Morjens arvoisat istit! Kysyisin nyt ihan käytännön kokemuksia 9-3 Saabin virittämisestä. Vuosimalli 2006, 1,8t bensamylly elikkäs tuo 150 heppanen 240Nm väännöt. Olen parista Saabin huollosta kysellyt Hirschin tuotteiden perään ja he itsepintaisesti väittävät, ettei kyseiseen autoon saa Hirschin päivityksiä tai sitten he eivät ole kuulleetkaan bensamoottorien virittämisestä. Hirschin kotisivuilla näyttäisi kuitenkin löytyvän myös minun rakkaaseen "Suappiin" lisää töhöä. Siis kumpaan luotan? Työkaverit myös latistivat ja sanoivat, ettei bensaturboon saa kuin 10-15 heppaa ilman rakenteellisia muutoksia. Onko totuus näin synkkä?! Elikkäs miten tämän tehottomimman pirssin rakenne eroaa isosiskostaan ja veljestää eli 2,0t ja 2,0t Turbosta?? JA onko jollakin kokemusta joko Hirschin tai muun valmistajan viri-vireistä? Riittääkö moottorinohjauksen ohjelmapäivitys, mihin se vaikuttaa turbon paineiden lisäksi näin ihan käytännössä, missä käytitte autonne, mihin hintaan ja onko ollut ongelmia katsastuksessa? KÄÄK!! STRESSI ISKEE!!!!!
karkeesti suomesta hoidettuna hinnat n.500-800 € softat ja noin 200hv ja 300 nm pääsee noilla muutoksilla, ei vaikuta katsastukseen mitenkään, päästöt menee ihan normaalisti läpi eikä muitakaan ongelmia ole.
softat saat esim doc power, hevosvoima.com, voimaa.com yms yms
karalalta ja hariselta räätälöidyt softat yms.
kyseisestä koneesta ei omakohtaista kokemusta ole mutta muuten bensaturboista kyllä
ekasaab kirjoitti:karkeesti suomesta hoidettuna hinnat n.500-800 € softat ja noin 200hv ja 300 nm pääsee noilla muutoksilla, ei vaikuta katsastukseen mitenkään, päästöt menee ihan normaalisti läpi eikä muitakaan ongelmia ole.
softat saat esim doc power, hevosvoima.com, voimaa.com yms yms
karalalta ja hariselta räätälöidyt softat yms.
kyseisestä koneesta ei omakohtaista kokemusta ole mutta muuten bensaturboista kyllä
Näistä vain yksi, eli doc power tarjoaa toimivaa softaa trionicceihin. Karala ei osaa säätää saabin Trioniccia, harisen kautta tulee muistaakseni sama BSR:n palikka kuin doc poweriltakin. Jos haluat toimivan softan Saabiin, no voimaacomit sun muut kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Haulla lisätietoa trionicin toimivuudesta noiden softalla erään 9-5 tapauksessa. Nuo lähes kaikkien muiden merkkien käyttämät boschin/siemensin moottorinohjaukset ovat helpompia säätää yleisyytensä vuoksi, näissä bensasaabeissahan on saabin täysin oma järjestelmä.
maptun nyt ainakin on hyvä hirschin lisäksi, kolmantena toimivana sitten tuo BSR. Ricalla on vastaava palikka kuin BSR:lla, mutta saabeissa ricasta on vähemmän kokemuksia.
www.partsforsaabs.com :sta tilasin äskettäin BSR:n virisoftan. Hintaa tuli toimituskuluineen vähän reilu 600e ja oli viikossa perillä. Auton VIN -numeroa kaipailevat joka kannattaa samalla mainita lisätietoja -kentässä tilausta tehdessä. Softan asennuksessa meni n. 5 min.
Omassa autossa (TTID) Doc Powerilta BSR ja toimii kuin unelma. Palvelukin oli hyvää. Kulutukseen ei oman kirjanpidon mukaan muutosta, mutta muutoin auto heräsi henkiin. Erillistä "boksia" en ostaisi. On näillä BSR:n uusio-ohjelmilla ajeltu yli 200tkm ilman ongelmia. Saa nähdä miten oma 1,9 diesel ja 213 heppaa tulee kestämään.
Mimmi kirjoitti:Hirsch vaatii jarrumuutoksen, jotta auto on laillinen (muutoskatsastettu). Jarrut voit päivittää myös itse ja merkkiliike sitten toteaa jarrujen olevan speksien mukaiset.
