Takajarrupalojen vaihto
Takajarrupalojen vaihto
Vasen takajarru oli näköjään jäänyt laahaamaan ja palat nyt vaihtokunnossa.
WISsin mukaan takajarrujen männät täytyy palauttaa sisään erikoistyökalulla 8996969. Onnistuukohan vaihto Motonetin 76-5126 jarrumäntätyökalulla?
WISsin mukaan takajarrujen männät täytyy palauttaa sisään erikoistyökalulla 8996969. Onnistuukohan vaihto Motonetin 76-5126 jarrumäntätyökalulla?
9-3 SS 1.8t
Re: Takajarrupalojen vaihto
Itse käytin ruuvipuristinta ja pihtejä, eli ei tarvitse kummoisia työkaluja tuohon hommaan.
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Mäntää pitäisi puristaa sisään samalla kun pyörittää - tuo työkalu ei näytä puristavan mäntää lainkaan.
Itse ostin Biltemasta puristinsetin, jossa on erilaisia kääntölevyjä erilaisille männille - maksoi 3-4 kymppiä - ja on jämerää tekoa. Tuohon Bilteman vehkeeseen saa isomman lenkkiavaimen avuksi pyöritykseen ja se olikin viimeksi todella tarpeen, kun männät oli tosi jumissa.
Itse ostin Biltemasta puristinsetin, jossa on erilaisia kääntölevyjä erilaisille männille - maksoi 3-4 kymppiä - ja on jämerää tekoa. Tuohon Bilteman vehkeeseen saa isomman lenkkiavaimen avuksi pyöritykseen ja se olikin viimeksi todella tarpeen, kun männät oli tosi jumissa.
Kiitos hyvistä vinkeistä, sain palat vaihdettua. Biltemaa ei täälläpäin ole, eikä Motonetin jarrumäntätyökalu näköjään sopinut joten päädyin ruuvipuristin+papujaijapihdit tyyliin mäntien sisään painamisessa.
9-3 SS 1.8t
Yks työkalu jota itse käytin, tosi ei se mukavin ja helpoin mutta toimiva kyllä; kärkipihdit. Männässä kun on ne kaksi koloa niin kärjet niihin, painamaan ja pyörittämään. Toimi ja hiki tuli. 

Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Mites tuo homma näissä sitten oikein on hoidettu kun homma ei hoidu pelkästään kiinni painamalla (esim. talttapäämeisselillä+isoilla papukaijoilla) kuten 9-5:ssa ja kaikissa muissa tähän mennessä törmäämissäni autoissa?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Levyjarruihin vaikuttavan seisontajarrun itsesäädön vuoksi pitää mäntä palauttaa kiertämällä.2.3i-16 kirjoitti:Mites tuo homma näissä sitten oikein on hoidettu kun homma ei hoidu pelkästään kiinni painamalla (esim. talttapäämeisselillä+isoilla papukaijoilla) kuten 9-5:ssa ja kaikissa muissa tähän mennessä törmäämissäni autoissa?
9-5:ssa kuten B-Vectrassa, johon sen ratkaisu perustuu käsijarru on toteutettu pienillä rumpujarruilla - jonka palautushan tehdään tarvittaessa pyörittämällä pientä ratasta jarrurummun reiän läpi.
Jahas, homma selkeä. Itse olisin varmaan lähtenyt painamaan mäntää sisään putkipihdeillä ja huutamaan perkelettä, mutta hyvä että joku on tällaisiakin tapauksia ennen nähnyt.Bob kirjoitti:Levyjarruihin vaikuttavan seisontajarrun itsesäädön vuoksi pitää mäntä palauttaa kiertämällä.2.3i-16 kirjoitti:Mites tuo homma näissä sitten oikein on hoidettu kun homma ei hoidu pelkästään kiinni painamalla (esim. talttapäämeisselillä+isoilla papukaijoilla) kuten 9-5:ssa ja kaikissa muissa tähän mennessä törmäämissäni autoissa?
9-5:ssa kuten B-Vectrassa, johon sen ratkaisu perustuu käsijarru on toteutettu pienillä rumpujarruilla - jonka palautushan tehdään tarvittaessa pyörittämällä pientä ratasta jarrurummun reiän läpi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Viggen"
Kumpaan suuntaan mäntää pyöritetään sisään työnnettäessä?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Joo tota kikkaa kokeilin kanssa: mäntä pyöri muttei painunut sisäänLimu kirjoitti:Yks työkalu jota itse käytin, tosi ei se mukavin ja helpoin mutta toimiva kyllä; kärkipihdit. Männässä kun on ne kaksi koloa niin kärjet niihin, painamaan ja pyörittämään. Toimi ja hiki tuli.

9-3 SS 1.8t
Myötäpäiväänpasijalmari kirjoitti:Kumpaan suuntaan mäntää pyöritetään sisään työnnettäessä?
9-3 SS 1.8t
-
- "Hölösuu"
Vmäistä puuhaa, varsinkin kun tuossa keväällä oli selkä helvetin jumissa.Limu kirjoitti:Yks työkalu jota itse käytin, tosi ei se mukavin ja helpoin mutta toimiva kyllä; kärkipihdit. Männässä kun on ne kaksi koloa niin kärjet niihin, painamaan ja pyörittämään. Toimi ja hiki tuli.
Onneksi sai auton ylös nosturilla.........................
Takajarrut jumitti jälleen. Tällä kertaa purin männä irti sylinteristä jonka sisältä löytyi kasa hiekkaa[img]koti.phnet.fi/markjar/P6083885.JPG[/img]. Arvuuttelen tässä että onki hiekka päässyt sisään suojakumin juuressa olleista rei'stä vai fuskaako käsijarruvivun linkun tiivistys hiekkaa sisään. Valitettavasti en saa purettua linkkua irti kun en keksi miten sylinterin pohjalla oleva lukitus avataan.
9-3 SS 1.8t
-
- "Tuplakaasari"
pääset helpommalla kun ostat uuden satulan niin ei tarvitse vähän väliä olla putsailemassa ja herkistelemässä satulaa.
putsailu yleensä tuossa vaiheessa ei auta kuin hetken ja satula on jälleen jumissa.
itse olen ollut gm:n korjaamolla 6 vuotta ja aina on tullut todettua että putsailu on tekohengitystä!!!
putsailu yleensä tuossa vaiheessa ei auta kuin hetken ja satula on jälleen jumissa.
itse olen ollut gm:n korjaamolla 6 vuotta ja aina on tullut todettua että putsailu on tekohengitystä!!!
Olisiko kukaan tietoinen mikä pölysuojakumi käy 9-3 2.2TID -03 takajarruihin. Saab liike ei tunne ko. varaosaa vain koko jarrusatulan 349€