---
Ainakin manuaalista puhuttaessa askin saa pois konetta irrottamatta. Toki apurunko pitää katkaista (siis avata pulteista, ei rälläkällä
) jotta askin saa pudotettua.
Sinänsä ei liene ihan paha homma; vaihteensiirto pitää tietysti muuttaa, enkä tiedä onko kampiakselin päässä jotain automaatiin liittyviä heebeleitä.
Noin yleisesti ottaen turbon laatikossa on pidempi perä kuin iivarin. Tarkat välitykset ja niiden erot vaihtelevat vähän vuosimallin mukaan. 80-luvun lopun manuaalissa kone kiertää vitosella hiukan alle 2500rpm 100km/h vauhdissa. Uudemmissa taisi vitonen olla vieläkin pidempi...

Sinänsä ei liene ihan paha homma; vaihteensiirto pitää tietysti muuttaa, enkä tiedä onko kampiakselin päässä jotain automaatiin liittyviä heebeleitä.
Noin yleisesti ottaen turbon laatikossa on pidempi perä kuin iivarin. Tarkat välitykset ja niiden erot vaihtelevat vähän vuosimallin mukaan. 80-luvun lopun manuaalissa kone kiertää vitosella hiukan alle 2500rpm 100km/h vauhdissa. Uudemmissa taisi vitonen olla vieläkin pidempi...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Automaatista manuaaliksi?
Jotkut preppaavat automaatteja 20-40v sitten kesken jääneelläng900aero kirjoitti:Oletan että automaattilaatikon korjaukseen ei riitä 10v sitten suoritettu lukion pitkä fysiikka?
kansakoulupohjallakin...

9000 CD 2.3 -90
Automaatti-manuaali konversion sivusta seuranneena ja hieman auttaneena;
Automaagin irroitus ei juurikaan eroa manuaalin irroituksesta. Mahtuu yhtälailla pois alakautta kun manuaalikin, painoa on vaan enemmän mikä pitää sitten huomioida (tarkkaavaisuus, ehkä järeämmät kettingit mielenrauhan vuoksi :) Tosin taitaa painaa vain jotain 10kg? enemmän kun manuaali, eli alle 100kg kuitenkin reilusti :).
En suosittele kyllä koko moottori-vaihteisto-paketin irroittamista yläkautta. Avattavana on paljon pultteja ja pientä hilua, jonkun unohtaminen tai rikkoontuminen on paljon todennäköisempää.
Automaatin korjaaminen itse on myös aika kunnioitettava suoritus mikäli vähänkään isompaa vikaa siinä on, mutta kai se on mahdollista, ihmisen suunnittelema se kuitenkin on :)
Pieni selostus vaihdelaatikon irroituksesta, havainnollistaakseni että se on helppo, mäkin lootani lähes yksin onnistuin vaihtamaan :) Paljon likaista työtä siihen vaan kuuluu.
Akku telineineen irti, ahtoputki, immu ja muutama muu osa ja johtoja yms. yläkautta irti. Alapallo ja kallistuksenvakaaja auki ja vetari irti. Poikkituki konehuoneeseen ja moottori siitä roikkumaan. Auton alta apurungosta 11+kpl pulttia auki ja taittaa alas (tai ottaa irti olosuhteista riippuen). Startti irti. Loota irti koneesta, 1kpl mutteri, 5kpl pulttia. Lokaria sivuun ja loota ulos ja alas. Siinä lyhyet irroitusohjeet, asennus päinvastoin. Netistä löytyy kyllä tarkat ohjeet mm. Quasimotorsilta, google kertoo.
Automaatti-manuaali-konversio ei vaadi mitään ihmeellistä, manuaali-automaatti vähennyslaskussa tuloksena olevat osat pitää vaan lisätä myös. Eli kytkinsylinterit ja -letkut, vaihteensiirrin kepiltä laatikkoon sekä itse keppi tietysti, kytkinpoljin ja jarrupoljin (eri poljinakseli?). Mahdollisesti myös kytkinnestesäiliö (kaveri teki ainakin näin kun autossansa oli ABS) ? Mitään ikävää ylläriä ei siis pitäisi olla, jos vuosimallit on samalla tontilla ja oikeaa osaa asennat.
Konehuoneeseen jää ylimääräiseksi automaattiöljyn jäähdytin ja ahtoputkeen jäävä automaagin huohotusreikä.
Tässä hätäisesti muistista revittyjä juttuja aiheesta.
Automaagin irroitus ei juurikaan eroa manuaalin irroituksesta. Mahtuu yhtälailla pois alakautta kun manuaalikin, painoa on vaan enemmän mikä pitää sitten huomioida (tarkkaavaisuus, ehkä järeämmät kettingit mielenrauhan vuoksi :) Tosin taitaa painaa vain jotain 10kg? enemmän kun manuaali, eli alle 100kg kuitenkin reilusti :).
En suosittele kyllä koko moottori-vaihteisto-paketin irroittamista yläkautta. Avattavana on paljon pultteja ja pientä hilua, jonkun unohtaminen tai rikkoontuminen on paljon todennäköisempää.
Automaatin korjaaminen itse on myös aika kunnioitettava suoritus mikäli vähänkään isompaa vikaa siinä on, mutta kai se on mahdollista, ihmisen suunnittelema se kuitenkin on :)
Pieni selostus vaihdelaatikon irroituksesta, havainnollistaakseni että se on helppo, mäkin lootani lähes yksin onnistuin vaihtamaan :) Paljon likaista työtä siihen vaan kuuluu.
Akku telineineen irti, ahtoputki, immu ja muutama muu osa ja johtoja yms. yläkautta irti. Alapallo ja kallistuksenvakaaja auki ja vetari irti. Poikkituki konehuoneeseen ja moottori siitä roikkumaan. Auton alta apurungosta 11+kpl pulttia auki ja taittaa alas (tai ottaa irti olosuhteista riippuen). Startti irti. Loota irti koneesta, 1kpl mutteri, 5kpl pulttia. Lokaria sivuun ja loota ulos ja alas. Siinä lyhyet irroitusohjeet, asennus päinvastoin. Netistä löytyy kyllä tarkat ohjeet mm. Quasimotorsilta, google kertoo.
Automaatti-manuaali-konversio ei vaadi mitään ihmeellistä, manuaali-automaatti vähennyslaskussa tuloksena olevat osat pitää vaan lisätä myös. Eli kytkinsylinterit ja -letkut, vaihteensiirrin kepiltä laatikkoon sekä itse keppi tietysti, kytkinpoljin ja jarrupoljin (eri poljinakseli?). Mahdollisesti myös kytkinnestesäiliö (kaveri teki ainakin näin kun autossansa oli ABS) ? Mitään ikävää ylläriä ei siis pitäisi olla, jos vuosimallit on samalla tontilla ja oikeaa osaa asennat.
Konehuoneeseen jää ylimääräiseksi automaattiöljyn jäähdytin ja ahtoputkeen jäävä automaagin huohotusreikä.
Tässä hätäisesti muistista revittyjä juttuja aiheesta.
Eipä ole paljoa lisättävää f-19:n raportin jälkeen. Itse tein saman urakan viime kesänä, työtä riitti ja vaihdoin toisen laatikon viikon päästä kun edellisestä hajosi vetopyörästö samoin tein
.
Keppiä vaihtaessa joutuu yhdistämään pari piuhaa automaattitikun liittimistä, muuten ei auto suostu käynnistymään.

Keppiä vaihtaessa joutuu yhdistämään pari piuhaa automaattitikun liittimistä, muuten ei auto suostu käynnistymään.
Foxbody turbo