Stability control failure. Contact service
Stability control failure. Contact service
Saan näyttöön herjan "Stability control failure. Contact service". Teksti häviää itsekseen, mutta tulee esiin uudestaa aina silloin tällöin. Kiesi on 1.8 t vm 2006. En ole vielä rynnännyt huoltoo. Onko kokemusta vastaavasta, mikä voisi olla
Re: Stability control failure. Contact service
Sama vika Rahikaisella, oma 04:en tehnyt kauan jo samaa. Liittyy ilmeisesti jotenkin kylmiin keleihin ja hitaaseen vauhtiin, tai ainakin ilmoitus pälähtää ruutuun yleensä pysäköidessä.
Ei häiritse henk.koht. millään lailla, enkä ole huollossakaan koskaan maininnut. Oikeastaan kiinnostaisi vaan miten sen saisi pysyvästi rikki..
Ei häiritse henk.koht. millään lailla, enkä ole huollossakaan koskaan maininnut. Oikeastaan kiinnostaisi vaan miten sen saisi pysyvästi rikki..
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Stability control failure. Contact service
9-5:sta vain sellainen kokemus, että voisiko olla pyörien nopeusantureiden vikaa? 9-5:ssa ei tosin sanallista herjaa tullut, heitti vain ESP:n pois ja ABS:n ja jarrujen varoitusvalot palamaan.Andrus kirjoitti:Saan näyttöön herjan "Stability control failure. Contact service". Teksti häviää itsekseen, mutta tulee esiin uudestaa aina silloin tällöin. Kiesi on 1.8 t vm 2006. En ole vielä rynnännyt huoltoo. Onko kokemusta vastaavasta, mikä voisi olla
9-5 2,0t Wagon -05
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Stability control failure. Contact service
Minulla tuli sama ilmoitus kun ajoin marjareissulla tosi pehmeää hiekka"tietä". Luistonestovalo paloi koko ajan ja tehoja ei tuntunut olevan yhtään vauhdin pitämiseen. Jarruihin lentänyt hiekka aiheutti myös melkoista rahinaa.Andrus kirjoitti:Saan näyttöön herjan "Stability control failure. Contact service". Teksti häviää itsekseen, mutta tulee esiin uudestaa aina silloin tällöin. Kiesi on 1.8 t vm 2006. En ole vielä rynnännyt huoltoo. Onko kokemusta vastaavasta, mikä voisi olla
Sormi kävi jo ESP-painikkeella, mutta sitten ajattelin, että tilanne saattaa pahentua, jos päästää etupyörät luistamaan vapaasti ja samalla kaivautumaan syvemmälle hiekkaan. Olisiko tuota automatiikkaa edes saanut vauhdissa pois päältä? Pääsin lopulta takaisin kunnon tielle ja käytin auton sammuksissa. Vikailmoitus poistui eikä sitä se jälkeen ole näkynyt.
Olisiko ollut hieman liian vaativa tilanne Saabin sähköaivoille?
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Re: Stability control failure. Contact service
Viime syksynä kun ajoin nykyisen SS:äni suomeen, oli ensimmäisiä pakkaspäiviä niin tottahan toki biili keksi alkaa valittamaan yhtä jos toista jännää stability control system failuresta lähtien seuraavana aamuna. Mutta kun auton käytti lämpimäksi, ongelmat katosivat eikä sen jälkeen ole takaisin tullut. Saas nähdä toistuuko tänä syksynä taas kunhan osuu enemmän pakkasia kohdalle. Joku kosteus tai muu riemukas ongelma siellä varmaan on jossain, jos tuommoista säännöllisesti pukkaa.. mutta missä, hankala sanoa.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Stability control failure. Contact service
Itselläni alkoi herjaamaan hidastus töyssyn jälkeen,vaikka ajoin todella hiljaa.kerroin huollon yhteydessä asiasta.sensori sijaitsee jossain kohtaa etu akselissa ilmeisesti.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Stability control failure. Contact service
Jatkan tätä topicia, kun otsikko natsaa kivasti.
