VAIKUTTAAKO TEHOIHIN...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Pepeco
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Heinä 31, 2004 12:43
Paikkakunta: Lempäälä

VAIKUTTAAKO TEHOIHIN...

Viesti Kirjoittaja Pepeco »

Moikka

Mulla on 9-5 aero automaatti ja nykyään stage 1.
Kysyisinkin automaateista tietäviltä että vaikuttaako sporttinappi vaihteiston lisäksi myös ahtopaineisiin ja sitä mukaa myös tehoihin.

Asennettiin eilen BSR stage 1 PCC .

Mitattiin auton tehot ennen sekä jälkeen penkissä.

Saatiin ennen asennusta 271 heppaa ja vääntöö noin 384. pakko-kolmosvaihteella.

Auto on ollut minulla vaan kolme viikkoa ja en tiedä historiaa. Epäilimmekin että sille on tehty jotain jo aiemmin.

BSR asennuksen jälkeen arvot oli 280 hb vääntö noin 400.

Myös maksimi kierros rajoitin nousi 350-400 kierrosta.

Kaveri joka mittauksen teki ei ole paljoa mitannut automaatteja saati sitten saabeja.

Jäikin häiritsemään väännön alhaisuus.

Elikkä onko sillä sporttinapilla vaikutusta ahtoihin ym......

Meillä ei ollut koko aikana sportti nappi pohjassa.

Pepe
9-5 Aero 2006 A
Mersu CLS 500 06
http://www.kuvatikkaus.fi
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Dodiin, onko sulle ne käppyrät niitä ois ihan kiva vilasta.

Pari asiaa. Vääntö on tietääkseni tomaatissa rajattu noin 400Nm, eli se on kohdillaan.

Tehoista sen verran että ne selittyy joko sillä että auto oli jo modattu jollain lastulla tai sitten penkki näyttää likaa ja BSR stage I ei pidä mitä lupaa.

Asian voit tarkistaa kahdella tavalla. Pistä ns. orkkissofta sisään ja käy lukemassa TECH:llä mikä lukee softaversion kohdalla. Jos ei saabin niin sitten sorkittu. Jos et halua turvautua TECH:n apuun niin laita ahtopainemittari kiinni ja katso mitä ahtaa orkkissoftalla. Muistatko vielä mihin "turbomittari" nousi auton ollessa ns. vakio?

Sporttinappi pohjassa vaihtaa myöhemmin, eli tehoihin se ei pitäisi vaikuttaa.
#1730
500whp.net member
Pepeco
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Heinä 31, 2004 12:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Pepeco »

Mikä on TECH?

Mielestäni turbomittari nousee nyt huomattavasti helpommin punaselle. Mitä se ei aiemmin tehnyt oikeestaan ollenkaan vaan se vaihtoi jo seuraavalle vaihteelle.

Se mitä epäilin "sporttinpihommassa" on se että esimerkiksi:
Jos kiihdytän auton nappi pohjassa vaikka 140 km/h ja ajan tasisesti pintakaasulla samaa nopeutta niin turpomittari on jossain keskivaiheilla.

Tämän jälkeen otan sporttiasennon pois niin että en muuta kaasupolkimen asentoa enkä nopeutta niin ahopaineet putoaa oikeen nykäsemällä neljäsosaan nopeuden muuttumatta.

Tehon putoaminen on tällöin elektrooninen eikä mekaaninen. Vai?

Pepe

Voin laittaa käppyrät sulle tulemaan.
9-5 Aero 2006 A
Mersu CLS 500 06
http://www.kuvatikkaus.fi
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Virallinen selitys ala WIS

"Sport päällä"

Tässä tilassa Trionic lisää pyydettyä ilmamassa/palamista (vääntö), ts. läppäkulmaa muutetaan siten että haluttu vaikutus saadaan samalla kaasupolkimenpainnalluksella. Läppäkulmaa ei muuteta ennen kuin kaasupolkimen asento poikkeaa asennosta, jossa se oli pianettaessa SPORT-nuppi sissän. Tämä muutos saa aikaan sen, että vaihtamiskohdat sovittuvat suorituskykyyn. Vaihtamiskohdat kevyellä kaasulla ja täyskaasulla ovat kuitenkin samat molemmissa ohjelmissa.

Ja TECH on se diagnostiikkalaite jolla luetaan vikakoodit sun muut huollossa.
#1730
500whp.net member
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo ei vaikuta ahtoihin laatikon valinnat. esim. winter päällä ylämäkeen niin saa ahdot kyllä tappiin jo puolella kaasua. Laatikko käyttäytyy sen mukaa miten moottorille annetaan kaasua.
9-3.1972
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Juu ja suorituskykykin on sama, ihan näin mittalaitteilla testattuna voin kertoa.

Mutta hirmutehot on vakiona kyllä antanut tomaatti sitten, tai sulla on ollut positiivinen dyno :)
STCF #3
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo oli sellainen dyno että sekos kun oli sport päällä.
Sori en tajunnut enään ketjun lopussa että oli kyse tehoista :?
9-3.1972
Vastaa Viestiin