Saab99 vm-75
Saab99 vm-75
Tämmöinen ikuisuusprojekti tuli hankittua, tarkoitus on auto vielä joskus saada rekisteriin ja liikenne kelpoiseksi. "Aikaraja" on n.2vuotta että siinä ajassa pitäisi saada täysi kunnostus tehtyä. Työtä kyllä riittää ja tästä lähdetään.
2.0L b-moottorilla, vm-75 tuplis kuten otsikko kertookin. Edellisellä omistajalla seissyt ladossa 4-vuotta. Pahempia ruostevaurioita ei ole vielä paikannettu.
Syksy kun painaa päälle, niin pintatyöt jäävät vähemmälle, joten tässä "työlistaa" mitä on ajateltu silti tehdä:
-listat, puskurit, penkit (ei kuskinpenkki,) valot/vilkut, maski, lattiamatot jne. kaikki mikä ei vaikuta auton käynnistämiseen tai liikuttamiseen pois. (mahdolliset ruostevaurioit on helpompi huomata ja korjata.)
-bensa vuodon korjaaminen (tankin luota.)
-jarrujen herkistely (käkkärin säätö)
-ruostevaurioiden arvioimista/suunnittelemista. (seuraavana keväänä/kesänä sitten hitsataan tarpeen vaadittaessa)
Tämän vuoden puolella pitäisi tuommoista saada aikaan. Keväänä/kesällä sitten pintatöitä, maalipinnan siistimistä ja valmistelua maalarille. Sitä ennen pohjan massaus, pakoputkea uusiksi, samoin alustan osat muutenkin asialliseen kuntoon.
Moottorin vaihto, H-kone tilalle. (suunnitelma jäissä, mietitään b-koneen kunnostusta)
18-19.9
-sisusta otettu irti.
-puskuri, valot, vilkut, maski, listat otettu irti.
-ruosteita kopisteltu ja todettu ettei mahdoton projekti ole.
-jarruja tutkittu ja jumissahan ne takaa on.
Lattia on yllättävän hyvässä kunnossa, ei isänmaa näkynyt.
Toki kun jokin on kunnossa on jonkin oltava rempallaan.
(kotelot, lokasuojan helmat.) Ovet eivät silti ole mädät, eivätkä vetarit, kynnykset, iskarien kiinnistykset.
Joku picasso taiteillut..
Sitten luonnon omaa kukkaa: (tässä ei ole läheskään kaikki)
Sitten tulikin voimanpesän vuoro:
Muuta:
Päivittelen ekaan viestiin miten edistyy jne.
2.0L b-moottorilla, vm-75 tuplis kuten otsikko kertookin. Edellisellä omistajalla seissyt ladossa 4-vuotta. Pahempia ruostevaurioita ei ole vielä paikannettu.
Syksy kun painaa päälle, niin pintatyöt jäävät vähemmälle, joten tässä "työlistaa" mitä on ajateltu silti tehdä:
-listat, puskurit, penkit (ei kuskinpenkki,) valot/vilkut, maski, lattiamatot jne. kaikki mikä ei vaikuta auton käynnistämiseen tai liikuttamiseen pois. (mahdolliset ruostevaurioit on helpompi huomata ja korjata.)
-bensa vuodon korjaaminen (tankin luota.)
-jarrujen herkistely (käkkärin säätö)
-ruostevaurioiden arvioimista/suunnittelemista. (seuraavana keväänä/kesänä sitten hitsataan tarpeen vaadittaessa)
Tämän vuoden puolella pitäisi tuommoista saada aikaan. Keväänä/kesällä sitten pintatöitä, maalipinnan siistimistä ja valmistelua maalarille. Sitä ennen pohjan massaus, pakoputkea uusiksi, samoin alustan osat muutenkin asialliseen kuntoon.
Moottorin vaihto, H-kone tilalle. (suunnitelma jäissä, mietitään b-koneen kunnostusta)
18-19.9
-sisusta otettu irti.
-puskuri, valot, vilkut, maski, listat otettu irti.
-ruosteita kopisteltu ja todettu ettei mahdoton projekti ole.
-jarruja tutkittu ja jumissahan ne takaa on.
Lattia on yllättävän hyvässä kunnossa, ei isänmaa näkynyt.
Toki kun jokin on kunnossa on jonkin oltava rempallaan.
(kotelot, lokasuojan helmat.) Ovet eivät silti ole mädät, eivätkä vetarit, kynnykset, iskarien kiinnistykset.
Joku picasso taiteillut..
Sitten luonnon omaa kukkaa: (tässä ei ole läheskään kaikki)
Sitten tulikin voimanpesän vuoro:
Muuta:
Päivittelen ekaan viestiin miten edistyy jne.
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 19, 2009 17:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab99 vm-75
näyttää ja kuulostaa tosi hyvältä..! tuosta tulee vielä helmi.. ainut mitä itse jättäisin tekemättä on tuo H-moottorin vaihtaminen, omasta mielestä ei kannattaisi noin alkuperäiskuntoista 70-luvun 99:ä pilata h-moottorilla..
b-koneeseen saa vielä hyvin osaa varaosa puljuista ja muilta harrastajilta..vaihda mielummin tilalle parempikuntoinen b-moottori tai kunnosta tuo nykyinen.. on taas muistettava et jokainen tekee kuten tahtoo, mut ite tekisin näin..
b-koneeseen saa vielä hyvin osaa varaosa puljuista ja muilta harrastajilta..vaihda mielummin tilalle parempikuntoinen b-moottori tai kunnosta tuo nykyinen.. on taas muistettava et jokainen tekee kuten tahtoo, mut ite tekisin näin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: Saab99 vm-75
Laita samantien T16 tekniikka, olis kunnon sleeper
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab99 vm-75
Mielipide: Aikakauden Autoon sopii parhaiten aikakautensa moottori ja varsinkin noin ehjään ja nättiin koriin. Oman vähäisen kokemuksen mukaan B-Moottori oli kierrosherkempi ja "räyhäkkäämpi" kuin laiskanpulskea ja hitaasti menoon tai sensuuntaiseen syttyvä H-Moottori, tämän jälkimmäisen nimellisestä paperitehokkuudesta huolimatta (hevosvoimat ja väännöt voin toki muistaa väärinkin..).
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Saab99 vm-75
Onnittelut hankinnasta. Lämpimiä muistoja tuosta vuosimallista ja tuosta väristä. Tuohan taisi olla Nettiautossa ja alkuperäisenä pitäisi olla automaatti, eikö? Jokainen tekee autolleen mitä tahtoo, mutta oma mielenkiinto 70-luvun Saabeihin loppuu, kun pellin alle laitetaan 80-luvun tekniikka. Kannustan siis B-koneisen automaatin etsintään, vaikka se ei kaikkein käytettävin setti olekaan, mutta tarjoaa ainakin ehtaa seitkytlukuista fiilistä auton alkuperäisessä hengessä
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3984
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab99 vm-75
Tämä on muuten ihan tosi juttu. -76 99GL oli paljon ripeämmän oloinen kuin -89 kaasarisatku. Myös B-koneen vaihteensiirto on paljon täsmällisempi.Minuteman kirjoitti:Mielipide: Aikakauden Autoon sopii parhaiten aikakautensa moottori ja varsinkin noin ehjään ja nättiin koriin. Oman vähäisen kokemuksen mukaan B-Moottori oli kierrosherkempi ja "räyhäkkäämpi" kuin laiskanpulskea ja hitaasti menoon tai sensuuntaiseen syttyvä H-Moottori, tämän jälkimmäisen nimellisestä paperitehokkuudesta huolimatta (hevosvoimat ja väännöt voin toki muistaa väärinkin..).
Edit: Meiltä löytyisi tuo mainittu -76 99, joka on ajettu vain 207.000 km. Kone on hyvä, kuin myös laatikko. Olisiko siinä ratkaisua koneongelmaan?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab99 vm-75
Tehdään ensiksi tuon auton alustalle sopivalla moottorilla. Ja ennen kaikkea kuskin taidoille sopivaksi.99 GL kirjoitti:Laita samantien T16 tekniikka, olis kunnon sleeper
Tuo ripeydestä puhe on muuten ihan totta Vaikka tuonkin auton b-kone on niin ja näin, niin "hyvin" tai ripeästi otti kiekkoja h-koneeseen verrattuna ja räyhäkämmältä se tuntui, jota suuresti ihmettelin.
Tuo kuva valehtelee maalista sitten, maalia on paikkailtu useaan otteeseen pensselillä ja ruostetta on siellä täällä. Koriltaan on harvinaisen hyvä +30-vuotta vanhaksi autoksi. Mätää löytyi kahdesta lokasiivestä, takaa koteloista. Eli ei ollenkaan mahdoton peltitöiltä.
Juu nettiautossa oli hetken, tarjouksiakin oli myyjä kuulemma saanut, mutta noppaan tuo vaihtui.jariha kirjoitti:Onnittelut hankinnasta. Lämpimiä muistoja tuosta vuosimallista ja tuosta väristä. Tuohan taisi olla Nettiautossa ja alkuperäisenä pitäisi olla automaatti, eikö? Jokainen tekee autolleen mitä tahtoo, mutta oma mielenkiinto 70-luvun Saabeihin loppuu, kun pellin alle laitetaan 80-luvun tekniikka. Kannustan siis B-koneisen automaatin etsintään, vaikka se ei kaikkein käytettävin setti olekaan, mutta tarjoaa ainakin ehtaa seitkytlukuista fiilistä auton alkuperäisessä hengessä
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab99 vm-75
Mites olisi sellainen vaihtoehto että säilytät alkuperäisenä tuon ja annat b-koneen olla vaan paikoillaan ja ajelet hetken tuolla koneella,jos vielä tuntuu että ei riitä niin katsot sit sitä toista moottoria tuonne pellin alle Itse kyllä pitäisin alkuperäisenä tuon.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Saab99 vm-75
Jeeps, alkaa nytten kaduttamaan ja tuntumaan siltä että b-koneella tuo rakennetaan.
Onhan tässä aikaa miettiä.
Onhan tässä aikaa miettiä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab99 vm-75
Nyt on kuvia lisäilty, ehkäpä turhankin paljon. Lisää tarinaa tulee kun edistyy.
B-koneella rakennetaan. Se on päätetty pitkän pohtimisen jälkeen.
Osaakos joku sanoo meneekö -80 luvun sähköllä lämpiävä takalasi kiinni tuohon -75? Tekisi mieli ottaa pois se kaamea tötterö hattuhylly. Kummiskin olisi kiva nähdä talvella läpi lasista.
B-koneella rakennetaan. Se on päätetty pitkän pohtimisen jälkeen.
Osaakos joku sanoo meneekö -80 luvun sähköllä lämpiävä takalasi kiinni tuohon -75? Tekisi mieli ottaa pois se kaamea tötterö hattuhylly. Kummiskin olisi kiva nähdä talvella läpi lasista.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab99 vm-75
Nyt on sitten vielä kiinni koneen puolelta vasemman puolen jousen "alakiinnitys", raidetanko+sähköt ja muutama vaijeri. Vasemmalta puolelta jousen "alakiinnityksen" otan pois joku päivä vielä.
Nyt alkaa sitten osien kunnostus ja seuraavana kesänä jatkuu purkaminen. Korin hitsaaminen, vanhojen massojen pois raapiminen ja hiekkapuhaltaminen. Jos sitä joskus vielä pääsis kasaamaankiin.
Nyt alkaa sitten osien kunnostus ja seuraavana kesänä jatkuu purkaminen. Korin hitsaaminen, vanhojen massojen pois raapiminen ja hiekkapuhaltaminen. Jos sitä joskus vielä pääsis kasaamaankiin.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab99 vm-75
Ite panin H-koneen 99combiin B-koneen tilalle. Enkä kadu. Ite ainakin tympäännyin b-koneen vesipumppuun melkein heti, kun huomasin sen vuotavan ja tajusin miten kallis kikkare se on. Lisäksi se vielä vuoteli vedet öljyjenkin sekaan. Niitä B-koneen vesipumppuja ei taida enää saada oikein mistään vai saako?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab99 vm-75
Mä taas ajattelin laittaa jossain välissä mekaanisen vesipumpun tilalle sähköisen. Löysin tähän netistä hyvät ohjeetkin. Olen ajatellut säilyttää oman ysiysini mahdollisimman alkuperäisenä, kuitenkin parannellen autoa niin, että huolto ja käyttö helpottuu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Saab99 vm-75
Miksi ei menisi? Lasien mittoja ei liene missään vaiheessa muutettu muissa kuin etuovien laseissa peilien paikan muuttuessa. Itse kyllä säilyttäisin tuon kaamean tötteröhattuhyllyn, aikansa saabismia ja luksusta keskikonsolisäätimineen.SB90 kirjoitti: Osaakos joku sanoo meneekö -80 luvun sähköllä lämpiävä takalasi kiinni tuohon -75? Tekisi mieli ottaa pois se kaamea tötterö hattuhylly. Kummiskin olisi kiva nähdä talvella läpi lasista.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab99 vm-75
Kunhan kysyin jos joku tietää varmaksi.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75