Eli SIDiin on nyt kerran pari viikossa ilmaantunut "Stability control failure. Contact service"-valo, mutta aina hävinnyt kun olen startannut uudestaan. Ilmoitus tulee ainakin näillä nollakeleillä kun ajat kosteaan parkkihalliin, hitaalla vauhdilla ja jyrkästi kääntäen.
Tänään syttyi pikku pakkasella, hitaassa vauhdissa ja jyrkässä käännöksessä, mutta ihan taivas alla. Tämän lisäksi voisin väittää, että ratin liike muuttui yllättävän jähmeäksi kesken ratin veivaamisen, aivan kuin ohjaustehostin olis pudonnut pelistä noin sekunniksi.
Koodeja en ole luetuttanut, kun ilmoitus on aina hävinnyt. Olen kuitenkin ahkerasti yrittänyt tutustua aiheeseen ja mahdollisia vikapaikkoja selvittää.
-Ohjauspyörän asentoanturi: missähän tämä lienee ja mistä löytäisin uuden?
-Ajonvakausjärjestelmän "moduuli": Onko tämä ns. YAW-sensori? Sijainnee jossain kyynärkotelon paikkeilla? Tarviikohan Teckiä jos kokeilis käytettyä tilalle?
-CIM: tätä paskaa voinee veikkailla aina? Avain-, virtalukko-, solenoidi-zydemi kuitenkin pelaa kuitenkin, mutta tuo boksi näyttää ohjaavan niin montaa eri toimintoa, että sitä saa epäillä aina, mistä vaan
Vikakoodit lukisin ite vaikka heti, mutta kun op-com ei tykkää toimia win 7:ssa eikä päivitys onnistu, kun en ole niin nörtti.
Kellään kommentoitavaa?
Eli SIDiin on nyt kerran pari viikossa ilmaantunut "Stability control failure. Contact service"-valo, mutta aina hävinnyt kun olen startannut uudestaan. Ilmoitus tulee ainakin näillä nollakeleillä kun ajat kosteaan parkkihalliin, hitaalla vauhdilla ja jyrkästi kääntäen.
Tänään syttyi pikku pakkasella, hitaassa vauhdissa ja jyrkässä käännöksessä, mutta ihan taivas alla. Tämän lisäksi voisin väittää, että ratin liike muuttui yllättävän jähmeäksi kesken ratin veivaamisen, aivan kuin ohjaustehostin olis pudonnut pelistä noin sekunniksi.
Koodeja en ole luetuttanut, kun ilmoitus on aina hävinnyt. Olen kuitenkin ahkerasti yrittänyt tutustua aiheeseen ja mahdollisia vikapaikkoja selvittää.
-Ohjauspyörän asentoanturi: missähän tämä lienee ja mistä löytäisin uuden?
-Ajonvakausjärjestelmän "moduuli": Onko tämä ns. YAW-sensori? Sijainnee jossain kyynärkotelon paikkeilla? Tarviikohan Teckiä jos kokeilis käytettyä tilalle?
-CIM: tätä paskaa voinee veikkailla aina? Avain-, virtalukko-, solenoidi-zydemi kuitenkin pelaa kuitenkin, mutta tuo boksi näyttää ohjaavan niin montaa eri toimintoa, että sitä saa epäillä aina, mistä vaan
Vikakoodit lukisin ite vaikka heti, mutta kun op-com ei tykkää toimia win 7:ssa eikä päivitys onnistu, kun en ole niin nörtti.
Kellään kommentoitavaa?
