Voin vahvistaa tämän käsityksen. Tuossa mun masiinassa edellisen omistajan aikana pyöri useamman kierroksen kesänakkeina(kin) tuo 195/65/15-koko (mm. Premium Contactia, NRHi:tä, saattoi olla vielä jotain muutakin). Tuli ajettua silloin masiinalla aika usein, ja tuo rengaskoko toimii ihan yhtä hyvin kuin 205/65/15-koko. On kokeiltu jopa pitkät siivut autobaanaa sen verran kuin masiinasta irtosi. Kyseessä siis 2.3t, johon myöhemmin laitettu Saabin muka-sportalusta.Mertmi kirjoitti:Talvikiekkoina itellä pyörii orggis pelleillä 195/65R15. Minusta tuo koko talvikiekkona toimii oikein mainiosti. En epäile hetkeäkään, etteikö kesärenkaana olisi ihan yhtä hyvä perusrengas 9-5:een. Se on erittäin yleinen rengaskoko tänäpäivänä ja sitämyötä varmasti edullisin ja helpoin ratkaisu kysymykseesi. Valinnanvaraa löytyy takuulla. Pysyttelisin kuitenkin ns. merkkirenkaissa ihan turvallisuuden ja sadekelin ominaisuuksien vuoksi.
Itse asiassa tuo koko toimii ehkä jopa paremmin, sillä tuo 205-koko on hiukan turhankin leveä vakiovanteelle, joka on vain 6 tuumaa leveä, ja aiheuttaa siten mun mielestä turhaa sivusuuntaista huojuntaa. 195/65/15:llä mittarivirhekin on jo ihan kohtuullinen, sillä se on vierintäkehältään hyvin sama (ellei jopa inauksen isompi käytännössä) kuin 17-tuumainen vakiorengaskoko 225/45/17.
Jos meinaa pysyä 15-tuumaisessa, en näe oikeastaan mitään syytä maksaa extrahintaa tuosta 205-koosta.
E