900i kylmäkäynnistys
Re: 900i kylmäkäynnistys
Jos ohjauspainesäädin on vaihdettu niin on ehdottomasti tehtävä seosten säätö. Jos ei ole varaa viedä säätöön, niin säätää sitten korvakuulolta. Korvakuulolta säätöohje:
Koneen käydessä seosruuvia käännetään laihalle päin (vastapäivään) niin pitkään, kunnes moottori käy huonosti. Painetaan asento mieleen. Sama tehdään rikkaallepäin (myötäpäivään). Painetaan tämäkin asento mieleen. Sitten käännetään ruuvi näiden kahden asennon puoliväliin. Tällä säädöllä käytännössä menee katsastuksessa läpi. Jos tuosta kääntää arviolta kellotaulusta kulman määrää haarukoiden noin 5min rikkaallepäin, niin ollaan hyvinkin turvallisella alueella. Ehkä katsastuksen päästötestiä ei läpäistä, mutta kulutuspuoli saattaa jopa olla parempi ja moottorin toiminta jouhevaa.
Jos ohjauspainetta käy ronkkimaan, niin on syytä hommata ensinnäkin mittari, jolla voi ohjauspainetta mitata. Ite taannoin värkkäsin mittarin parista ylimääräisestä k-jetin putkesta, t-kappaleesta, muutamasta bensaletkun pätkästä ja rengaspainemittarista. Hyvin pääsi kärryille tilanteesta. Säädin paineen kajauttamalla tuurnalla ja vasaralla siinä ohjauspainesäätimen kotelossa olevaa tappia sisäänpäin. Se on 10mm halkaisijaltaan oleva kuoppa samalla sivulla, jolla on se lämmitysvastuksen sähköpistoke. Sen tapin pystyy sitten lyömään liian syvällekin, joten maltti on valttia.
Joskus luin netistä tipsin, että siihen tappiin voi tehdä kierteen. Kierteeseen laitetun ruuvin avulla voisi paremmin kontrolloida, kuinka syvälle tappia lyödään ja toisaalta ruuvilla pystyisi vedättämään tappia takaisin ulospäin, jos se sattuu menemään liian syvälle.
Turbomalleissa on samanlainen tappi, mutta toisaalta on mahdollista tehdä vasarointia fiksumpi säätö. Säätimen takana termarikoteloa vasen olevalla pinnalla on messinkinen tulppa. Siihen porataan reikä. Reiän kautta pääsee säätämään ohjauspainetta kuusiokoloavaimella. Kätevää, vai mitä.
Koneen käydessä seosruuvia käännetään laihalle päin (vastapäivään) niin pitkään, kunnes moottori käy huonosti. Painetaan asento mieleen. Sama tehdään rikkaallepäin (myötäpäivään). Painetaan tämäkin asento mieleen. Sitten käännetään ruuvi näiden kahden asennon puoliväliin. Tällä säädöllä käytännössä menee katsastuksessa läpi. Jos tuosta kääntää arviolta kellotaulusta kulman määrää haarukoiden noin 5min rikkaallepäin, niin ollaan hyvinkin turvallisella alueella. Ehkä katsastuksen päästötestiä ei läpäistä, mutta kulutuspuoli saattaa jopa olla parempi ja moottorin toiminta jouhevaa.
Jos ohjauspainetta käy ronkkimaan, niin on syytä hommata ensinnäkin mittari, jolla voi ohjauspainetta mitata. Ite taannoin värkkäsin mittarin parista ylimääräisestä k-jetin putkesta, t-kappaleesta, muutamasta bensaletkun pätkästä ja rengaspainemittarista. Hyvin pääsi kärryille tilanteesta. Säädin paineen kajauttamalla tuurnalla ja vasaralla siinä ohjauspainesäätimen kotelossa olevaa tappia sisäänpäin. Se on 10mm halkaisijaltaan oleva kuoppa samalla sivulla, jolla on se lämmitysvastuksen sähköpistoke. Sen tapin pystyy sitten lyömään liian syvällekin, joten maltti on valttia.
Joskus luin netistä tipsin, että siihen tappiin voi tehdä kierteen. Kierteeseen laitetun ruuvin avulla voisi paremmin kontrolloida, kuinka syvälle tappia lyödään ja toisaalta ruuvilla pystyisi vedättämään tappia takaisin ulospäin, jos se sattuu menemään liian syvälle.
Turbomalleissa on samanlainen tappi, mutta toisaalta on mahdollista tehdä vasarointia fiksumpi säätö. Säätimen takana termarikoteloa vasen olevalla pinnalla on messinkinen tulppa. Siihen porataan reikä. Reiän kautta pääsee säätämään ohjauspainetta kuusiokoloavaimella. Kätevää, vai mitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i kylmäkäynnistys
Puhutaanko nyt monistakin kierroksista kun sitä ruuvia pyörittelee laihasta rikkaalle?
Eiköhän tuo onnistu. ei se pieleenkään voi mennä, ellei jätä konetta pyörimään liian laihalla..
Toivottavasti korjausoppaassa lukee missä tuo seossäätöruuvi on
Eiköhän tuo onnistu. ei se pieleenkään voi mennä, ellei jätä konetta pyörimään liian laihalla..
Toivottavasti korjausoppaassa lukee missä tuo seossäätöruuvi on
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
Vielä pitää idioottina kysellä että jos tuon tyriikin että voiko sen tehdä sillä tavalla että laittaa ekas vaikka puoli kierrosta myötäpäivää ja testaa käynnistyvyyttä.
Jos ei auta niin laittaa taas puol kierrosta myötäpäivään jne. Jos huonompaan päin menee niin samantien puoltoista kierrosta vastapäivään laihemmalle jne?...
Se vois olla ok tapa kait?
Pelkään että laitan sen liian laihalle ja pikkuhiltaa rupeaa paikat menee huonoon kuntoon.
Jos ei auta niin laittaa taas puol kierrosta myötäpäivään jne. Jos huonompaan päin menee niin samantien puoltoista kierrosta vastapäivään laihemmalle jne?...
Se vois olla ok tapa kait?
Pelkään että laitan sen liian laihalle ja pikkuhiltaa rupeaa paikat menee huonoon kuntoon.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
Ohj.painesäätimen vaihdon jälkeen tuli ihmeellisesti satkuun tehoja takaisin.
Kyllä nyt kyykyttää jo mondeot
Kyllä nyt kyykyttää jo mondeot
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
Se älyttömän laihan ja älyttömän rikkaan huonon käynnin pisteiden väli voi olla puolesta kierroksesta yhteen kierrokseen. Eli ei kärsi kokeilla "puoli kierrosta rikkaalle" ihan vaan huvikseen. Seosruuvi on erittäin herkkä tuossa K-jetissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i kylmäkäynnistys
Mertmi kirjoitti:Se älyttömän laihan ja älyttömän rikkaan huonon käynnin pisteiden väli voi olla puolesta kierroksesta yhteen kierrokseen. Eli ei kärsi kokeilla "puoli kierrosta rikkaalle" ihan vaan huvikseen. Seosruuvi on erittäin herkkä tuossa K-jetissä.
Toisaalta hyvä että on herkkä. Seosruuvi on siis ilmamäärämittarin kannessa ja siinä on sellanen sinertävä tulppa?Korjausoppaassa sanotaan että "Eräissä malleissa on erikoinen säätöruuvin kanta"
Tarkalleen ottaen missä malleissa?onko kellään tietoa noin pienestä asiasta?
Eka nyt laitan seoksia sen 5 minsaa rikkaammalle
Joulukuussa vien päästömittaukseen ja seosten säätöön jos tarve on katsastusta varten.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
Könsikäs kirjoitti:Mertmi kirjoitti:Se älyttömän laihan ja älyttömän rikkaan huonon käynnin pisteiden väli voi olla puolesta kierroksesta yhteen kierrokseen. Eli ei kärsi kokeilla "puoli kierrosta rikkaalle" ihan vaan huvikseen. Seosruuvi on erittäin herkkä tuossa K-jetissä.
Toisaalta hyvä että on herkkä. Seosruuvi on siis ilmamäärämittarin kannessa ja siinä on sellanen sinertävä tulppa?Korjausoppaassa sanotaan että "Eräissä malleissa on erikoinen säätöruuvin kanta"
Tarkalleen ottaen missä malleissa?onko kellään tietoa noin pienestä asiasta?
Eka nyt laitan seoksia sen 5 minsaa rikkaammalle
Joulukuussa vien päästömittaukseen ja seosten säätöön jos tarve on katsastusta varten.