Re: Stability control failure. Contact service
Hmm, eikö ko. vikailmoitus viittaa ajovakauden järjestelmään. Siinä tapauksessa joka pyörän navassa on ainakin luistonestoon liittyvä järjestelmä joka haistelee pyörän pyörimisnopeutta ja vertaa sitä muiden pyörien nopeuteen. Jos nyt tuonne anturipuolelle menee paljon vettä / skeidaa niin kyllä sieltä silloin tulee vikailmoitus. Tyypillinen tilanne on että ajaa sateella ja vika ilmenee ja poistuu kuivuessa. Myös ko. järjestelmän liittimet kannattaa katsoa läpi että ovat kuivia. Takana liittimet ovat muistaakseni bumerangeissa kiinni ja edessä iskunvaimentimen jalassa.
Re: Stability control failure. Contact service
Sama täällä kuukausi sitten, hittaassa nopeudessa renkaat käännettynä reilusti ja pienessä korokkeessa kadulta poistuttaessa löi herjan näyttöön. Ja aina samassa tilanteessa. Teki tämän 3 kertaa ja nyt sen jälkeen ei ole ilmennyt enää. Nyt olen aina välillä ihan kunnolla laittanut ESP:n toimintaan, että se muistaisi miten toimia Anturien herättelyä kannattaa varmasti silloin tällöin tehdä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Stability control failure. Contact service
Niin joo, jotain johdotusten vaurioitumisia olen myös lukenut täältä. Ja itse anturivikoja...
Esp toimii kyllä muuten kun tuossa vuodenvaihteessa pelleilin eräällä lumisella lentokoneiden varalaskeutumisbaanalla varmaan puoli tuntia, eikä toiminnassa ongelmaa.
Tuo ohjauksen "jäätyminen" myös vähän arveluttaa, vai olisko siinä ollu vaan jotain esp-toimintaa?! En tiedä, ilmoitus tulee koko ajan vaan tiuhempaan...
Seuraillaan tilannetta. Edelleen kaipaan kommentteja kohtiin, jotka edellisessä viestissäni ranskalaisin viivoin... Auttanee taatusti jota kuta toistakin.
Esp toimii kyllä muuten kun tuossa vuodenvaihteessa pelleilin eräällä lumisella lentokoneiden varalaskeutumisbaanalla varmaan puoli tuntia, eikä toiminnassa ongelmaa.
Tuo ohjauksen "jäätyminen" myös vähän arveluttaa, vai olisko siinä ollu vaan jotain esp-toimintaa?! En tiedä, ilmoitus tulee koko ajan vaan tiuhempaan...
Seuraillaan tilannetta. Edelleen kaipaan kommentteja kohtiin, jotka edellisessä viestissäni ranskalaisin viivoin... Auttanee taatusti jota kuta toistakin.
Re: Stability control failure. Contact service
Pelkkä Stability Control herja viittasi ainakin itsellä ratin kääntökulma-anturiin (SAS, Steering Angle Sensor). Se on integroitu CIM:iin mutta joku oli käyetystä CIM:stä onnistunut tuon pelkän SAS:n vaihtamaan (halvempi vaihtoehto kuin koko CIM vaihto). Mutta vikakoodithan tuon kertoisi täysin varmasti.
OP-Com toimii kyllä ainakin 32bit Win7 ongelmitta itsellä.
OP-Com toimii kyllä ainakin 32bit Win7 ongelmitta itsellä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Stability control failure. Contact service
Vikailmoitus on (oli) minulle tuttu ja johtui juurikin CIM:ssä olevasta ohjauspyörän kääntökulma-anturista.
Aluksi vika tuli harvemmin, sitten useammin ja lopulta aina, kun ohjauspyörää käänsi ensimmäisen kerran.
Vikakoodin/vian todensi Tech:llä auton minulle myynyt Saab-merkkiliike, jonka piikkiin CIM:n vaihto onneksi menee - hinta kun on jotain 600 - 700 euron välillä + työt. Vikakoodin näkee myös OP-COM:lla.
Osan uusimisessa on se ongelma, että tällä hetkellä niitä ei tunnu saavan, vaan ne ovat "jälkitoimituksessa".
