Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Auto 2.3t A -95 jossa modattu boksi a´la T-7. Ahtopaineet max. n. 1.1bar. Kaikki muut vakiota. Ehkä vähän liioiteltua sanoa että, ahdistaa, mutta tuntuu vähän hiipuvan tuolla ylemmillä kierroksilla.
Spekulaatio: jos haluaa lisää "voimantunnetta" lue: (oikeeta voimaa) myös tuonne yläkierroksille, mitä raati suosittelee?

Mistä lähdetään etenemään? Miksi näin? Mitä maksaa?
Oikeita tietotoimistoja haetaan nyt!

Joo, automaatti sitä automaatti tota, tiedän, siis en tiedä, mutta en välitä :o

ps. pieni kassa käytössä :D
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Isompi turbo, 3" putki alusta alkaen. Näiden jälkeen parempi cooleri (suuttimet, bensapumppu...).

Riippuen tietysti mikä on tavoite. Esim. Aeron 15T:llä meno maistuu suhteessa paremmin vielä sen 4500rpm jälkeen jossa T25 "kuolee", huipputehoissa tällä pääsee liki 300hv, piikkitehoja ylikin essonbaarilappuun. Virtaavampi putki tekee myös hyvää, varsinkin se alkupää katteineen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

lähetäänkö siitä putkesta?, Vai onko ratkeseva rasti tää turbo?
Tavoite: onko mulla semmosta? Kyllä on: Ylärekkarissa sais myös purra!
Essonbaarit on perästä,,,ja syvältä...
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbo on ratkaiseva. Perstuntumalla ei se putkella juuri kummene, mandariini vaan on mandariini..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Heh, kiitos. Hintaa ja rautaa, olis vailla.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Näin tomaatin omistajana marssijärjestys seuraava:

-Kiristä KD-vaijeri tomaatista taappiin asti, niin että kun kaasupolin on pohjassa, siirrät säätöä alaspäin niin paljon kuin menee ja siihen lukita (OMALLA VASTUULLA, koska laatikoissa on eroa johtuen niiden kunnosta)
-3" putkisto racekatilla tai W/O
-mitsun 15T tai 19T turbo
-Välijäähy mallia kiinakuuleri
-softa kustomoida penkissä
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja Passi »

5500rpm-> ainakin B202:sessa nokat alkavat rajoittamaan.
99T-museopeli
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

jcarlson : Turbo on ratkaiseva. Perstuntumalla ei se putkella juuri kummene, mandariini vaan on mandariini..

En ole samaa mieltä. Itselle vaihdettiin Ferritan putki ( 3 " alku ja 2,5 " katista eteenpäin + kisakatti ) niin hengästyminen loppui yläpäässä ja auto kulki selkeästi paremmin koko kierroslukurekisterin. Viisaammat on kertonut että orkkisputkistos eniten ahdistaa DP. Kun katselee nykyistä ja orkista , niin on helppo yhtyä väitteeseen!
Eurosainlessteel kertoi , että Volvosta oli penkattu 18 hp lisää pelkällä Ferrittan-putken vaihdolla.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

eise putki siltikään tuu auttamaan siinä määrin mitä kysyjä varmastikkin toivoisi.Orkkisturbollinen saappi vaan on NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN kuollut 5000rpm jälkeen. Mut jokatapauksessa putkikin on vaihdettava ettei sillä..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mites muuten, kuuluuko ahtojen laskea niin rajusti että piikkaa 1.6bar ku länttäsee kaasun pohjaan ja sitten tipahtaa hetken päästä 1-1.2...

Kierroksilla ei ole sinällänsä väliä kun isommalla jengalla päästää hetkeksi kaasun ja polkasee lusikan pohjaan taas nousee tuonne 1.6bar.

Autossa kiinacooleri, 3" ahtoputkisto, steg?, 3" pakorännistö, walbro isompiruokasempi syöttölaitos
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ikotion kirjoitti:Mites muuten, kuuluuko ahtojen laskea niin rajusti että piikkaa 1.6bar ku länttäsee kaasun pohjaan ja sitten tipahtaa hetken päästä 1-1.2...

Kierroksilla ei ole sinällänsä väliä kun isommalla jengalla päästää hetkeksi kaasun ja polkasee lusikan pohjaan taas nousee tuonne 1.6bar.

Autossa kiinacooleri, 3" ahtoputkisto, steg?, 3" pakorännistö, walbro isompiruokasempi syöttölaitos
Tiedätkö miten softa vaatii ahtoja WOTilla rekisterissä ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tiedätkö miten softa vaatii ahtoja WOTilla rekisterissä ?
Tietääkö sitä kukaan noissa LH vehkeissä, edes purkki itse :roll:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

j0ne kirjoitti:
Tiedätkö miten softa vaatii ahtoja WOTilla rekisterissä ?
Tietääkö sitä kukaan noissa LH vehkeissä, edes purkki itse :roll:

Aaaa sortsi, en katsonut että -89 oli kyseessä :) Sitten ei kyllä osaa sanoa...

Toisaalta eikö tuossakin ole "T5" mankkuvena, joten voisko se oikutella ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Juu, T5-mallinen mankkuvena on. Itse ajelin bleedin kanssa, ei ahdot seilanneet...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä ahistaa ylärekisterissä?

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Noniin nyt on jotain ihmeellistä tapahtunu tossa saabissani.

Aluksi oli ongelmia noiden ahtoletkujen kanssa, ei yksinkertasesti pysyny paikoillaan ja sitten ajelin viikon sillee hissunkissun ettei ne nyt räjähdä. (Käsi kipsissa niin ei pysty oikein hirveemmin ruuvailee) Noh nyt on kunnon lemmarit pelissä ettei lähe letkut.

MUTTA nyttenkun on alkanu letkut pitämään niin rötää niin saatanasti yläkierroksilla
myös moottorijarruissa alkaa nykimään ja "pätkimään"
Tyhjäkäynnilläkin havaittamissa pientä hakua, tosi pientä pätkimistä

Ahdot on ihan normaalit ja nousee korkealle. :roll:

Tulpat oon noin 1.5tkm sitten vaihtanu (ngk:n seiskat)

Mutta kävi vaan tuossa mielessä tuo sytkäkasetti.. Se on joitakin vuosia vanha mutta ei oo ajettu kuin max 5tkm joten voiko se sitten olla viallinen? (autossa on vanha sytkäkasetti, pitänee myös testata sillä)

Bensapolitiikka on suodattimet vaihdettu ja pumppu toimii.

Check engine vilkuttaa kaks kertaa.

Mutta jos siellä olis sytkäkasetti tai immu paskana luulis vilkuttelevan enempi?




Edittiä! Löyty vika... Bensanpaineensäätimen alipaineletku paskana.... Eli pitänee ensiviikolla käydä vähän kaupoista ostelee silikonista letkua.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vastaa Viestiin