Ajaminen APC:n sulake irti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Ajaminen APC:n sulake irti

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässäpä kyselen että mitä mahtaa vaikuttaa jos sulaketaulusta ottaa APC-järjestelmän sulakkeen irti?

Vaikuttaako se siihen että APC-järjestelmä ei enää tunnista nakutusta ja kontrolloi ahtopainetta?

Mutta voiko autolla ajaa turvallisesti jos sulakkeen irttoittaa.

Tuossa sattumalta testasin, ja tuntu kiihtyvän vähän paremmin. Ne ahtopaineet ei sillain seilannu enää. Keli oli aika viileä ja autossa vähän kuorma, samaten polttoineena oli ainakin pääosin 98E:tä.

Ainakaan mitään korvin kuultavaa nakutusta ei kuulunut. Sen sijaan olen sitä kaasutin SAABissa joskus kuullut, alkaa siis sellana ritinänä ja pahenee ihan raksutukseen asti. Siis ainakin joskus kun tankkasin ysi5 -aseman 95E:tä niin kiihdytyksissä oli aivan säännöllistä raksutusta. Kun raksutus tuli tarpeeksi voimakkaasti niin huomasi selkeästi miten moottoriteho laski.

Ite tosiaan aattelin ja kuulostin että nakuttaisko se moottori nyt korvinkuultavasti, mutta en havainnu. Taitaa toi APC-olla aika herkkä. Ainakin tossa kesällä kun oli kuumempi, niin kovin helposti kiihdytyksissä toi ahtopainemittari niitä tiputteli.

Aattelin että jos joskus oikeen haluaa ajaa isoilla tehoilla, niin eikö sen nakutuksen ny korvillakin kuule sitten jos se liian pahaa on. Taitaa olla SAABeissa tämän suhteen aika kestävät koneet. On meinaan joskus raksuttanu kaasutin moottorinen vähän enemmänkin, eikä miksikään ole mennyt.

Tosin kannattaaahan sitä välttää, koskaan se nakutus ei hyvää tee. Ei ainakaan vähänkään voimakkaampi raksutus. Ainakin jos nakutusta esiintyy koko ajan, vaikka ei kiihdytä tai vedätä voimakkaasti, niin silloin on syytä lopettaa ajaminen ja tarkastella nakutuksen syytä.


Paras vaihtoehto nakutuksen eliminoimiseen on kaiketi käyttää riittävän korkeaoktaanista polttoainetta, taikka nostaa oktaanilukua. Tokihan nakutukseen vaikuttavat muutkin seikat: moottorin lämpötila, moottorin kuormitus, sytytystulppien lämpöarvo, polttoaine-ilmaseos, imuilman lämpötila ja kosteus, (ja jos tarkkaan ruvetaan syynäämään, niin kyllä tulee pitkä lista).
SAAB
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ajaminen APC:n sulake irti

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Onko tämä apc sulake se, jonka kautta menee virta myös magneettiventtiilille?
Jos magneettiventtiililtä katkaistaan virta, niin eikös se lakkaa ohjaamasta paineita ja ahtimelta saa ainoastaan peruspaineet?

Omassa autossani ei tapahdu mitään tuon sulakkeen irroittaessa. Onko mankkuvenani rikki? Tehot tuntuvat olevan ennallaan eli hyvin ja nykimättä kiihtyy(stage 1).
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Ajaminen APC:n sulake irti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: Omassa autossani ei tapahdu mitään tuon sulakkeen irroittaessa. Onko mankkuvenani rikki? Tehot tuntuvat olevan ennallaan eli hyvin ja nykimättä kiihtyy(stage 1).
Pitäis löytyy ilman sitä sulaketta peruspaine ( n. 0.5) ainakin T5 koneesta. Näin myöskin meitsin saabissa.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Ajaminen APC:n sulake irti

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tutkin asiaa tässä vähän tarkemmin.

Eli mun autossa kun ottaa APC:n sulakkeen irti paineet eivät nouse entiseen tapaan, vaan painemittari jää kiihdytyksessä kuin kiihdytyksessä sinne keltaisen puoleen väliin.

Eli keltaisenpuolessa välissä ilmeisesti ovat nuo peruspaineet.

Normaalisti kiihdytyksessä paineet nousevat sinne keltaiselle ja punaisella viivoitetulle alueelle. Välillä kiihdytyksessä kumminkin painee nousevat sinne ja alkavat sen jälkeen sahata edestakaisin. Samalla kiihdtyvyydessä ilmenee "harvatahtista" nykimistä. Eli kuin auto pumppaisi kaasua edestakaisin.

Oon aatellu tän johtuvan nakutuksesta tms., ainakin kesällä sitä ilmeni enemmän. Vai olisko sitten se turbon säätö vähän nikottelevaa mallia. Kumminkin tässä autossa voi paikat vähän jumia. Jahka ny paremmin ehtii puhditeleen ja voiteleen autoa muutenkin.
SAAB
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajaminen APC:n sulake irti

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

kimmoisa kirjoitti:
Normaalisti kiihdytyksessä paineet nousevat sinne keltaiselle ja punaisella viivoitetulle alueelle. Välillä kiihdytyksessä kumminkin painee nousevat sinne ja alkavat sen jälkeen sahata edestakaisin. Samalla kiihdtyvyydessä ilmenee "harvatahtista" nykimistä. Eli kuin auto pumppaisi kaasua edestakaisin.
Minulla tuon ilmiön aiheutti rikkonainen magneettiventtiili.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin