Niinhän me vähän ollaan, mutta osaltaan myös 9-3X:n nelivetoon ja nelivedottomuuteen liittyenMarko A kirjoitti:Nyt ollaan heikoilla jäillä ja offtopiccia niin että tukka lähtee...
Se, ettei ymmärrä 5cm maavarahyötyä taikka Haldex vetoisia nelivetoja ja niiden käyttötarkoitusta on aika huvittavaa provoilua. Johon tartun heti. Aivan yhtä vähän ymmärrettävää on sporttiauto matalalla alustalla. Molemmat on yhtä hyviä/turhia tai mieluummin miten vain.
Käyttötarkoituksia on monia käyttäjien mukaan. Itse en koe, että nykyisessä autossani on juurikaan sen huonompi ajettavuus kuin saman kokoluokan farkuissa perusalustallaan. 5cm lisävarasta huolimatta.
Sanotaanko näin, että itselläni ainoa käyttötarkoitus nelivedolle on käytännössä tuo veneen nostaminen/laskeminen (ei-liikennekäyttöön kelpaavine trailereineen painaa luokkaa 2.9t) hiukan huonolta alustalta, kunnon rampit ovat melko harvassa. Edellinen auto oli Grand Cherokee 2006, jota ennen jouduin nostelemaan venettä haldex-passatilla ja homma oli melko hankalaa vedon nykiessä eestaas. Onneksi GC on tällä erää broidilla, joten veneen nosto onnistuu melko helpolla auton lainalla. Voi sitä helppoutta kun lyö lukot kiinni ja alennusvaihteiston päälle. Ei nykimistä, ei kiinnijäämisiä, ei uudelleenyrityksiä, ei jännitystä.
Sanomattakin on selvää, että kaksivetoisella ei ole tuolla mitään sanomista.
Tuosta ajasta jäi jäätävät antipatiat ei-jatkuvia nelivetoja vastaan, kun homma muuttui kertaheitolla niin paljon helpommaksi ja mukavammaksi.
Kaupungissa enkä varsinkaan tien päällä (90% käytöstä) en tarvitse nelivetoa, arvostan enemmän hyviä kaarreominaisuuksia. Kaarreajossa, esim. mutkaisia maaseututeitä ajellessa 3 cm korkeusero alkaa olemaan jo huomattava. Jostakin kumman syystä matkat hidastuvat ja tulee ajettua näitä pienempiä teitä valtateiden sijaan vain koska se on niin paljon hauskempaa
Jos joku on erikoista, on sitä ainakin se että 9-3X:aa myydään dieselinä ja etuvedolla. Täysin järjetön auto, huomattavasti rumempikin kuin tavallinen malli vectorina.