Siis kun sen tulpan alla on se putki niin sielläkö on kanssa se säätöruuvi?Millä kannalla?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
3mm kuusiokolo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i kylmäkäynnistys
Mulla on tossa sellainen messinkiplommi, jota koitin porata, mutta meni vaan noin 4mm. Sitten ei mihinkään?!?! kuuluisko sen säätöruuvin olla syvälläkin?!?Könsikäs kirjoitti:Könsikäs kirjoitti:Mertmi kirjoitti:Se älyttömän laihan ja älyttömän rikkaan huonon käynnin pisteiden väli voi olla puolesta kierroksesta yhteen kierrokseen. Eli ei kärsi kokeilla "puoli kierrosta rikkaalle" ihan vaan huvikseen. Seosruuvi on erittäin herkkä tuossa K-jetissä.
Toisaalta hyvä että on herkkä. Seosruuvi on siis ilmamäärämittarin kannessa ja siinä on sellanen sinertävä tulppa?Korjausoppaassa sanotaan että "Eräissä malleissa on erikoinen säätöruuvin kanta"
Tarkalleen ottaen missä malleissa?onko kellään tietoa noin pienestä asiasta?
Eka nyt laitan seoksia sen 5 minsaa rikkaammalle
Joulukuussa vien päästömittaukseen ja seosten säätöön jos tarve on katsastusta varten.
Siis kun sen tulpan alla on se putki niin sielläkö on kanssa se säätöruuvi?Millä kannalla?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: 900i kylmäkäynnistys
Tuossa joku ohjeistaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 80#p641980
Siis olen nähnyt ruuvin ja sitten myös plommatun. Kjet lambdalla ja katilla oli plommattu. Mutta onko tuo joku eri paikka mistä linkissä puhutaan?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 80#p641980
Siis olen nähnyt ruuvin ja sitten myös plommatun. Kjet lambdalla ja katilla oli plommattu. Mutta onko tuo joku eri paikka mistä linkissä puhutaan?
Re: 900i kylmäkäynnistys
Huomenna uusi yritys sitten seosten säädön kanssa jos kyseinen kuusiokoloavain löytyy verstaasta.
Saa kyllä nyt miettiä miten noi säädöt tossa nyt on.. Viime katsastuksen mukaan päästöt ovat olleet ihan hyvät(HC 110 kait ok?)
Ettei olis nyt liian laihalla sitten kone? testiks laitan rikkaammalle ja katon vaikuttaako käynnistykseen.
Saa kyllä nyt miettiä miten noi säädöt tossa nyt on.. Viime katsastuksen mukaan päästöt ovat olleet ihan hyvät(HC 110 kait ok?)
Ettei olis nyt liian laihalla sitten kone? testiks laitan rikkaammalle ja katon vaikuttaako käynnistykseen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i kylmäkäynnistys
No perusmallin k-jetissä se seosruuvi löytyy tuikkaamalla pitkä 3mm kuusiokoloavain siinä kumitötterön vieressä olevan metallipillin sisään. Pilli on jotakin 3cm korkea. Pillissä saattaa olla tulppa, joka lähtee esim. puuruuvilla vetäen pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i kylmäkäynnistys
Jaaha eli mun k-jet 8v kat paskassa ei siis voi säätää noita seoksia Siksi tuo messinki tulppaMertmi kirjoitti:No perusmallin k-jetissä se seosruuvi löytyy tuikkaamalla pitkä 3mm kuusiokoloavain siinä kumitötterön vieressä olevan metallipillin sisään. Pilli on jotakin 3cm korkea. Pillissä saattaa olla tulppa, joka lähtee esim. puuruuvilla vetäen pois.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i kylmäkäynnistys
itsellä saman kaltainen ongelma tuon t8 koneella olevan jääräta 99 kanssa. kylmänä kun käynnistää lähtee käyntiin hyvin mutta ei kestä kaasun painallusta yhtään. auto on seissyt 5vuotta tätä ennen, mutta tankkiin on laitettu 20l uutta pensaa.
onkos jollain ollut vastaavia ongelmia k-jetin kanssa ?
onkos jollain ollut vastaavia ongelmia k-jetin kanssa ?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i kylmäkäynnistys
Oli tuota ongelmaa, kun ohjauspaine oli liian korkea. Tai oikeastaan ongelma ilmeni niin, ettei koskaan jäänyt käyntiin ekalla startilla, vaan aina piti starta toinen kerta, jolla kone jäi käyntiin.antti.hakamaa kirjoitti:itsellä saman kaltainen ongelma tuon t8 koneella olevan jääräta 99 kanssa. kylmänä kun käynnistää lähtee käyntiin hyvin mutta ei kestä kaasun painallusta yhtään. auto on seissyt 5vuotta tätä ennen, mutta tankkiin on laitettu 20l uutta pensaa.
onkos jollain ollut vastaavia ongelmia k-jetin kanssa ?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01