Halusin omaan autooni kuitenkin toimivan ESP:n, joten tilasin uutta osaa odotellessa ruotsalaisesta purkaamosta (posteineen n. 120€) samalla varaosanumerolla olevan CIM:n. Moduli oli kolariautosta, eikä siinä tullut auton avaimia mukana, joten homma ei onnistunut pelkällä CIM:n vaihdolla. CIM on onneksi melko helposti purettavissa (mekaanisesti), joten irroitin vaihto-CIM:stä kääntökulma-anturin ja vaihdoin sen auton omaan CIM:iin. Lopuksi pitää kääntökulma-anturi kalibroida Tech:llä (minuutin homma).
Remontti onnistui hyvin - vikailmoituksia ei ole tullut ja ESP:kin pelaa Parempimalttinen olisi toki odottanut uutta osaa, mutta vaihto CIM:stä sain "kaupantekijäisiksi" vilkkujen ja lasinpyyhkijöiden viikset ja katkaisimet, joista jälkimmäisiä ei erikseen pysty mistään ostamaan.
Aluksi vika tuli harvemmin, sitten useammin ja lopulta aina, kun ohjauspyörää käänsi ensimmäisen kerran.
Vikakoodin/vian todensi Tech:llä auton minulle myynyt Saab-merkkiliike, jonka piikkiin CIM:n vaihto onneksi menee - hinta kun on jotain 600 - 700 euron välillä + työt. Vikakoodin näkee myös OP-COM:lla.
Osan uusimisessa on se ongelma, että tällä hetkellä niitä ei tunnu saavan, vaan ne ovat "jälkitoimituksessa".
Halusin omaan autooni kuitenkin toimivan ESP:n, joten tilasin uutta osaa odotellessa ruotsalaisesta purkaamosta (posteineen n. 120€) samalla varaosanumerolla olevan CIM:n. Moduli oli kolariautosta, eikä siinä tullut auton avaimia mukana, joten homma ei onnistunut pelkällä CIM:n vaihdolla. CIM on onneksi melko helposti purettavissa (mekaanisesti), joten irroitin vaihto-CIM:stä kääntökulma-anturin ja vaihdoin sen auton omaan CIM:iin. Lopuksi pitää kääntökulma-anturi kalibroida Tech:llä (minuutin homma).
Remontti onnistui hyvin - vikailmoituksia ei ole tullut ja ESP:kin pelaa Parempimalttinen olisi toki odottanut uutta osaa, mutta vaihto CIM:stä sain "kaupantekijäisiksi" vilkkujen ja lasinpyyhkijöiden viikset ja katkaisimet, joista jälkimmäisiä ei erikseen pysty mistään ostamaan.
Saabiton Saabisti
Re: Stability control failure. Contact service
Tällä hetkellä pitäisi alkaa jo löytymään Saab Parts'iltakin uusia, mutta kuinka hyvään jos ostatte käytetyn CIM'in katsokaa, että on ainakin yksi siihen kuuluva avain mukana ja mieluummin vielä master koodilla jos mahdollista, yksilökoodattu sopiva avainkin kyllä riittää, jos Tech'in käyttäjä osaa ohjelmointihomman, se kun on melko monimutkainen homma.TommyW kirjoitti:Osan uusimisessa on se ongelma, että tällä hetkellä niitä ei tunnu saavan, vaan ne ovat "jälkitoimituksessa".
Halusin omaan autooni kuitenkin toimivan ESP:n, joten tilasin uutta osaa odotellessa ruotsalaisesta purkaamosta (posteineen n. 120€) samalla varaosanumerolla olevan CIM:n. Moduli oli kolariautosta, eikä siinä tullut auton avaimia mukana, joten homma ei onnistunut pelkällä CIM:n vaihdolla. CIM on onneksi melko helposti purettavissa (mekaanisesti), joten irroitin vaihto-CIM:stä kääntökulma-anturin ja vaihdoin sen auton omaan CIM:iin. Lopuksi pitää kääntökulma-anturi kalibroida Tech:llä (minuutin homma).
Remontti onnistui hyvin - vikailmoituksia ei ole tullut ja ESP:kin pelaa Parempimalttinen olisi toki odottanut uutta osaa, mutta vaihto CIM:stä sain "kaupantekijäisiksi" vilkkujen ja lasinpyyhkijöiden viikset ja katkaisimet, joista jälkimmäisiä ei erikseen pysty mistään ostamaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Stability control failure. Contact service
En tiedä mikä op-comissa takkuaa, mutta ei tunnu tykkäävän päivittämisestä. Mulla 64 bit windows 7 ultimate pöytäkoneessa ja läppärissä 64 bit windows 7 premium. Tosin yritin asentaa vain pöytäkoneeseen testiksi ja nimenomaan päivittää firmistä mukana tulleiden ohjeiden mukaan. En osannu. Läppäriä en ole kokeillut, vaatii hallituksen luvan, vaikka en minä missään tapauksessa olis vikakoodeja pöytäkoneella lukenukaan Mutta tilittänen tästä myöhemmin tuolla op-com-topicissajmaatta kirjoitti:OP-Com toimii kyllä ainakin 32bit Win7 ongelmitta itsellä.
Kävin tuossa nollakelin sohjossa kyntämässä: revittelin, kurvailin ja heitin käkkäreitä ja yritin säheltää parkkihallissakin, mutta eipä vaan tullu SIDiin ilmoitusta.
Mutta vastauksista päätelleen taidan tyytyä ajatukseen, että se on juurikin tuo kääntökulma-anturi kun kettuilee. Voikohan tuo ajamista estää? Että ei lähde käyntiin èsim. tai lyö "limppi"-tilaan? Meinaan ei tuosta herjasta todellista haittaa vielä ole, mutta jos on todennäköistä, että kohta siirrytään kenkämieheksi, niin sitten lienee syytä harkita vaihtoehtoja käytetty CIM (ja roplaaminen) tai uusi CIM ja rahan menoa Tietty, vikakoodit luetutan jossain anyway ensin. Toivottavasti muuten jää muistiin.
Osaako esim. TommyW sanoa, voiko uudella kääntökulma-anturilla ajaa ennen kuin se on kalibroitu? CIM:n irroittaminen ei näytä kovin ylivoimaiselta.
Olis kyllä hyvä jos varaosia alkais ropista kuluttajille. Meinaan näitä vikoja on piisannu ja varaosia vaihdeltu tuon tuosta tässä puolentoista vuoden autonomistuksen aikana ja etenkin merkkiliikkeet toitottavat "ei oota" kokoajan ja ite on osat pitäny hommata.
Re: Stability control failure. Contact service
Eipä tuon pitäisi tehdä muuta kuin estää ESP:n käyttö.Rusakko__ kirjoitti:Mutta vastauksista päätelleen taidan tyytyä ajatukseen, että se on juurikin tuo kääntökulma-anturi kun kettuilee. Voikohan tuo ajamista estää? Että ei lähde käyntiin èsim. tai lyö "limppi"-tilaan?
Kannattaa varmaan ennen kalibrointia kytkeä ESP napista pois päältä (jos autossa sellainen on) - voi olla huono juttu, että suoraan ajettaessa ESP luulee vaikkapa pyörien olevan linkussa toiseen suuntaan. Omassa vaihdetussa anturissa oli kylmiltään arvot sen verran pielessä (OP-COM:lla näkee arvojen muuttumisen rattia pyörittäessä), että kun pyörät käänsi toiseen reunaan, menivät arvot "yli alueen" ja järjestelmään tuli vikakoodi "Steering Angle Sensor Must be Calibrated", joka esti ESP:n käytön ja joka poistui vasta kalibroinnin jälkeen. OP-COM:ssakin on muuten tuo kalibrointitoiminto, mutta se taitaa toimia vain Opeleissa.Rusakko__ kirjoitti:Osaako esim. TommyW sanoa, voiko uudella kääntökulma-anturilla ajaa ennen kuin se on kalibroitu?
Saabiton Saabisti