Apuwa! 95:n takaoven nosto mekanismi

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Apuwa! 95:n takaoven nosto mekanismi

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Vaihdettiin ruostunut mutta hyvin istuva Viipan takaovi parempaan. Jousitettua nostomekanismia ei irroitettu korin puolelta ja se liikkui kevyesti. Kun uusi ovi pantiin kiinni linkkuun menevä nostomekanismi loppuvaiheessa ampaisi niin pitkälle ulos ettei se enään mahtunut takaikkunan sivussa olevien peitepeltien alle. Ainoaa tiedossammme olevaa säätömekanismia eli tasapainotusjousta säädettiin suuntaan ja toiseen; ei tuonut apua. Lopulta vanha ovi nostettiin paikoilleen mittausta ja tarkistusta varten. Yllätys oli suuri kun nostomekanismi nyt ei toiminutkaan enään kunnolla vaan ampaisi samalla tavalla taaksepäin loppuvaiheesa. Missä vika :?:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Apuwa! 95:n takaoven nosto mekanismi

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jännää ettei kellään Viipassa ole ollut tätä ongelmaa. Mun kahdessa ja tuttavan 95ssa on ongelma esiintynyt eri asteisena...
Anyway, ratkaisu oli tässä tapauksessa radikaalitoimenpide eli luukun tappi poikki ja hitsattiin uudellen takaisin hieman alemmaksi jolloin luukun puoleinen tukijalka "pidentyi" sen verran että jousi joka tasapainottaa luukkua ei enään pysty vetämään mekanismia kriittisen kohdan yli. Korjaus oli helppo suoritta koska ikkuna sivupelteineen oli irroitettu.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuwa! 95:n takaoven nosto mekanismi

Viesti Kirjoittaja kabu »

Muistelen että omaani entisöidessä pähkäilin tuon saman ongelman kanssa. Vipuvarsien keskinäiset mitat pitää tosiaan olla juuri oikeat jottei jousi pääse vetämään mekanismia kuolokohdan yli. Niveltappien ja reikien väljistyminen saattaa muuttaa mittoja sen verran että noin pääsee tapahtumaan. Kun olin omassani todennut että mekanismin nivelissä ei ollut väljää niin korjasin muistaakseni ongelman siten että taivutin luukun L:n muotoisia saranarautoja hieman niin että koko luukku tuli hieman alaspäin. Tähän päädyin kun totesin että noin luukku itseasiassa istuu paremmin paikalleen ja päättelin että saranaraudat olisivat käytössä taipuneet. Nyt luukku jokatapauksessa istuu hyvin ja jousimekanismi toimii ninkuin pitääkin.

Kuinka paljon noita tappeja lopulta siirsit?
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Apuwa! 95:n takaoven nosto mekanismi

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Välittömästi poisrälläköidyn tapin alapuolelle; se riitti.Vaaranahan on muuten, että vipuvarsi menee liian syvään ja jää kantamaan korin takaseinää vasten.

:idea: Toisessa Viipassani toinen vipuvarsi on niinkuin pitää mutta toinen ei suoristu loppuun asti kun luukun avaa. Yhden jousen varassa luukku ei oikein tahtonut pysyaä auki (vaikka jousi oli kiristetty finaaliin) kun konttiin lastasi tavaraa ja auto hieman niias. Aika monta kertaa se tuli päähäni kun kuormasin autoa molemmin käsin. Siihen löytyi yksinkertainen lääke: rälläkällä tehtiin pieni kolo johonka auton puoleinen vipuvarren stoppari pysähtyy. Toimenpiteen jälkeen kaali on säästynyt ylimääräisiltä mekaanisilta rasituksilta.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin