Oisko tässä myös se 9-5T:n talvirenkaille lanseeraama luonnonlaki voimissaan? Eli laatumerkki, sanotaan nyt vaikka Mobil, on viisi vuotta seistyään vähintään yhtä hyvää kun halpismerkki, vaikkapa Bilteman öljy, vasta pullotettuna?Juha96 kirjoitti:Keskustelun jatkamiseksi olisi melko tärkeää, että määriteltäisiin, mitä on öljyn säilyminen.
Säilyykö öljy?
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Säilyykö öljy?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Säilyykö öljy?
Sen voi määritellä aika monen indikaattorin avulla, mutta aina täytyy olla lähtöarvotkin tiedossa.Juha96 kirjoitti:Keskustelun jatkamiseksi olisi melko tärkeää, että määriteltäisiin, mitä on öljyn säilyminen.
Labra-analyysillä mitattavia arvoja ovat viskositeetit, viskositeetti-indeksi ja vesipitoisuus, jotka kaikki lienevät kaikille selviä. TAN-luku kertoo happamoitumisesta, TBN-luku siitä kuinka paljon on jäljellä kykyä neutraloida happoja... ne eivät ole sinällään mitään öljyn ominaisuuksia vaan ainoastaan tunnuslukija sen tietyille lisäaineilla aikaansaaduille ominaisuuksille. Yksi yleisesti mitattava indikaattori on vaahtoaminen (käytännössä kuinka monta millilitraa vaahtoa öljyn pinnalle syntyy kun sen läpi kuplitetaan ilmaa tietyssä lämpötilassa ja kuinka kauan vaahto säilyy). Vaahtoaminenkaan ei ole sinällään öljyn ominaisuus vaan ainoastaan luku, joka kuvaa lisäaineistuksen kuntoa. Näiden lisäksi voidaan määrittää voitelevuutta esimerkiksi vickers-, bocle- tms testeillä, mutta sitä tehdään todella harvoin.
Online analyysit keskittyvät öljyn sähköisten ominaisuuksien määrittämiseen, joilla taas sitten on yhteys öljyn lisäaineistuksen sekä pohjaöljyn kuntoon. Useimmat anturit mittaavat permittiivisyyttä ja konduktiivisyyttä, joille on johdettavissa kohtuu selkeät yhteydet vesipitoisuuteen, TANiin ja TBNään. Myös viskositeetin online mittaus onnistuu muutamalla eri menetelmällä, jotka perustuvat yleensä mikrovärähtelijöiden värähtelyn vaimennuksen muutokseen.
Partikkelipitoisuus on oma analyysinsä, joka onnistuu sekä laboratoriossa että online menetelmillä, mutta se ei sinänsä kuulu tähän säilymiskysymykseen.
Molekyyli- ja atomispektrit ovat myös hyvä analyysimenetelmä, mutta ne edellyttävät todella hyvön tiedon lähtökohdasta ja mielellään myös tiedon siitä millaisia lisäaineita öljyssä on sekä todella kokeneen tekijän ja tulkitsijan.
Edellä kuvattujen lisäksi voidaan toki harrastaa magnetografiaa ja montaa muutakin manuaalispedaalista analyysiä...
Oikeastaan kaikki öljyn kuntoa kuvaavat indikaattorit ovat sellaisia että pelkällä numeroarvolla ei tee mitään vaan aina pitää´tietää myös lähtöarvo ja se millä dynamiikalla lähtöarvosta on tultu lopputulokseen. Toisaalta ne ovat myös sellaisia että ne kertovat asiaan vihkiytymättömillä hyvin vähän yhtään mistään vaikka tiedettäisiin kuinka paljon arvoja aikajanalta.
Tiettyjä nyrkkisääntöjä on: Esimerkiksi TAN:lle pidetään yleisesti kriittisenä arvona sitä kun se on noussut lähtöarvostaan 3...5 kertaiseksi, mutta käytännössä tiedän kuitenkin paljon järjestelmiä, joissa TAN pomppaa heti alkuunsa 5 kertaiseksi ja jää siihen hyvin pitkäksi aikaa ja asialle ei ole tehtävissä yhtään mitään.
Jos huononemista varastossa pitäisi katsoa niin kylmän ja lämpimän pään viskositeetit, VI, TAN ja vaahtoavuus ovat ne millä on merkitystä. Vesipitoisuudellakin toki on merkitys, mutta yhtään järkevissä varastointioloissa se ei sanottavasti nouse lähtöarvosta koska öljy liuottaa veden itseensä jonka jälkeen lisäaineet reagoivat veden kanssa - ylimääräinen vesi katoaa ja reaktiotuotteet jäävät jäljelle. Omalla kokemuksellani väittäisin melkeinpä että varastoeliän loppu on nähtävissä TANsta ja TBNstä, muita on turha määrittää.
Tällä palstalla tai mitenkään muutenkaan yleispätevästi emme kuitenkaan pysty määrittelemään sitä mikä on hyvää ja mikä huonoa. Homma menee siis uskonvaraiseksi, mutta en oikein näe mitään syytä olla heittämättä vanhojen automiesten uskomuksia ja tapoja romukoppaan koska niillä ei ole minkäänlaista teoreettistapohjaa tämänpäivän tiedon valossa.
Öljyt ja voitelu yleensä on aivan pirusti monimutkaisempaa kuin mitä sen saattaa ajatella talonpoikaisjärjellä olevan, siksi talonpoikaisjärki kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Hyvä esimerkki näistä talonpoikaisjärkipäättelyistä on tältä palstalta aikanaan liikkelle lähtenyt hypoidiöljyn käyttäminen 99/900/90 vaihteistoissa... oli se toki talonpoikaisjärjellä oikein ja taisi jonkun öljy-yhtiön tekninentukikin sen siunata, mutta juuri enempää silti ei voi vaihteistoöljyvalinta mennä perseelleen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Säilyykö öljy?
Noniin, tämähän on sitten selkee homma. Luulis jokaisen perusranettajan työkaluarsenaalista löytyvän vehkeet ylläesitettyjen suht.triviaalien analyysien tekemiseksi? Muistakaa vaan ottaa referenssiluvut vasta ostetusta purnukasta ja toistaa testit riittävän monta kertaa inhimillisen virheen eliminoimiseksiJussi kirjoitti:Sen voi määritellä aika monen indikaattorin avulla, mutta aina täytyy olla lähtöarvotkin tiedossa.Juha96 kirjoitti:Keskustelun jatkamiseksi olisi melko tärkeää, että määriteltäisiin, mitä on öljyn säilyminen.
.. TAN-luku... TBN-luku...vaahtoaminen ...vickers-, bocle- tms testeillä...
....mittaavat permittiivisyyttä ja konduktiivisyyttä, ...perustuvat yleensä mikrovärähtelijöiden värähtelyn vaimennuksen muutokseen...
...Partikkelipitoisuus ...
Molekyyli- ja atomispektrit ...magnetografiaa ...
...VI, TAN ja vaahtoavuus ovat ne millä on merkitystä. ...
Oisko se maalaisjärjen käyttö kuitenkin se helpoin tapa tässäkin...?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Säilyykö öljy?
Perustele toki sinäkin kantasi kunnolla ja asiallisesti, kun jotkut muutkin ovat yllä tehneet niin. Ei pelkkä jankkaaminen tarjoa mitään kenellekkään.
[Edit.] kirjoituksiin voisi myös yrittää panostaa edes sen verran, että siitä saisivat muutkin selvää ilman tavaamista. Esim. välimerkkien käytöstä on hyvä lähteä liikkeelle.
[Edit.] kirjoituksiin voisi myös yrittää panostaa edes sen verran, että siitä saisivat muutkin selvää ilman tavaamista. Esim. välimerkkien käytöstä on hyvä lähteä liikkeelle.
#3418
Re: Säilyykö öljy?
Kuinka paljon tarvitaan?Coltti kirjoitti:Haluan enemmän, kun jollekkin foorumille kirjoitetun yhden ihmisen mielipiteen...
http://www.machinerylubrication.com/art ... icleid=172
http://wiki.answers.com/Q/Does_motor_oi ... shelf_life
https://www.mobiloil.com/USA-English/Mo ... _Life.aspx
http://www-static.shell.com/static/avia ... lflife.pdf
http://www.motul.fr/uk/conseils/faq/reponses.html
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... innish.swf
Yksiselitteistä tietoa ei kenelläkään, ei valmistajilla, ei käyttäjillä, eikä sen paremmin riippumattomilla tahoillakaan. Se kuitenkin on kaikille tahoille selvää, lukuunottamatta muutamaa öljy-yhtiötä, jotka myyvät pääasiassa kuluttajamarkkinoilla, että hyllyelinikä on rajoitettu.
