Ikkunat helposti huurussa
Re: Ikkunat helposti huurussa
Sain vihdoin viikonloppuna tsekattua tuon läpän asennon (avasin akvaarion), eikös tuo läppä olekin sellainen about 20 cm pitkä, pehmeähköä ainetta oleva läppä sen kumisuojan alla? Mikäli on, näyttäisi siltä, että läppä on auki (eli läppä on ala-asennossa). Ilmastoinnin sisäilmakiertonappulalla ei ole läppään mitään vaikutusta, joten moottori ilmeisesti on silti rikki. Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että huurtuminen ei tuosta johdu, koska läppä on auki.
En myöskään usko, että kenno vuotaa, koska jäähdytysnestettä ei pahemmin kulu ja sisäilmansuodatin ja sen poterot ovat aivan kuivat. Myöskään sisälle autoon ei tule nesteitä. Syylarista kyllä näyttäisi vuotavan pienesti nestettä pihalle kuskin puoleisesta päästä, mutta se ei voine selittää huurtumista..
Kuten aikaisemmin kirjoitin, täydellä puhalluksellakaan takaikkunoiden sivusta ei tule ulospäin kunnon puhuria, puhallus on selvästi vähäisempää kuin toisessa kokeilemassani vastaavassa tonnarissa (testasin viikonloppuna autoja vierekkäin). Ja ikkunat todellakin vetävät huuruun oikein urakalla.
Eli, onko ajatuksia, mikä voisi olla ongelman ytimenä?
En myöskään usko, että kenno vuotaa, koska jäähdytysnestettä ei pahemmin kulu ja sisäilmansuodatin ja sen poterot ovat aivan kuivat. Myöskään sisälle autoon ei tule nesteitä. Syylarista kyllä näyttäisi vuotavan pienesti nestettä pihalle kuskin puoleisesta päästä, mutta se ei voine selittää huurtumista..
Kuten aikaisemmin kirjoitin, täydellä puhalluksellakaan takaikkunoiden sivusta ei tule ulospäin kunnon puhuria, puhallus on selvästi vähäisempää kuin toisessa kokeilemassani vastaavassa tonnarissa (testasin viikonloppuna autoja vierekkäin). Ja ikkunat todellakin vetävät huuruun oikein urakalla.
Eli, onko ajatuksia, mikä voisi olla ongelman ytimenä?
Re: Ikkunat helposti huurussa
Sisäilmansuodatin on vielä kaukana sisälämppärin kennosta. Tapa, millä saat helpoiten saat tarkistettua tuon kennon vuotamisen, on irrottaa kuskin jalkatilasta oikean puolen sivuverhoilu, niin pääset kopeloimaan suoraan lämppärin kennon alapuolella olevaa muovikoteloa. Toinen vaihtoehto on kojelaudan säilytyslokerot pois ja sieltä kädellä testaamaan. Tosin, tämäkään ei vielä takaa, että kenno olisi ehjä, koska tuo kotelokin voi pitää nesteet sisällään. Omassa tonnarissa oli lämppärin kennon muoviputkista toinen poikki ja toinen muuten vaan lytyssä. Vika esiintyi kylmillä ilmoilla kurlutuksena, kun järjestelmään pääsi vähän ilmaa. Vuotoa ei löytynyt, kuin vasta kesällä, kun vaihdoin kennolle tulevien letkujen muoviputkia ja klemmareita. Onneksi oli varaosat jo ostettuna.Juha Laitinen kirjoitti:En myöskään usko, että kenno vuotaa, koska jäähdytysnestettä ei pahemmin kulu ja sisäilmansuodatin ja sen poterot ovat aivan kuivat.
Takalasien puhaltimet taas ovat oma yksikkönsä, joiden ohjaus on ACC:ssä. Näiden toimimattomuus on aivan oma vikansa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ikkunat helposti huurussa
En tarkoittanut takasivulasien puhaltimia, ne kyllä toimivat. Tarkoitin takalasin sivuilla auton ulkopuolella olevia poistoilman ritilöitä, joista tulee ilmaa ulos autosta. Toisessa kokeilemassani CS-tonnarissa täyspuhalluksella noista tulee reipas puhallus ulospäin, omassani selvästi vaimeampi, mikä viittaa siihen, että ilma ei kunnolla vaihdu autossa.G-mies kirjoitti:Juha Laitinen kirjoitti:Onneksi oli varaosat jo ostettuna.
