saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
eli en ole saabiin ennen vaihtanut käsijarrun vaijereita,tarttis neuvoja miten homma tapahtuu,sen tutkin et menee alta sellasista kumitulpista läpi,mut mihin,ja jos menee auton sisälle,niin mitä sieltä pitää purkaa pois..??? tiedosta kiitollinen,alottelija saabisti...ai niin kässäri vaikuttaa takapyöriin..
Re: saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
takaa irti koukusta ja edestä käsijarruvivusta löysää mutterit ja vanha pois ja uusi tilalle ja nopea säätö ja voila se on siellä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
juu,kun oiskin noin helppoo,mul meni 2,5h,ja juoduin ottaan takapenkin pois ja kynnyslistat,et sai maton löysälle et pysty ujuttaan uudet vaijerit,sit vain kepin säätö kohdalle ja sit jarrut kehiä,ja katsastusmies oli tyytyväinen,saab läpi leimasta,kun ei ollut muuta kuin kässäri....jee,jee



Re: saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
Heh, on tuossa hommassa vähän enemmän kuin toisessa viestissä annettu ymmärtää
(vastaus tulee 8h viiveellä...)
Kuskin penkki kannattanee irroittaa niin saa lisää työstää siellä käsijarrukahvan tienoilla, helpottaa kummasti pääsyä vaijerin säätömuttereihin. Tai miksei vaikka irroittaa molemmat etupenkit niin kivempi ruuvailla säätömuttereita...
Toki myös takalattiamatot eli myös lattialistat (jos 5d) ja takapenkki kannataa irroittaa että saa vaijerit näkyviin ja on mukavampi työskennellä.
Kun uudet vaijerit on paikoillaan mutta ei vielä satuloissa kiinni, ruuvaa satuloiden männät jonkin verran ulos niin ettei pala ota levyyn kiinni (14mm pultin alla 4mm kuusiokolo).
Tämän jälkeen laita vaijerit satuloiden vipuihin paikoilleen ja säädä millin esijännitys satulan käsijarruvipuun. Eli laita millin rakotulkki satulan vivun ja vivun rajoitintapin väliin ja ala kiristää kahvan päästä muttereita niin että rakotulkki tippuu.
Tämän jälkeen kiristät 4mm kuusiokolosta vielä palan kiinni levyyn. Itse olen tupannut kiristää niin että sen verran ruuvaa että levyä käsin jaksa pyörittää ja siitä varttikierros auki.

Kuskin penkki kannattanee irroittaa niin saa lisää työstää siellä käsijarrukahvan tienoilla, helpottaa kummasti pääsyä vaijerin säätömuttereihin. Tai miksei vaikka irroittaa molemmat etupenkit niin kivempi ruuvailla säätömuttereita...
Toki myös takalattiamatot eli myös lattialistat (jos 5d) ja takapenkki kannataa irroittaa että saa vaijerit näkyviin ja on mukavampi työskennellä.
Kun uudet vaijerit on paikoillaan mutta ei vielä satuloissa kiinni, ruuvaa satuloiden männät jonkin verran ulos niin ettei pala ota levyyn kiinni (14mm pultin alla 4mm kuusiokolo).
Tämän jälkeen laita vaijerit satuloiden vipuihin paikoilleen ja säädä millin esijännitys satulan käsijarruvipuun. Eli laita millin rakotulkki satulan vivun ja vivun rajoitintapin väliin ja ala kiristää kahvan päästä muttereita niin että rakotulkki tippuu.
Tämän jälkeen kiristät 4mm kuusiokolosta vielä palan kiinni levyyn. Itse olen tupannut kiristää niin että sen verran ruuvaa että levyä käsin jaksa pyörittää ja siitä varttikierros auki.
Re: saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
molemmat kannattaa vaihtaa samalla, jos ovat alkuperäisiä. korin läpimenokohdasta suojus yleensä murtunut ja kosteus ryydyttänyt paikat niin ahtaiksi, jotta satulan jousi ei jaksa palauttaa , jolloin automaatisäätö lakkaa toimimasta jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: saab 900 turbo -88 käsijarrunvaijerin vaihto..????
juu,vaihdoin molemmat,onnistuin kyl ilman etupenkkejä irrottamatta,no seuraavalla keralla sujuu jo paremmin.. 