Mitä korostetumpi on valmistajan vastuu sitä lyhyempi hyllyelinikä annetaan... esim lentokonevoiteluaineissa puhutaan usein vain 1-2 vuotta lukemista. Henkilöautoissa öljy-yhtiön ei juuri tarvitse huolia voiteluaineeseen liittyvistä vastuu kysymyksistä, joten hyllyelinikääkään ei tarvitse raja tai määritellä saati ottaa rajauksesta tai määrittelystä vastuuta.
Kuten tuossa jo aiemmin sanoin niin tod.näk smegmaa syntyy enemmän ja koneesta katoaa muutama milligramma metallia enemmän, mutta tod.näk ei tapahdu mitään sellaista jonka kukaan koskaan yhdistäisi tuohon nimenomaiseen öljyyn.Coltti kirjoitti:Ja miten tälläisessä tapauksessa käy: Jos öljyn säilytysaika on se 2vuotta. Auton omistaja ostaa 1v 11kk vanhan öljykannun joka ei ole vielä mennyt vanhaksi. Laittaa sen autoon, jossa vaihtoväli on se 2v, poislaskettaessa öljyt onkin jo melkein 4 vuotta vanhat.
Naurettava piirre tässä koko keskustelussa kuitenkin on se että tämänkaltaisella foorumilla, jossa ihmiset nysväävät autojensa pintaan vahoja, joiden hinta on muutaman öljykannun verran, vaahtoavat merkki- ja tarvikeosien laatueroista, itkevät jonkun naarmun tai pienen lommon perään jne ollaan kuitenkin sitä mieltä moottoriöljyllä ei niin suurta merkitystä kuitenkaan ole... ja samalla tietenkin vaahdotaan toisaalla siitä kuinka jokin öljy on erinomaisempaa kuin jokin toinen.
Raskaankaluston 10W-30:stä saa halvalla 200 l astioissa... ei se moottori silläkään kovin äkkiä kilahda.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
No kun ei ole... jos ei halua itse opiskella asioita perin juurin niin seuraavaksi paras tapa on uskoa mitä sanotaanV.J.S kirjoitti:Oisko se maalaisjärjen käyttö kuitenkin se helpoin tapa tässäkin...?
Näistä asioista on nettikin täynnä kohtuu kansantajuista juttua... essonbaarin tai taksitolpan tarinoita ei ole mikään pakko pureksimatta omaksua totena.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Säilyykö öljy?
No, maalaisjärkeäkin on eri tasoista, toinen osaa olla käyttämättä 2 vuotta ulkona avonaisessa asitiassa säilytettyä, tai sitä 30v sitten kuolleen isoisän perintökuormassa ollutta puolalaista 1-asteöljyä moottorissaan, mutta ilman tunnontuskia uskaltaa käyttää eteisessä 2 ehkä jopa kolmekin vuotta suljetussa purkissa seissyttä öljyäJussi kirjoitti:No kun ei ole... jos ei halua itse opiskella asioita perin juurin niin seuraavaksi paras tapa on uskoa mitä sanotaanV.J.S kirjoitti:Oisko se maalaisjärjen käyttö kuitenkin se helpoin tapa tässäkin...?
Näistä asioista on nettikin täynnä kohtuu kansantajuista juttua... essonbaarin tai taksitolpan tarinoita ei ole mikään pakko pureksimatta omaksua totena.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Säilyykö öljy?
Mulla olis muuten w30 1-asteöljyä tynnyrissä ja on taatusti marinoitunutV.J.S kirjoitti:No, maalaisjärkeäkin on eri tasoista, toinen osaa olla käyttämättä 2 vuotta ulkona avonaisessa asitiassa säilytettyä, tai sitä 30v sitten kuolleen isoisän perintökuormassa ollutta puolalaista 1-asteöljyä moottorissaan, mutta ilman tunnontuskia uskaltaa käyttää eteisessä 2 ehkä jopa kolmekin vuotta suljetussa purkissa seissyttä öljyäJussi kirjoitti:No kun ei ole... jos ei halua itse opiskella asioita perin juurin niin seuraavaksi paras tapa on uskoa mitä sanotaanV.J.S kirjoitti:Oisko se maalaisjärjen käyttö kuitenkin se helpoin tapa tässäkin...?
Näistä asioista on nettikin täynnä kohtuu kansantajuista juttua... essonbaarin tai taksitolpan tarinoita ei ole mikään pakko pureksimatta omaksua totena.
Tuossa muutama viikko sitten heilautin tynnyriä. Kuulosti siltä että notkeeksi on mennyt
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Säilyykö öljy?
Alkaa olla melkoisen älytöntä juttua taas...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Säilyykö öljy?
Jep, kiitokset vastauksista
Enpä arvannut, että tästä seuraisi näin mielenkiintoinen keskustelu. Lopputulos oli kuitenkin se, että tyrkkäsin koneeseen uudet öljyt. Kumpikin noista vanhoista purkeista oli jonkun aikaa kulkenut talvikelissä mukana. 5 L pänikkä GM LL-öljyä on sen verran halpa, että en viitsinyt alkaa "säästämään". Tuo pakkauskoko on siitä puoleen huono, että jos ne yli jääneet laittaa aina seuraavassa vaihdossa koneeseen, tulee joka vaihdon yhteydessä laitettua "vanhempaa" öljyä mukaan.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Säilyykö öljy?
Tuommosen vastauksen sain Nesteeltä.
Öljy säilyy n. 3 vuotta kun pakkauksen korkki pidetään kiinni ja varmistetaan että sinne ei pääse kosteutta.
Voiteluaineterveisin,
Roy Jåfs
Tuotepäällikkö
Teollisuuden voiteluaineet
Neste Oil Oyj
Öljyn Vähittäismyynti
Keilaranta 21, Espoo
PL 95, 00095 NESTE OIL
puh 010 458 5152
gsm 050 458 5152
Öljy säilyy n. 3 vuotta kun pakkauksen korkki pidetään kiinni ja varmistetaan että sinne ei pääse kosteutta.
Voiteluaineterveisin,
Roy Jåfs
Tuotepäällikkö
Teollisuuden voiteluaineet
Neste Oil Oyj
Öljyn Vähittäismyynti
Keilaranta 21, Espoo
PL 95, 00095 NESTE OIL
puh 010 458 5152
gsm 050 458 5152
9-5 Aero - 00
Re: Säilyykö öljy?
Ai niin! Nyt vasta muistan, että olen käytellyt 2-tahti-Saabissa melko vanhaa öljyä. Ostin auton kesällä 2003 ja kauppaan sisältyi jo silloin korkattu ja osittain käytetty pikkutynnyrillinen Teboilin 2-tahtiöljyä. Öljy on nyt siis jo vähintään kuusi vuotta vanhaa. Hiljakseen olen sitä käytellyt - välillä olen ostellut 2-t-öljyä litran purkeissa, kun ei tuota isoa pänikkää ole tullut kuljeteltua mukana.
Mikä mahtaa olla öljyn kunto nyt, liekö jo tippunut samalle tasolle missä uusien öljyjen laatu oli 60-luvulla? Pitäisiköhän ensi vuoden aikana kerätä sen verran 2-tahtikilometrejä, että saisi loputkin käryteltyä ilmoille?
Mikä mahtaa olla öljyn kunto nyt, liekö jo tippunut samalle tasolle missä uusien öljyjen laatu oli 60-luvulla? Pitäisiköhän ensi vuoden aikana kerätä sen verran 2-tahtikilometrejä, että saisi loputkin käryteltyä ilmoille?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Säilyykö öljy?
Eli avaamaton sinetöity purnukka säilyy 3 vuottaJulle kirjoitti:Öljy säilyy n. 3 vuotta kun pakkauksen korkki pidetään kiinni ja varmistetaan että sinne ei pääse kosteutta.
Kosteudella ei tarkoiteta näissä yhteyksissä selvää vettä vaan ilmassa olevaa kosteutta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Säilyykö öljy?
Ei taida mennä ihan tuolla kaavallaJuha96 kirjoitti:Mikä mahtaa olla öljyn kunto nyt, liekö jo tippunut samalle tasolle missä uusien öljyjen laatu oli 60-luvulla?
Äkkiseltään olettaisin että 2t-öljyt ovat samanlaista tavaraa vanhenemisen suhteen kuin ATF, leko-öljyt/nesteet ja korkean viskositeetti-indeksin moottoriöljyt, eli hyllyelinikä on melko rajattu. Sitä mitä sen vanhetessa tapahtuu ja onko nykyinen öljy vanhentuneena vertailukelpoista 60-lukusen kanssa ei tasanvarmasti osaa sanoa kukaan lonkalta... kuten ei myöskään sitä mitä tapahtuu kun öljy menee vanhaksi: Eikö se enää sekoitu kunnolla, eikö se enää voitele kunnolla, tekeekö se kökköä joka tukkii kaasarin jne?
Ehkäpä kannattaisi kysyä googlelta: "2 stroke oil shelf life"... luulisi että siitä on aika paljonkin tarinaa tarjolla koska 2-tahtiset tyypillisesti ovat laitteita, joille ei aivan hirveästi käyttötunteja tule,
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5