Tonnari mielessäin.
Tonnari mielessäin.
Myönnän, olen outo tyyppi. Netissä oli myytävänä vanha (-91) mallinen 9000 Saab. 2,3 litran motti ja oikein turbokin. Varusteet oli villit, sähköt joka paikassa, luukut, nahat ja jne. Motti tosin oli vaurioitunut (tasapaino-akselit?) Ostanut mokoman olisin, vaan mietin liian kauan ja myyjä piru meni ja möi sen toiselle. Vastaava olisi kiikarissa lievemmillä varusteilla, vaan lueskelin tätä palstaa ja löysin 9000 syytä miksi en ostaisi moista laitetta, onhan tuollaisessa kuitenkin jotain positiivistakin, onhan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tonnari mielessäin.
Joo, siihen loppuu vapaa-ajan ongelmattango kirjoitti:... vaan lueskelin tätä palstaa ja löysin 9000 syytä miksi en ostaisi moista laitetta, onhan tuollaisessa kuitenkin jotain positiivistakin, onhan?

Noh, vähän riippuu minkämoisesta autosta on kyse (yksilöteoria) ja mihin tarkoitukseen se olisi tulossa (ykkösauto vs harrasteauto vastakkainasettelu)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tonnari mielessäin.
No, tässä tapauksessa tulisi oikeasti ykköseksi, vaan jos käyttö- ylläpitokustannukset ovat mahdottomia ei se oikein toimi, kilometrejä tulee vuodessa kuitenkin joku 15- 20000. Pelkuriraukka en kuitenkaan ole, autot vie ja hevosellakin pääsee. (itse en sellaista tosin omista) Mielipiteitä?
Re: Tonnari mielessäin.
Mulla oli haku päällä heinäkuussa, kun pikaisesti tarvitsin tilavan perheauton, jolla ajaa työajoakin. Samoissa kilometreissä/v kun sullakin, ehkä himpun enempi.
Aikasemmin mulla oli ollut 900sia ja niitä itse ja korjaamolla korjaillessa kuuntelin vanhojen saabasentajien mietteitä ja paljastuksia. Niinpä päädyin etsimään 95 - 97 mallissat 2,0 litrasta
cd:tä turbokoneella. Korin piti olla ns. ruosteeton. Tällaiseen vakio koonpanoon löytyy vielä varaosia konepuolelle halvallakin ja 2,0 olisi kuulemma hieman ongelmattomampi. Kulutuskin on helpompi pitää kohtuullisena. Mikään bensasyöppöhän tonnari ei ole, ainakaan 2,0 litranen ilman kaikenlaisia lastuja ja virityksiä
.
Niinpä ajelen nyt tonnari cdllä vm-96, ostaessani kilometrejä oli 345000. 5000km on jo mittariin tullut. Sen mitä arvioin kunnostus- ja ylläpitobudjetiksi on pitänyt ja tuntuisi, että ajelen tällä 100 - 250 tuhatta. Eihän tämä mikään uusi ole, mutta kyllä se vielä katseita kerää ja liikenteessä pysyy hyvin mukana.
Toisaalta minulla on jo tämä tauti, mutta parhaalla lääkkeellä sitä hoidan
.
Aikasemmin mulla oli ollut 900sia ja niitä itse ja korjaamolla korjaillessa kuuntelin vanhojen saabasentajien mietteitä ja paljastuksia. Niinpä päädyin etsimään 95 - 97 mallissat 2,0 litrasta


Niinpä ajelen nyt tonnari cdllä vm-96, ostaessani kilometrejä oli 345000. 5000km on jo mittariin tullut. Sen mitä arvioin kunnostus- ja ylläpitobudjetiksi on pitänyt ja tuntuisi, että ajelen tällä 100 - 250 tuhatta. Eihän tämä mikään uusi ole, mutta kyllä se vielä katseita kerää ja liikenteessä pysyy hyvin mukana.
Toisaalta minulla on jo tämä tauti, mutta parhaalla lääkkeellä sitä hoidan

# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Re: Tonnari mielessäin.
Tässäpä vähän kertomusta
Ostin 9000 cse vm 96 silloin kun sillä oli ajettu 312000 tkm
Autossa sähköhilppeet,matalapaineturbo,autom ilmastointi.
Nyt mitarissa 476000 tkm
Tällä kilometrivälillä tehty
Öljyn ja suotimien vaihto n 15000 km välein.
Etupään puslat 320000
Takapään vakaajatangon puslat 320000
Normaalista kulumisesta aiheutuvat jarrupalojen uusinnat
Ilmastointihuolto 330000
Ja sitten on ajettu ja katsastettu kerran vuoteen
Renkaita uusittu tarpeen mukaan
Keskikulutus pitkässä ajossa siellä 7l ja kaupunki ajossa 8,5l nurkissa.
Kytkin uusittu(levy+asetelma+sylintyeri)460000
Ja siin' kaikki. Ei ole paljon kustannus /km.
Ostin 9000 cse vm 96 silloin kun sillä oli ajettu 312000 tkm
Autossa sähköhilppeet,matalapaineturbo,autom ilmastointi.
Nyt mitarissa 476000 tkm
Tällä kilometrivälillä tehty
Öljyn ja suotimien vaihto n 15000 km välein.
Etupään puslat 320000
Takapään vakaajatangon puslat 320000
Normaalista kulumisesta aiheutuvat jarrupalojen uusinnat
Ilmastointihuolto 330000
Ja sitten on ajettu ja katsastettu kerran vuoteen
Renkaita uusittu tarpeen mukaan
Keskikulutus pitkässä ajossa siellä 7l ja kaupunki ajossa 8,5l nurkissa.
Kytkin uusittu(levy+asetelma+sylintyeri)460000
Ja siin' kaikki. Ei ole paljon kustannus /km.
Re: Tonnari mielessäin.
Samaan päätyisin varmaan tämän omani kanssa, kuin JLAAKKO. En vain ole noita kuitteja säästänyt.
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Re: Tonnari mielessäin.
Ostin oman allekirjoituksen mukaisen 9000 ja olen ollut tyytyväinen ja sain niin halvalla kyseisen yksilön että vaikka jouduin tekemään täydellisen jakopään rempan niin vieläkin hymyilyttää ja tyytyväinen hankitaan..
On nimittäin tautisen hyvä ajaa...
On nimittäin tautisen hyvä ajaa...

SAAB 2.3 Turbo S 1992
Re: Tonnari mielessäin.
Varmasti tuollaiseen päivittäiseen ajoon 2.3 matalapaine 94-> lienee aika varma valinta. Kulutuslukemat ovat maltilliset ja alavääntöaria on ihan eri malliin käytettävissä kun 2 litrasissa. <94 malleissa voi ruoste koitua helpommin ongelmaksi.
Re: Tonnari mielessäin.
Eipä löytynyt tonnaria ei. Korimalli, varusteet, hinta, myyjän haluttomuus (miettii, miettii, ei vastaa kyselyihin yms.) Joku aina tökki. Ostimpa sitten ison mersun W126. Projekti tosin. Kesä-auto siitä tarkoitus olisi laitella ensi kesäksi. Tonnari jäi nyt sitten tulevaisuuteen vaan ei unohdettu ole.