Takalasien puhaltimet taas ovat oma yksikkönsä, joiden ohjaus on ACC:ssä. Näiden toimimattomuus on aivan oma vikansa.
Matti
Täytyy varmaan vielä sitten tsekata tuota kennoa.
Re: Ikkunat helposti huurussa
Muistelisin sisäkierron läpän asennon olevan melkein pystyssä eli sulkee aukon matkustamoon, joten tarkastaisin vielä sisäkierron läpän asennonJuha Laitinen kirjoitti:En tarkoittanut takasivulasien puhaltimia, ne kyllä toimivat. Tarkoitin takalasin sivuilla auton ulkopuolella olevia poistoilman ritilöitä, joista tulee ilmaa ulos autosta. Toisessa kokeilemassani CS-tonnarissa täyspuhalluksella noista tulee reipas puhallus ulospäin, omassani selvästi vaimeampi, mikä viittaa siihen, että ilma ei kunnolla vaihdu autossa.G-mies kirjoitti:Juha Laitinen kirjoitti:Onneksi oli varaosat jo ostettuna.
Takalasien puhaltimet taas ovat oma yksikkönsä, joiden ohjaus on ACC:ssä. Näiden toimimattomuus on aivan oma vikansa.
Matti
Täytyy varmaan vielä sitten tsekata tuota kennoa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ikkunat helposti huurussa
Juu, tuli ymmärrettyä hieman väärin tuota sinun kirjoitustasi. Oletko kokeillut syöttää läpän ohjausmoottorille suoraan 12v napoihin?Juha Laitinen kirjoitti:En tarkoittanut takasivulasien puhaltimia, ne kyllä toimivat. Tarkoitin takalasin sivuilla auton ulkopuolella olevia poistoilman ritilöitä, joista tulee ilmaa ulos autosta. Toisessa kokeilemassani CS-tonnarissa täyspuhalluksella noista tulee reipas puhallus ulospäin, omassani selvästi vaimeampi, mikä viittaa siihen, että ilma ei kunnolla vaihdu autossa.
Täytyy varmaan vielä sitten tsekata tuota kennoa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ikkunat helposti huurussa
En ole kokeillut, voisin kokeilla jossain välissä.G-mies kirjoitti:Juu, tuli ymmärrettyä hieman väärin tuota sinun kirjoitustasi. Oletko kokeillut syöttää läpän ohjausmoottorille suoraan 12v napoihin?Juha Laitinen kirjoitti:En tarkoittanut takasivulasien puhaltimia, ne kyllä toimivat. Tarkoitin takalasin sivuilla auton ulkopuolella olevia poistoilman ritilöitä, joista tulee ilmaa ulos autosta. Toisessa kokeilemassani CS-tonnarissa täyspuhalluksella noista tulee reipas puhallus ulospäin, omassani selvästi vaimeampi, mikä viittaa siihen, että ilma ei kunnolla vaihdu autossa.
Täytyy varmaan vielä sitten tsekata tuota kennoa.
Matti
Läppä oli tosiaan ala-asennossa, ei nyt ihan pystysuorassa kuitenkaan. Minun pähkäilyjeni mukaan läppä on kiinni silloin, kun läppä on ylhäällä melkein/ihan vaakatasossa, olenko väärässä?
Re: Ikkunat helposti huurussa
Oot ihan oikeassa. Iteltä oli läppä jäänyt pysyvästi kiinni niin lykkäsin sen käsin auki, sehän kääntyy alaspäin ja ikäänkuin kabiinin suuntaan. Nappasin samalla moottorilta piuhan irti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ikkunat helposti huurussa
Mulla on vähän vastaavanlainen ongelma, mutta se esiintyy vain kylmällä ilmalla. Joskus viime kevättalvella lasit huuruuntuivat helposti mutta kesällä ongelmaa ei esiintynyt. Nyt taas äsken kun ajelin (ulkolämpötila pari astetta plussan puolella), lasit menivät melkein umpeen. Olisko veikkauksia/tietoa missä vika?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ikkunat helposti huurussa
Kun ulkolämpötila laskee tarpeeksi, ilmastoinnin kylmäaineen paine laskee painekatkaisijan minimipainerajan alapuolelle, kompressori ei käynnisty eikä ilmastoinnin ilmaa kuivattava vaikutus enää kuivaa ikkunoita. Autostasi tulee tavallinen huurulasinen auto, joka tarvitsee lämmityslaitteesta reilusti lämmintä ilmaa ikkunoiden kirkastamiseen.t.t.j kirjoitti:Nyt taas äsken kun ajelin (ulkolämpötila pari astetta plussan puolella), lasit menivät melkein umpeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ikkunat helposti huurussa
Äsken kävi taas sama juttu kuin eilen. Nyt oli 7 astetta ulkolämpötila ja ikkunat kirkastuivat vasta kun laitoin puhaltamaan kylmää. Lämppärin kenno vuotaa vai mikä mättää? Ehdin ajamaan n.20km ennen kuin tuo "hikeentyminen" tapahtui?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hirsch"
- Viestit: 993
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Ikkunat helposti huurussa
Sisäkierron läppä systeemi sökö.Eli ei aukea.t.t.j kirjoitti:Mulla on vähän vastaavanlainen ongelma, mutta se esiintyy vain kylmällä ilmalla. Joskus viime kevättalvella lasit huuruuntuivat helposti mutta kesällä ongelmaa ei esiintynyt. Nyt taas äsken kun ajelin (ulkolämpötila pari astetta plussan puolella), lasit menivät melkein umpeen. Olisko veikkauksia/tietoa missä vika?
Itsellä oli sama vika kun lämpö putosi +3 - +2 asteeseen.
Vaihdatin kennon ja samalla tod. vika löytyi. Piuha irti ja läppä auki.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Ikkunat helposti huurussa
Tosiaan tuo läppä oli kiinni eikä auennut vaikka painoi sen napista pois. Nyppäsin johdon pois ja työnsin läpän auki. Saa nähdä korjaantuiko ongelma..
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ikkunat helposti huurussa
Jahas, täällä huurtuu myös lasit epätavallisen paljon. Pitää tsekata tuo läppä ja sen toimivuus...
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: Ikkunat helposti huurussa
Tuossa ajelin semmosen n.50km:n lenkin ja vaikuttais että huurtumisongelma on poistunut. Kiitoksia vaan korjausvinkistä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ikkunat helposti huurussa
Hmm.. Tonnaria vois kohta rueta elvyttämään talven jäljeltä ja tulikin mieleeni tontun huurtumisongelma..
Lueskelin tuossa, että cd:ssä ilmanpoistoaukot voisivat olla tukossa? Eli onko ovissa jotain reikiä, joista pitäs ilmaa virrata ulos? Oisko jotain kikkaa millä todeta, pääseekö ilma pois matkustamosta?
Tuli syksyllä kokeiltua ovet/ikkunat kiinni defalla puolisentuntia, niin kaikki ikkunat olivat täysin huurussa, ilma ei vissiin halua poistua matkustamosta... Neuvoja korjaukseen kiitos.
Lueskelin tuossa, että cd:ssä ilmanpoistoaukot voisivat olla tukossa? Eli onko ovissa jotain reikiä, joista pitäs ilmaa virrata ulos? Oisko jotain kikkaa millä todeta, pääseekö ilma pois matkustamosta?
Tuli syksyllä kokeiltua ovet/ikkunat kiinni defalla puolisentuntia, niin kaikki ikkunat olivat täysin huurussa, ilma ei vissiin halua poistua matkustamosta... Neuvoja korjaukseen kiitos.
Saab 9-5 Aero -00