99 -84 ei käynnisty. Käynnistyipäs 1.10.
Re: 99 -84 ei käynnisty.
Tänään tutkailin asiaa ja rapsuttelin solenoidin johtoa liittimen päästä. Eriste tippui pois. Autohan on jo myynnissä, mutta pitänee käydä huomenna ostamassa muutama metri johtoa ja uusia kuitenkin solenoidinjohto ja startilta laturille kulkeva johto. Mitatessa kaikki oli OK, mutta jospa se sähkö kulkiessaan vuotaa läpi jonnekin.
Re: 99 -84 ei käynnisty.
Uusin johdotukset, eikä se muuttanut tilannetta mihinkään. Tulipahan tehtyä. Nyt on starttimoottori lattialla ja huomenna etsimään uutta tilalle.
Kyllähän se aika helposti pois lähtee, vaikka pakosarja onkin paikallaan. Vaihteiston öljytikun irroitin ja tulppasin reiän laatikkoon. Startin laittaminen takaisin saattaa olla jänskempi projekti.
Kyllähän se aika helposti pois lähtee, vaikka pakosarja onkin paikallaan. Vaihteiston öljytikun irroitin ja tulppasin reiän laatikkoon. Startin laittaminen takaisin saattaa olla jänskempi projekti.
Re: 99 -84 ei käynnisty.
Et tainnut kokeilla tätä hyppylangalla starttaamista? Voi sen kokeilla vieläkin vaikka startti on lattialla.jus kirjoitti:Kokeile irrottaa herätejohto solenoidilta ja laita tilalle liittimellinen irtojohto, jolla voit kokeilla tarjota herätettä suoraan akulta.
Solenoidin vaihtaminen uuteen on todennäköisesti halvempaa kuin uuden käytetyn startin hankkiminen:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-5289
Missä kunnossa on akulta startille menevä paksu johto, erityisesti se akkukengän puoli - yleensä hapettumat muhii johtoeristeen sisällä monen sentin matkalla siitä kaapelikengältä lähtien.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 -84 ei käynnisty.
-Ajattelin kokeilla huomenna kun saan startin kiinni ruuvipenkkiin, ettei karkaajus kirjoitti:Et tainnut kokeilla tätä hyppylangalla starttaamista? Voi sen kokeilla vieläkin vaikka startti on lattialla.jus kirjoitti:Kokeile irrottaa herätejohto solenoidilta ja laita tilalle liittimellinen irtojohto, jolla voit kokeilla tarjota herätettä suoraan akulta.
Solenoidin vaihtaminen uuteen on todennäköisesti halvempaa kuin uuden käytetyn startin hankkiminen:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-5289
Missä kunnossa on akulta startille menevä paksu johto, erityisesti se akkukengän puoli - yleensä hapettumat muhii johtoeristeen sisällä monen sentin matkalla siitä kaapelikengältä lähtien.
-Löysin romikselta käytetyn startin hintaan 40€.
-Akkujohto ei näytä pahalta ja kaapelikenkäkin lienee uusittu taannoin.
Tulipahan kuitenkin uusittua huonoksi menneitä johdotuksia ja tutustuttua

Tämän valmistuttua alkaa Suzukin venttiilien säätö, kaasareiden putsaus ja kaikenlaiset puuhat moottoripyörän levittämiseksi ympäri autotallia talven ajaksi.
Edit: 29.9
Tulipa testattua starttimoottoria irtoakulla eikä pyöri lainkaan. Lainasin akkutesterin ja testasin samalla talouden lyijyakut. Kunnossa ovat.
Startti tulee huomenna huikeaan 40€ hintaan. Löytyi Kokkolasta

http://www.mantykorpi.fi/
Re: 99 -84 ei käynnisty. SE ELÄÄ! 1.10

Vaihdoin tänään startin ja siistin johdotuksia eikä käynnistynyt. Mietin, että mikä ihme tässä nyt mättää. Jostain syystä tupakoidessa katselin virtajohtoa akulta startille, muistelin jäsenen Jus kirjoitusta -
"Missä kunnossa on akulta startille menevä paksu johto, erityisesti se akkukengän puoli - yleensä hapettumat muhii johtoeristeen sisällä monen sentin matkalla siitä kaapelikengältä lähtien.
ja ajattelin kokeilla uutta tilalle. Emännän autolla kauppaan, uusi virtakaapeli ja samalla maakaapelit kaveriksi. Kaapeleiden vaihdon jälkeen käänsin virrat päälle ja mittarivalot helottivat aivan ennennäkemättömällä kirkkaudella. Vähän imua päälle ja avaimella käyntiin.
Kumma kyllä, ei edes tympäise tämä kahden viikon ihmettely ja rassaaminen kun todellinen vika olisi ollut korjattavissa kymmenessä minuutissa. No olihan se akkukin sökö.
Entinen startti ei pyörinyt irrallaan kokeillessa, mutta en löytänyt sieltä kuitenkaan vikaa purettuani sen. Täytyy puhdistella ja kasailla se ja kokeilla uudestaan.
Suunnaton kiitos kaikille auttajille.