9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Joo, just putosi kolme ekaa vaihdetta puhaltimesta ja vain nelonen jäi. Ei kai sulakevika kun nelonen toimii, eikä moottori oikarissakaan. Mikä neuvoksi ??
No, uusi auto tietysti, mutta ei viitsisi kun Vanha Rouva (-93) meni just syynistä läpi.
-1144 -
No, uusi auto tietysti, mutta ei viitsisi kun Vanha Rouva (-93) meni just syynistä läpi.
-1144 -
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Ylilämpösuoja on toiminut, todennäköisesti sen takia että puhallinmoottori on loppuunkulunut ja ottaa liikaa virtaa.
Hetkeksi voi saada pikkunopeudet toimimaan laittamalla uuden ylilämpösuojan sinne vastuspakettiin (parin euron osa kodinkonekorjaamosta, kahvinkeittimissä samoja).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p398178
Hetkeksi voi saada pikkunopeudet toimimaan laittamalla uuden ylilämpösuojan sinne vastuspakettiin (parin euron osa kodinkonekorjaamosta, kahvinkeittimissä samoja).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p398178
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Ok, jotain tämän suuntaista ajattelin kun nelonen kuitenkin toimii. Kiitos paljon !
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Itsellä kävi tonnarin alkuaikana samallalailla. Keskustelin merkkiliikkeen autosähkärin kanssa ongelmasta. Ohjeeksi sain häneltä ohjeen jota hän oli menestykkäästi käyttänyt ja yhtään valitusta ei ollut hänen korviinsa tullut.1144 kirjoitti:Joo, just putosi kolme ekaa vaihdetta puhaltimesta ja vain nelonen jäi. Ei kai sulakevika kun nelonen toimii, eikä moottori oikarissakaan. Mikä neuvoksi ??
No, uusi auto tietysti, mutta ei viitsisi kun Vanha Rouva (-93) meni just syynistä läpi.
-1144 -
Korjausohjeessa sivuleikkureilla poistettiin lämpösulake ja väliin puristettiin pyöreä abicoliitin.
Korjauksesta aikaa yli 12 vuotta ja sama systeemi siellä puhaltajanmoottoreineen vieläkin ja toimii

Ajattelin silloin kaikkea palovaarasta alkaen mutta sillähetkellä auton ollessa vielä "tuore" niin asensin em. korjauksen. Ja aikahan on näyttänyt että korjaus on harvinaisen hyvin onnistunut. Ja suojaahan puhaltajan moottoria vielä autossa oma sulake.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Kiitti mainiosta vihjeestä. Ajattelen myös, ettei siinä voi olla vaaraa ja usein lämpösuojat reagoi herkästi harmiksi asti. Muutoin vastustan kyllä kaikkia omia virityksiä sähköasioissa. En ole ehtinyt vielä tutkia, mutta onkohan abiko-ohituspaikka helposti löydettävissä vai irrotanko moottorin ensin ?
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Vastuspaketti on puhallinkotelon kyljessä, ei tarvitse irrottaa kuin akvaarion kansi, jotta vastuspaketin pääsee irrottamaan. Puhallinkotelo on keskellä autoa. Vastuspaketti kuskin puolella.
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... istpg3.gif
Ennen kuin ylilämpösuojan tilalle laittaa kovin tukevan rautanaulan tai edes abikoliittimen, voisi mitata pihtimittarilla paljonko yli speksien puhallinmoottori ottaa virtaa, todennäköisesti ottaa liikaa:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... sistsb.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 17#p368917
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... istpg3.gif
Ennen kuin ylilämpösuojan tilalle laittaa kovin tukevan rautanaulan tai edes abikoliittimen, voisi mitata pihtimittarilla paljonko yli speksien puhallinmoottori ottaa virtaa, todennäköisesti ottaa liikaa:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... sistsb.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 17#p368917
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Onpa hienoa tämä avunanto sivuilla. Kiitos ystävällisyydestä.
-1144-

Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Itsellä ollu sama vika kanssa että vain täysillä pyörii. Tänään korjasin oman 9000:n tuolla "abikoranetuksella" ja hyvin alkoi puhallin toimimaan muillakin vaihteilla.. Kiitos vinkistä.
Tosin oma vastuspaketti oli erinäköinen kuin tuossa seuraavassa kuvassa.
http://www.eeuroparts.com/images/saab/4634564.jpg
Mulla oli 3 erikokoista kierrevastusta ja viimeisen vastuksen perässä tuo ylilämpösuoja.. Oli vähän tiukka tila laittaa putkiabikoa mutta ranetin pienen abikon siihen tilalle ja tinasin päät..
Tosin oma vastuspaketti oli erinäköinen kuin tuossa seuraavassa kuvassa.
http://www.eeuroparts.com/images/saab/4634564.jpg
Mulla oli 3 erikokoista kierrevastusta ja viimeisen vastuksen perässä tuo ylilämpösuoja.. Oli vähän tiukka tila laittaa putkiabikoa mutta ranetin pienen abikon siihen tilalle ja tinasin päät..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Joo, kiitti kuvista. Ne on aina hyviä näissä hommissa.Huomenna on aikaa ottaa homma käsittelyyn. Akvaariosta kyllä pääsee ja tilaa on sielläkin vähän, mutta yks juttu tuli mieleen. Löytyykö vastuspaketti helposti puhaltimen kupeesta kun paikat on mitä on?
- 1144 -
- 1144 -
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Löytyy helposti.1144 kirjoitti:Löytyykö vastuspaketti helposti puhaltimen kupeesta kun paikat on mitä on?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Näkyi ainakin itsellä suoraan kun kuskin puolelta katsoi akvaariokannen irroituksen jälkeen.. Tilaakin oli hyvin sai yhden käden suoraan hyvin hollille. Itse vastuspakka irtosi suoraan kotelosta vaikka yritin ottaa ensin johtoa irti. Olikin oikeastaan helpompi noinpäin. Koko operaatioon meni n. 20min, josta puolet meni kolvin etsimiseen..
Oma vastupakka oli aika likainen, joten puhdistelin sen crc:llä, joka oli vikatikki(haisi n.5min) kun sain moottorin toimimaan taas. Jos pesette sen vastuspakan suosittelen vettä tai jotain brakecleaneria joka kuivuu nopeasti.. Vielä pitää jarrut tarkistaa/säätää ja pääsee leimalle..
Oma vastupakka oli aika likainen, joten puhdistelin sen crc:llä, joka oli vikatikki(haisi n.5min) kun sain moottorin toimimaan taas. Jos pesette sen vastuspakan suosittelen vettä tai jotain brakecleaneria joka kuivuu nopeasti.. Vielä pitää jarrut tarkistaa/säätää ja pääsee leimalle..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Ok, kiitti jutuista ja onnea leimaamiseen. Sitäkin, ihme kyllä, Saabeissa tarvitaan. Heh.
Re: 9000 cs lämppärin puhaltimessa vain nelonen !
Joo, pääsin lämppärihommaan kiinni ja se olikin oikein helppo. Hommasin auton kesäkuussa ja leimasin sen syyskuussa. Oli vain joku "ranettaja" käynyt raksimassa vastuspaketin pois ja laittanut sarjan omia piuhasätöksiä joista ei vanha Erkkikään ota selvää. Ja se sentään selvittää mitä vain. No, sekin systeemi on nyt pettänyt, joten täytyy jostain etsiä ihan oikea autosähköasentaja. Että tämmönen tapaus tällä kertaa. mutta hienoa oli, että sain tosihyvää opastusta meidän sivuilta. Lämmin kiitos siitä.