Ts. Hirsch vaatii, että jarrut on päivitetty ENNEN softapäivitystä. Jos jälleenmyyjä ei ole kertaakaan päivitystä tehnyt autoon, johon jarrupäivitys vaaditaan, voi tulla yllätys kun IPRO sanoo vain että vaaditaan jarrupäivitys. Hirsch vapauttaa päivityksen vasta jarrupäivitysvakuutusfaksikierroksen jälkeen.
Voi olla wanha juttu mutta Hirschillä näyttää olevan 10 pv:n kokeiluversio jonka voi käydä lataamassa autoonsa paikallisella Saab dealerilla, pahoin vaan pelkään että kaikki suomen merkkiliikkeet eivät ole välttämättä edes kuulleet:
1. Hirschistä
2. Tuosta kokeiluversiosta
Ja joulukuun alusta tiettyihin malleihin -30 % listahinnoista pois valmistajan websivun mukaan.
Velipojan juurikin samanlaiseen 1.8t -nuhapumppuun ostettiin tämän foorumin myyntipalstalta Hirschin 195hv boksi, joka asennettiin merkkihuollossa paikalleen. Boksin vaihto vaatii näissä vehkeissä kaksi kertaa turvapääsyn. Todella hyvin kyllä toimii tuo Hirschin softa, mutta jos tuota halpaa boksia ei olisi löytynyt, niin todnäk autoon olisi laitettu BSR:n PPC. Tallin lattialla on vielä odottamassa SDCC:ltä hankitut V6-Aeron jarrut...
Mulla on ollut useammassakin 1.8t "nuhapumpussa" Hirsch:n toimesta 195 heppaa tehoja. Voin suositella etenkin tuota Hirsch:iä täysin varauksetta kaikille.
BSR:n viriä en ole ikinä ajanut, mutta Nordicin 210hp sarja tuohon 1.8t:hen ei ainakaan automaattina tehnyt vaikutusta. Tästä tosin on monta vuotta ja oli ymmärtääkseni ensimmäisiä uusikoppaisen 9-3:n (Trionic8) virityksiä joita olivat tehneet.
TKL kirjoitti:http://www.partsforsaabs.com :sta tilasin äskettäin BSR:n virisoftan. Hintaa tuli toimituskuluineen vähän reilu 600e ja oli viikossa perillä. Auton VIN -numeroa kaipailevat joka kannattaa samalla mainita lisätietoja -kentässä tilausta tehdessä. Softan asennuksessa meni n. 5 min.
Mistäs tuo Vin-numero löytyikään?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Itselläni on BSR:n Stage 1 omassa 1.8t SC:ssä. Sen verran pitää sanoa, että jouduin tekemään autoon kytkinremontin, vakiokytkin meinasi välillä luistaa softan asennuksen jälkeen. Ja painotetaan nyt sitä, että saattoi olla aivan yksittäistapaus ja ei välttämättä BSR:n softan kanssa mitään tekemistä asian kanssa, mutta näin kuitenkin omalla kohdallani kävi. Nyt kun kykä on jees, olen ollut oikein tyytyväinen lisätehoihin. Alkuperäinen 150-heppainen tuntuu aika laiskalta peliltä nykyiseen verrattuna. Tosin kylläpä noihinkin tehoihin tottuu ja lisää tekisi mieli... .
On juuri tuon 1.8t kanssa tullut ajeltua Hirschin poikien paketin kanssa ja olen ollut tyytyväinen. En ota kantaa noihin muihin valmistajiin, koska niistä ei ole kokemusta.
Cabbeen tulee luultavasti Hirsch keväällä.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Kaksi 1,8t:a varustettiin jo uuden auton kaupan yhteydessä heti Hirsch:n 195hv:n satsilla, eikä valittamista ollut tehojen puolesta. (Automaatin toimintajärjen puolesta oli kyllä.) Eka ehdittiin sisäänajaa vakiotehoilla, mikä olikin hyvä kun pääsi testaan. Muutoksen jälkeen paluuta ei ollut, on se niin paljon suurempi nautinto virin asennuksen jälkeen. Painotan vielä, että arkikäyttöön arkisille alle 2500 kierroksille tuli niiiin paljon lisää hauskaa että... No automaatin kanssa ne kierrokset ovatkin turhia, ei se niitä käytä.
Hirschin hintakin verrattuna 2,0t:n korkeampaan hankintahintaan teki virityspäätöksestä itsestään selvän.