Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
9000 2.3T Aut. -93 paikalta lähtiessä kiihdyttäen oikealle alkaa selkeä tärinä/ravistus/vatkaus ratissa. Suoralla tai vasemmalle kääntäen kiihdyttäessä ei vatkaa.
Epäilemättä vas. puoleinen malja kulahtanut eikö??
Mahdollisesti voisi olla kiikarissa luovuttaja -92 2.3 A vapari. Kysymys kuuluu, että
- voiko tuosta vaihtaa maljaa turboon vai onko se sitä pienempää mallia?
- voisiko tuota vaparin voimansiirtoa jotenkin hyödyntää turboon? vaihtaisi enemmän palikoita, jos näin niin mitä?
- Saako tuota maljaa ehjänä irti järkevästi luovuttajan lootasta?
kiitoksia
Epäilemättä vas. puoleinen malja kulahtanut eikö??
Mahdollisesti voisi olla kiikarissa luovuttaja -92 2.3 A vapari. Kysymys kuuluu, että
- voiko tuosta vaihtaa maljaa turboon vai onko se sitä pienempää mallia?
- voisiko tuota vaparin voimansiirtoa jotenkin hyödyntää turboon? vaihtaisi enemmän palikoita, jos näin niin mitä?
- Saako tuota maljaa ehjänä irti järkevästi luovuttajan lootasta?
kiitoksia
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Minä veikkaisin oikeanpuoleista maljaa.
Tuosta vaparin maljan sopivuudesta en osaa sanoa mittää.
Tuosta vaparin maljan sopivuudesta en osaa sanoa mittää.
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Tiän hyvän korjaamon nokialla, ei halpa mutta pirun pätevä!
Chevrolet blazer
Jeep J-20 "Gladiator"
Jeep J-20 "Gladiator"
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Eikö kukaan tiedä?
Kuppi ilmeisesti pienempää mallia, mutta voiko laittaa täyspaineiseen turboon jos vaihtaa koko vetarikompleksin?
Toinen kysymys:
Käykö vaparin aut.laatikon venttilikoneisto turbon laatikkoon?
Kuppi ilmeisesti pienempää mallia, mutta voiko laittaa täyspaineiseen turboon jos vaihtaa koko vetarikompleksin?
Toinen kysymys:
Käykö vaparin aut.laatikon venttilikoneisto turbon laatikkoon?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Ehkä voi, mutta vähintäänkin muuttuu vaihtamiset toisenlaisiksi kun ahtopaine ei enää vaikuta vaihtamiskohtiin. Ahtoputkesta vaihteistoon menevä letku pitää tulpata. Et taida haluta kokeilla.Sabo kirjoitti:Käykö vaparin aut.laatikon venttilikoneisto turbon laatikkoon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Unohdan tuon venttiilikoneiston. Entäpä vetarinmaljan/koko vetarin sopivuus ristiin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Miksi epäilet että malja olisi syyllinen, eihän tripodin asento maljaan nähden juuri muutu kiihdytätkö oikealle/suoraan/vasemmalle? Eikö pyörien asento enemmän vaikuta ulompiin vetoniveliin, sisäkurvin puoleinen on enemmän kääntyneenä, joten epäilyt sinne puolelle.
B234Turbon malja on eri varaosanumerolla kuin muissa (tarkoittaa ilmeisesti 2-litraiset turbot ja vaparit).
http://www.thesaabsite.com/9000/9000cvsandboots.htm
Eikö olisi helppo aloittaa diagnosointi purkamalla oikeanpuoleisesta ulommasta vetonivelestä kuulat pöydälle ja tutkia onko kulumia kupissa tai ristikossa?
http://townsendimports.com/Web/transmis ... c.htm#wear
http://townsendimports.com/Web/transmis ... .htm#cvdis
Onko vemputus/täristys tiuhaa (ulommassa nivelessä kuusi kuulaa, kuusi täräystä per pyörän kierros) vai harvaa (sisemmässä nivelessä/maljassa/tripodissa kolme rullaa, kolme vempausta per pyörän kierros)?
B234Turbon malja on eri varaosanumerolla kuin muissa (tarkoittaa ilmeisesti 2-litraiset turbot ja vaparit).
http://www.thesaabsite.com/9000/9000cvsandboots.htm
Eikö olisi helppo aloittaa diagnosointi purkamalla oikeanpuoleisesta ulommasta vetonivelestä kuulat pöydälle ja tutkia onko kulumia kupissa tai ristikossa?
http://townsendimports.com/Web/transmis ... c.htm#wear
http://townsendimports.com/Web/transmis ... .htm#cvdis
Onko vemputus/täristys tiuhaa (ulommassa nivelessä kuusi kuulaa, kuusi täräystä per pyörän kierros) vai harvaa (sisemmässä nivelessä/maljassa/tripodissa kolme rullaa, kolme vempausta per pyörän kierros)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Näin olin ymmärtänyt lukiessani aikaisemmista turinoista, mutta hyvä, että vika ei sitten ole siellä. Sehän on pirun kallis osa. Olisi vaan tarjolla varaosa-autosta ko. ehjiä osia ja mietin että voiko niitä käyttää hyväksi turbo mallisessa.
Tärinä oli kyllä tiheetä ja voimakasta.
Tarkastan seuraavaksi tuon vetarin uloimman nivelen.
Tärinä oli kyllä tiheetä ja voimakasta.
Tarkastan seuraavaksi tuon vetarin uloimman nivelen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Kerro sitten miltä näytti ulompi.
Itsellä samantyyliset oireet.
Itsellä samantyyliset oireet.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Muuttuu se käännettäessä juuri sen verran että ilmoittaa kulumisestaan tärinällä, eikä se kuluma kovinkaan kummonen ollu kun edellisestä tonnarista malja/tripoidi vaihettiin ja vanhaa tutkiskeltiin. Oire oli nimenomaan tärinä loivasti oikealle kiihdyttäessä, ja aiheuttaja oikea malja. Ei sen puoleen, voihan murroskin sen tehä.jus kirjoitti:Miksi epäilet että malja olisi syyllinen, eihän tripodin asento maljaan nähden juuri muutu kiihdytätkö oikealle/suoraan/vasemmalle?
Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä
Eräs vaihtoehto voisi myös olla tiheään ja jurnuttavaan(?) tärinään nimenomaan kiihdytettäessä - välivetoakselin boorien kuluminen. Itselläni aikoinaan täristi ja jurnutti kiihdytettäessä voimakkaasti ja epäilin ihan kaikkea, mutta lopulta syy löytyi yllämainitusta asiasta. Kyseessä oli 2,0 turbotonnari automaattilaatikolla. Uudella väliakselilla katosi värinät ja tärinät. Uskomatonta, totesin tuolloin, mutta jostain syystä jurnutti juuri oikealle kiihdytettäessä eniten.
Hanaa hillitysti!