lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Millä logiikalla tämän pitäisi oikein toimia? LH-jethän osaa katakaista polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa, mutta omassa kulkineessani en ole löytänyt tälle mitään logiikaa. Joskus kun kaasupolkimen nostaa kaupungissa esim 3 vaihteella (automaatti) loivassa alamäessä (kierrokset noin 1400-1700rpm) putoaa hetkellinen kulutus heti nollaan. Useimiten näin ei kuitenkaan käy, vaan hetkellinen kulutuus jää siihen noin 2-5l/100km vaikka kuinka kauan rullaisi ja miten tahansa jyrkkään mäkeen.
Maantiellä jos polkee reilusti vauhtia (120+) ja antaa rullata tarpeeksi pitkään, saattaa kulutus jossain vaihessa viimein laskea nollaan, mutta tätäkään en saa toistettua aina ja siihen menee aina tovi.
Onko tämä ihan normaalia? Itse olen ollut siinä uskossa, että noissa on yleensä joku kierrosraja, jonka jälkeen polttoaineen syöttö katkeaa aina välittömästi kaasupolkimen ollessa ylhäällä.. Vai onko hetkellisen kulutuksen mittari pelkästään “hidas”? Autossa on TCS-härpäke kaasuläppä ja se toimii ihan normaalisti.
Maantiellä jos polkee reilusti vauhtia (120+) ja antaa rullata tarpeeksi pitkään, saattaa kulutus jossain vaihessa viimein laskea nollaan, mutta tätäkään en saa toistettua aina ja siihen menee aina tovi.
Onko tämä ihan normaalia? Itse olen ollut siinä uskossa, että noissa on yleensä joku kierrosraja, jonka jälkeen polttoaineen syöttö katkeaa aina välittömästi kaasupolkimen ollessa ylhäällä.. Vai onko hetkellisen kulutuksen mittari pelkästään “hidas”? Autossa on TCS-härpäke kaasuläppä ja se toimii ihan normaalisti.
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Miten sinä todennat 2-5 l, ku eikös tuo mittari näytä 6 litrasta ylöspäin... Vai onko uudempi/parempi tieturi? Omassa cc tontussa on kyllä ollut samaa moottorijarrutuksen puutetta ja siihen tuli joitain arvauksia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rijarrutus
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rijarrutus
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina 0 - 99,9 l/100 km.Ekitheman kirjoitti:Miten sinä todennat 2-5 l
Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.
91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Itse asiassa omassa tieturissa ei näy edes desimaaleja, pelkästään 0-99. Keskikulutuksessa desimaalit näkyy. Ja siis tosiaan tuo kyllä osaa katkaista syötön, eli saan sen satunnaisesti näyttämään nollaa, mutta en ole keksinyt että miksi se niin tekee välillä ja välillä ei, vaikka perstuntumalta "auton liikemassa" on joissain tilanteissa selvästi suurempi ja silti mittari näyttää esim. 4 litran kulutusta. Lähinnä mietiskelin vaan sitä, että onko mulla joku anturi tai potentiometri paskainen/hidas, vai onko tuo ihan normaalia. Mietin myös sitä, vaikuttako tuo automaattilaatikko asiaan jotenkin..jus kirjoitti:Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina
0 - 99,9 l/100 km.
Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.
91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
En kyllä pohtisi noin tarkkaan että miksei kulutus tipu nollaan moottorijarrulla kun tuo kulutus näyttö ei muutenkaan ole mikään tarkkuusmittalaite... Sama se näyttääkö nollaa, 1,9l/100km vai 4l/km kunhan se 2.4.2 sen syötön vaan katkaisee jos osaa. Ei se kuitenkaan niin taloudellista ole, jos sitä haluaa niin ostaa uuden vähäkulutuksisen ja -päästöisen auton.petterip kirjoitti:Itse asiassa omassa tieturissa ei näy edes desimaaleja, pelkästään 0-99. Keskikulutuksessa desimaalit näkyy. Ja siis tosiaan tuo kyllä osaa katkaista syötön, eli saan sen satunnaisesti näyttämään nollaa, mutta en ole keksinyt että miksi se niin tekee välillä ja välillä ei, vaikka perstuntumalta "auton liikemassa" on joissain tilanteissa selvästi suurempi ja silti mittari näyttää esim. 4 litran kulutusta. Lähinnä mietiskelin vaan sitä, että onko mulla joku anturi tai potentiometri paskainen/hidas, vai onko tuo ihan normaalia. Mietin myös sitä, vaikuttako tuo automaattilaatikko asiaan jotenkin..jus kirjoitti:Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina
0 - 99,9 l/100 km.
Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.
91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
LH2.2 tosiaan ei siis osaa moottorijarrulla syöttöä katkaista, näin ainakin olen tähänkin saakka luullut (?).
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Katkaisun olemassaolo liittyy kattiin/lambdaan. Eli katittomissa ei ole katkaisua, katillisissa on. Ja LH 2.2 katilla on olemassa, joskin tonnarissa ei suomen markkinoille tehdyissä autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Kulutusnäyttö (hetkellinen) ei ehkä ole tarkkuuslaite mutta ei siinä tarkkuudella varsinaisesti mitään tekemistä asian kanssa olekaan silloin kun polttoaineensyöttö katkeaa kokonaan, kyllä sen silloin pitäisi näyttää tasan tarkkaan nollaaf-19 kirjoitti: En kyllä pohtisi noin tarkkaan että miksei kulutus tipu nollaan moottorijarrulla kun tuo kulutus näyttö ei muutenkaan ole mikään tarkkuusmittalaite... Sama se näyttääkö nollaa, 1,9l/100km vai 4l/km kunhan se 2.4.2 sen syötön vaan katkaisee jos osaa.
Omassa saabissani on sama ilmiö ettei kulutusnäyttö aina mene moottorijarrutuksella nollille, ja mitään selvää logiikkaa ei tunnu löytyvän käyttäytymiseen, tosin mulla vain satunnaisesti jää syöttö päälle ja useimmiten katkeaa normaalisti. Ilmastointi päällä ei muistaakseni mene nollille ollenkaan.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
En nyt tiedä noista LH tyypeistä varmaksi mutta mielestäni omassani se on 2.2.jcarlson kirjoitti:Katkaisun olemassaolo liittyy kattiin/lambdaan. Eli katittomissa ei ole katkaisua, katillisissa on. Ja LH 2.2 katilla on olemassa, joskin tonnarissa ei suomen markkinoille tehdyissä autoissa.
Auto siis 9000CD -88 aut. virranjakajalla ja tuotu saksasta sekä katti löytyy (joskus välillä tallin nurkassakin?)
kulutus mittari ei mene nollille...pienin lukema mitä muistan alkanu 3:lla...vaikka en sitä paljoa ole seiraillut. Mitä omia mittauksia tehnyt tankaamalla ja monta tankkausta peräkkäin niin oma ajotietokoneeni näyttä todellista ISOMPIA lukemia
Olisiko juuri tuosta moottori jarrutuksesta kyse ero on luokkaa 0,5 litraa.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Kokemuksia tonnaristani, joka on turbo automaatilla, m/89, LH2.2 ja näyttönä EDU2.
Hetkellinen kulutus on alimmillaan 0,3 l/km kun rullaa moottoritien ramppia kaasu yljhäällä. Polttoaineen syöttö ei siis katkea kokonaan, mikä on ihan hyvä koska silloinhan moottori sammuisi (automaatti). Keväällä bypass-venttiili vuoti ja hetkellinen kulutus oli alimmillaan 2 l/km. Nähtävästi ilmaa pääsi virtaamaan kaasuläpän ohi alipaineputkia pitkin, ilmamäärämittari mittasi sen, LH luuli kaasun olevan raollaan, ja antoi hieman soppaa.
Hetkellinen kulutus on alimmillaan 0,3 l/km kun rullaa moottoritien ramppia kaasu yljhäällä. Polttoaineen syöttö ei siis katkea kokonaan, mikä on ihan hyvä koska silloinhan moottori sammuisi (automaatti). Keväällä bypass-venttiili vuoti ja hetkellinen kulutus oli alimmillaan 2 l/km. Nähtävästi ilmaa pääsi virtaamaan kaasuläpän ohi alipaineputkia pitkin, ilmamäärämittari mittasi sen, LH luuli kaasun olevan raollaan, ja antoi hieman soppaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
Itsellä -89 cc tonnarin hetkellinen kulutus näyttää 0,2 l/100km vaikka koko lh on autosta poistettu.
--
Ville Harju
#2611
Ville Harju
#2611
Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa
No ei se moottori kyllä pysähdy automaattivaihteisessakaan vaikka syöttö olisikin poikki, kunhan vauhtia vaan on riittävästi. Omassa syöttö kytkeytyy takaisin päälle kun vauhti laskee 3-vaihteella noin 40n paikkeillePekka Valtanen kirjoitti: Polttoaineen syöttö ei siis katkea kokonaan, mikä on ihan hyvä koska silloinhan moottori sammuisi (automaatti).
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm