä löydy vastaavia kohtia Lahdenväylältä. Ehtii muuttua Kustaa Vaasan tieksi ennen vasemmalle kääntyviä risteyksiä.wesku kirjoitti:Risteyksiä vasemmalle joihin täytyy useimmiten ryhmittyä jo moottoritiellä löytyy esim. Länsiväylän, Turunväylän ja Tuusulantien lopusta. Tampereentie muuttuu tavalliseksi tieksi jo Kehä 3 kohdalla. Lahdentietä en muista.Mimmi kirjoitti:Mistä löytyy moottoritiellä liittymä vasemmalle?wesku kirjoitti:Myös ryhmittyminen vasemmalle kääntymistä varten pitää moottoritielläkin tehdä ajoissa, vaikkei siitä erikseen TLA moottoritiepykälissä ole mainittu.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Oliko tässä jutussa alunperin joku ongelma? Eikö säännöt ole itsestään selvät.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
No hienoa että nyt on tämäkin selvitetty. Ajaessani Länsiväylää Espoosta Ruoholahteen, Porkkalankadun risteyksessä valoissa jonotellessa olenkin siis moottoritien alussa enkä lopussa.Mimmi kirjoitti: Enpä muista missään mainitsemistasi paikoista (KT51 Kirkkonummi, VT1 Turku, KT45 Tuusula) löytyvän risteystä vasemmalle, sitäpaitsi pitäisihän pikkupoliisin tietää, että mainitsemasi tiet ALKAVAT Helsingistä. Tampereentietä ei muuten löydy Helsingistä, se on Hämeenlinnanväylä, jos tarkoitat VT3:a.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Ei tuo tapahtunut moottoritiellä. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten kävisi vastaavassa tilanteessa moottoritiellä, tässähän oli kyse siitä että poliisit provoilivat jäämällä takaoikealle roikkumaan ohitustilanteessa..Musti kirjoitti:http://viheraho.com/poliisi_luo_turvaa/keskikonsoli kirjoitti:Olenpa kuullut huhuja että iltasella joku oli ajellut tyhjällä moottoritiellä vasenta kaistaa ja poliisit oli tulleet perässä jonkin aikaa ja pysäyttäneet ja antaneet sakot.
Parhaimmillaan takaoikealla roikkunut joku provoilija varmaan kymmeniä kilometrejä 3-tiellä, ei sattunut olemaan poliisi sillä kertaa. Tai sitten oli mutta jätti homman sikseen koska en lisännyt nopeutta. Ei kannata kiihdytellä tai hidastella jos oikealla aletaan temppuilemaan vaan vasemmalla kaistalla voi laillisesti pysyä vaikka Tampereelle asti. Provoilusakkoja ottavat juuri ne tyypit jotka kuvittelevat jotain ohituspakkoa vasemmalla kaistalla.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
No niin lapset, hiekkalaatikko ei ihan vielä ole jäässä. Sinne siis leikkimään ja riitelemään turhanpäiväisistä asioista.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Mikä tässä threadissa on siis pointtina?
Jos et ohita, etkä ole ryhmittynyt kääntymistä varten, ei liene mitään syytä ajaa muualle kuin mahdollisimman oikeanpuoleisella kaistalla. Lain sanamuodon uudelleenmuotoilu ei siis käytännön tasolla mielestäni juurikaan muutosta tuonut.
Jos et ohita, etkä ole ryhmittynyt kääntymistä varten, ei liene mitään syytä ajaa muualle kuin mahdollisimman oikeanpuoleisella kaistalla. Lain sanamuodon uudelleenmuotoilu ei siis käytännön tasolla mielestäni juurikaan muutosta tuonut.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson