Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
casterspecial
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
Paikkakunta: Karkkila

Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

Do diin :D :D Heips kaikille :saab: faneille!tällänen ajatus mietityttää, ja mitäpä tuota yksin miettimään kun on olemassa saab klubi.
eli mitä (muuta kuin 20hv) eroa tonnarin koneissa 2,0 litran sekä 2,3?
tarkoitan esim kokemuksia koneen kestävyydestä?
useimmat nuo tonnarit ovat kakslitrasia.
mutta nyt olis tarjolla tuo 2,3.
vähemmänhän niitä on.onko bensankulutuksessa suurta eroa? entä mitä muuta?kyselee tiedonhaluinen.
Kiitos kommenteistanne jo etukäteen!!
#4287
9000CD 2,3 turbo -91KA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ominaisuuksiltaan 2,3 miellyttävämpi ja mukavampi. Kestävyys muuten sama mutta vanhoissa 2,3 koneissa (pre-94) tasapainoakseliston rattailla on taipumus murentua ja tätä koneistoa ei vanhoissa 2-litraisissa ole.

Bensankulutuksessa saattoi jopa olla niinpäin että 2,3 oli pihimpi. Mutta ero on pieni oli se kumpaan suuntaan tahansa.

Jos ostat 94-> tonnaria tai jos vanhemmasta on tp-koneisto rempattu tai poistettu niin suosittelen ehdottomasti 2,3:ta etenkin kun puhutaan vapaasti hengittävistä koneista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
casterspecial
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
Paikkakunta: Karkkila

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

Juu tuota kiitos vastauksesta...
tuota mitä tuo vapaasti hengittävä tarkoittaa????
tyhmä kysymys mutta saanko anteeksi kun olen nainen??? :lol: :lol: :lol:
entä tuo mikä tp koneisto? mikä se on?
kyseinen auto on vuosimalia 1992.eli otanko riskin?
no niitähän on aina ennenkin otettu..välillä tullu lunta tupaan ja välillä taas matka jatkunut.neuvokaa kokeneemmat!autolla kilometrejä takana reilu 300 tkm.

APUVA!!!!
#4287
9000CD 2,3 turbo -91KA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vapaasti hengittävä = ilman turboa.

Tasapainokoneisto on 2 ylimääräistä akselia moottorissa ja niiden välillä oleva ketju jonka tarkoitus on pehmentää moottorin käyntiä ja vähentää värinöitä.
Ihan hyvä systeemi mutta noissa varhaisissa malleissa 1990-1993 oli laatuongelmia ko. akselien päissä olevissa rattaissa ja niillä on ollut tapana murentua jolloin metallipuru voi tukkia öljynkierron -> laakeriremontti jos näin käy.

1992 mallissa on riski jos tp-akseliston kunnosta tai mahdollisista remonteista ei ole mitään tietoa. Jos haluaa pelata varman päälle, niin sen ketjun voi joko rempata heti oston jälkeen tai poistaa katkaisemalla (värinät vähän lisääntyy mutta ei muuta harmia).

Jos auto on muuten hyvä niin en stressaisi liikaa sitä ketjua, poisto on helppo ja halpa operaatio osaavalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
casterspecial
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
Paikkakunta: Karkkila

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

Kiitos vastauksesta.kyllä täällä klubilla on tietäviä ihmisiä!
hieno homma!
vapaasti hengittävä tarkoittaa siis ilman turboa.vai niin.no taas olen viisaampi.hei älkää ny naurako siellä koneidenne ääressä (nauratte kumminkin!!!)
mistäs sitä ny nainen voi kaikkea tietää.meinaan kun on kysymys autoista...
juu ei ole mitään tietoa kyseisen auton mikä se nyt oli tp koneiston kunnosta.jos se tp hajoaa niin hajoaako moottori?rupes pelottaa....
#4287
9000CD 2,3 turbo -91KA
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

casterspecial kirjoitti:Kiitos vastauksesta.kyllä täällä klubilla on tietäviä ihmisiä!
hieno homma!
vapaasti hengittävä tarkoittaa siis ilman turboa.vai niin.no taas olen viisaampi.hei älkää ny naurako siellä koneidenne ääressä (nauratte kumminkin!!!)
mistäs sitä ny nainen voi kaikkea tietää.meinaan kun on kysymys autoista...
juu ei ole mitään tietoa kyseisen auton mikä se nyt oli tp koneiston kunnosta.jos se tp hajoaa niin hajoaako moottori?rupes pelottaa....
Älä pelkää, koska olet joukossamme :wink:

Joku paikallinen Saab-Rane katkasee ton ketjun hetkessä ja linkoaa sen kauas vuorten taa. Tuo on turvallinen valinta, jos moottorista kuuluu ylimääräisiä ääniä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
casterspecial
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
Paikkakunta: Karkkila

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

juu tuota kiitoksia vastauksista.(joita tuli huimat3)
mikä lie se tp koneisto,jos hajoaa niin paikallinen saab rane :?: :?: :?:
tulee ja katkasee sen ....
en tunne tältä kylältä ketään saabistia paitsi itseni.
kertokaapa muuten mistä tuo rane nimitys on saanut alkunsa????
:lol: :lol: :lol:
#4287
9000CD 2,3 turbo -91KA
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5230
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja Risto »

casterspecial kirjoitti:juu tuota kiitoksia vastauksista.(joita tuli huimat3)
mikä lie se tp koneisto,jos hajoaa niin paikallinen saab rane :?: :?: :?:
tulee ja katkasee sen ....
en tunne tältä kylältä ketään saabistia paitsi itseni.
kertokaapa muuten mistä tuo rane nimitys on saanut alkunsa????
:lol: :lol: :lol:
Olisiko tuolta:
Rane
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jcarlson kirjoitti:
Ihan hyvä systeemi mutta noissa varhaisissa malleissa 1990-1993 oli laatuongelmia ko. akselien päissä olevissa rattaissa ja niillä on ollut tapana murentua jolloin metallipuru voi tukkia öljynkierron -> laakeriremontti jos näin käy.

Ei tuo ongelma valitettavasti rajoitu vain noihin vuosimalleihin. Oma on MY95 ja siitä on alakerta rempattu ja turbo vaihdettu juurikin noiden tp-akselien rattaiden hävittyä metallimuhjuna öljynkiertoon.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei rajoitu täysin mutta tulee huomattavasti harvinaisemmaksi uudemmissa ja on pahimmillaan 90-93.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Omaan 2.3:seen tehty kanssa koneremppa, mutta syynä ei olle tasapainoakselisto.
Tosin niiden ketju poistettiin samalla.

Itse kyllä ostaisin ehdottomasti 2.3:sen edelleen, se vaan on paljon mukavampi ajella.

Ps. meillä on kaksi autoa ja molemmissa 2.3:nen :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Klubilaisin on Namibiassa (=Karkkila) mutta myös Vihdissä on klubijäseniä ja SAAB- harrastajia (jota ei kuulu klubiin), itse en ole niin hyvä että osaisin vielä katkaista tuon tp ketjun, en edes tiedä missä se menee. Olen kuitenkin täältä saaduilla neuvoilla osannut hieman korjaila autoani :D
#3907
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tuntuu aina olevan samat vastaukset tälläisiin kysymyksiin.

Eli aina se tehokkaampi varsio arvioidaan paremmaksi.

No tosin itellä on kokemusta tonnareissa vain tuosta 2,3 ja 2,0 sitten 900 -malleissa. Hyvältä tuo 2,3 kin tuntuu. Tosin se joku siellä helisee.

Mutta tosi on että ei se 2,3 kone ainakaan paljoa heikompi oo. Samaten 900 -malleissa 2,0 ja 2,1 koneita. Niin suurta eroo ei oo kestävyydessä. Kuitenkin esim. alkupään 2,1 on ollu vähän ongelmia.

Mutta laatutuotteita SAABin koneet joka tapauksessa ovat. Eli huonoksi niitä ei voi sanoa. Että kyllä kumman vaan uskaltaa ostaa.

Mutta jos ny ruvetaan oikeen pilkkua viilaamaan, niin toki nimen omaan 2,0 peruskone on kaikista kestävin ja idioottivarmin. Siinä on todistetusti sylinterinmitat kohdallaan ja etenkin kestävyyden kannalta. 2,0 peruskoneessa kestävyys on tämän moottoriskaalan osalta mitoitettu huippuunsa.

No oikeastaan voisi todeta että kaikista kestävin ja toimivin on aina se malliston "karvalakkiversio". Jos oikein kestävää haluaa niin kannattaa ostaa SAAB 900 kaasutinkoneella, ja nimenomaan Pierburgin kaasuttimella. Tässä moottorissa on kestävyys ja luotettavuus huipussansa. Samaten käynnistyvyys on kelissä kuin kelissä todella vakuuttava. Samaten huollettavuus on helppo ja huollontarve vähäinen.

Tosin tässäkin on todettava että käyttöominaisuuksista joutuu sitten tinkimään, eli ihan niin tehokas ja vääntävä se ei ole. Moottorissa on kyllä hyvät käyttöominaisuudat arkiajoon, mutta enempää siitä sitten ei oikeen irtoakaan. Eli räjähtävää kiihtyvyyttä taikka kivaa tehohuippua suurilla kierroksilla ei ole. Polkeminen ei juuri auta, eli teho on käytössä polkemattakin.

Kumminkin tämä kaasutinmalli on SAABin koneista huomattavan aliarvostettu. Aina vaan arvioidaan kuitenkin sen tehon kannalta se paremmuus.
SAAB
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turha varmaan tyrkyttää vanhoja satkuja (vanhoja) tonttuja havitteleville. Sen verran eri planeetalta on satku ja tonttu, joten nuo kätkätykset voi lopettaa jo ennen kuin aloittaa. Yhdessäkään tehtaalta lähteneessä satkussa ei ole edes b2x4 -konetta, joten edes siinä mielessä ei vertailupohjaa löydy edes nimeksi. Puhumattakaan ... no en viitsi jatkaa noista satkuista.

Omasta puolestani voisin suositella ostamaan tervemoottoriselta kuulostavan tervepeltisen tontun, oli se sitten 2.0 tai 2.3, vapari tai turbo. Turbo on huomattavasti hauskempi ajettava. Ero 2.0 ja 2.3 välillä on marginaalisen psykologinen. Varustus on yleensä riittävä, varsinkin jos on tomiva automaatti-ilmastointi. Tontun mukavuus, tilat ja ajo-ominaisuudet ovat hintaluokassaan vertaansa vaille.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kokemuksia 2,0 sekä 2,3 litran koneista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki ne 2,0 kaasarit saisi olla jo paalissa. Vanhentunut kone ollut jo kaupasta tullessaan 80-luvun puolivälin jälkeen. Totaalisen laiska, janoinen, ankean tuntuinen ja suurin syypää Saabien huonoon maineeseen polttoainetalouden kannalta.

Sori nyt vaan, mutta ei siinä kertakaikkiaan ole yhtään mitään hyvää. Ladakin on toimintavarma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin