Surkeat jarrulevyt
Surkeat jarrulevyt
Pitää taas avautua, jospa se edesä vähän helpottaisi. Yhdessäkään aikaisemmassa autossani eivät edes tarvikejarrulevyt ole olleet niin huonot kuin tuossa Saabissa. Autohan on -06 9-3 SS TiDS, mittarissa nyt 150 tkm.
Takajarrulevyt ovat uudesta saakka aina kastuttuaan ruostuneet punaiseksi. Eli pesun jälkeen, tai märällä kelilla ajon jälkeen. Jo muutaman tunnin pysäköinti kostealla ilmalla on vetänyt takajarrulevyt ruosteeseen. Nyt tilanne on se, että levyt ovat normaalisti kuluneet reilun millin puoleltaan, minkä lisäksi levyissä on kauttaaltaan 1-2 mm syviä ruostekraatereita. Jarrupalat vaikuttavat vielä uudenveroisilta. Se ainakin on varmaa, että alkuperäisiä en tilalle laita. Yksilöviasta ei voi olla kysymys, samaa näyttäisi olevan noissa SDCC:n myymissä käytetyissä levyissä. Olen minä tuosta huollossakin valittanut, jo takuuaikana, mutta levittelivät käsiään...
Onko kenelläkään tietoa alkuperäisten (278 mm) valmistajasta ettei tule vahingossa hankittua saman valmistajan tarvikelevyjä?
Halvimmat saisi noin 30 eur/kpl, Brembot ovat kalleimmasta päästä, noin 90 eur/kpl.
Takajarrulevyt ovat uudesta saakka aina kastuttuaan ruostuneet punaiseksi. Eli pesun jälkeen, tai märällä kelilla ajon jälkeen. Jo muutaman tunnin pysäköinti kostealla ilmalla on vetänyt takajarrulevyt ruosteeseen. Nyt tilanne on se, että levyt ovat normaalisti kuluneet reilun millin puoleltaan, minkä lisäksi levyissä on kauttaaltaan 1-2 mm syviä ruostekraatereita. Jarrupalat vaikuttavat vielä uudenveroisilta. Se ainakin on varmaa, että alkuperäisiä en tilalle laita. Yksilöviasta ei voi olla kysymys, samaa näyttäisi olevan noissa SDCC:n myymissä käytetyissä levyissä. Olen minä tuosta huollossakin valittanut, jo takuuaikana, mutta levittelivät käsiään...
Onko kenelläkään tietoa alkuperäisten (278 mm) valmistajasta ettei tule vahingossa hankittua saman valmistajan tarvikelevyjä?
Halvimmat saisi noin 30 eur/kpl, Brembot ovat kalleimmasta päästä, noin 90 eur/kpl.
Re: Surkeat jarrulevyt
Itse ajattelin hommaa tuollaiset joka nurkkaan.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3187
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3187
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: Surkeat jarrulevyt
Tuossa meikäläisen Aerossa näyttää takalevyt samalta kuin jossain 150tkm ajetussa riisikupissa, vaikka kilometrejä on kertynyt vasta kokonaista 30tkm.
Surkeita ovat...
Se ainakin on selvää että kun menevät joskus vaihtoon, niin ovat jotakin muuta merkkiä kuin Opel.
Surkeita ovat...
Se ainakin on selvää että kun menevät joskus vaihtoon, niin ovat jotakin muuta merkkiä kuin Opel.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Surkeat jarrulevyt
tere,
Pitkästä aikaa täytyy osallistua keskusteluun elikkäs oon samaa mieltä. Täysin paskat jarrut kaikin puolin. Mulle laitettiin uusiks takajarrut molemmin puolin ku kilsoja oli 40 tkm. Ku vertaa esim kiekkojen ja satuloiden kokoa Bemariin , niin aika lapselliset o nuo Saabin hidastimet; muka premium merkki.
Pitkästä aikaa täytyy osallistua keskusteluun elikkäs oon samaa mieltä. Täysin paskat jarrut kaikin puolin. Mulle laitettiin uusiks takajarrut molemmin puolin ku kilsoja oli 40 tkm. Ku vertaa esim kiekkojen ja satuloiden kokoa Bemariin , niin aika lapselliset o nuo Saabin hidastimet; muka premium merkki.
MB 220 cdi A vm 2013
Re: Surkeat jarrulevyt
vähän yli 30 tkm mittarissa eikä levyissä mitään vikaa
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Surkeat jarrulevyt
Ei-niin-hyvässä hapessa olivat täälläkin takalevyt alusta alkaen mitä auto minulla on ollut (33 tkm - 150 tkm) kunnes nyt kesällä vaihdoin kaikki levyt malliin Motonet, saa nähdä miten niiden kanssa käy, luultavasti menee vaihtoon auto ennen vertailun lopputulosta.
En muuten ymmärrä mikä idea noissa paloissa on viistää päät siten että kaikki **skat jäävät siihen syvennykseen jäytämään levyä / palaa ja jonka takia palan tartuntapinta levyyn on pienempi.
Btw. Ja jottei tule mielikuvaa että itken jatkuvasti jostain asiasta niin on tässä autossa kyllä kaikenkaikkiaan paljon hyviäkin puolia muihin merkkeihin verrattuna, niitä vaan ei tule yleensä mainostettua kun lähinnä negatiivisista asioista tulee kohistua köhköh
En muuten ymmärrä mikä idea noissa paloissa on viistää päät siten että kaikki **skat jäävät siihen syvennykseen jäytämään levyä / palaa ja jonka takia palan tartuntapinta levyyn on pienempi.
Btw. Ja jottei tule mielikuvaa että itken jatkuvasti jostain asiasta niin on tässä autossa kyllä kaikenkaikkiaan paljon hyviäkin puolia muihin merkkeihin verrattuna, niitä vaan ei tule yleensä mainostettua kun lähinnä negatiivisista asioista tulee kohistua köhköh
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Surkeat jarrulevyt
Jännä kun 9-5 aerossa ei voi kyllä valittaa alkuperäisiä takajarruja, jäähdytetyt levyt ja ovat toimineet kahdessa aerossa aivan loistavasti, 02 ajoin reilusti yli 100tkm alkuperäisillä osilla. Täytyy välillä ihmetellä näitä mallisarjojen eroavaisuuksia laadussa, samoin nuo 9-3 kaikenmoiset kitinät kojelauta, etu jousitus jota pitää rempata 30-40 tuhannen välein,aeron koneen kulutus/suorituskyky ym. Nämä olivat syitä miksi pysyin 9-5 aerossa kun autoa vaihdoin. Harmi vain kun auto on ihan ok ajo-ominaisuuksilta.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Surkeat jarrulevyt
Omassa Aerossa jäähdytetyt takalevyt oli ihan kunnossa vielä kun ne vaihdoin 160 tkm kohdalla. Normaalia kulumaa niissä oli minkä vuoksi tuli vaihdettua palojen kanssa. Liekö sitten eri asia noiden jäähdyttämättömien kanssa?
Kun kerran rautaa nuo laikat on, niin kyllä ne omatkin pintaruosteeseen vetää kun pidempään seisoo tai auton pesee, mutta mitään kraatereita tms. ei niissä ollut.
Mitä tuossa vm 05 femmalla on tullut ajeltua, niin ajettavuuden vuoksi olen tyytyväinen tuohon pikkuautoon, sen verran on löysä sporttialustallakin tuo isompi.
Kun kerran rautaa nuo laikat on, niin kyllä ne omatkin pintaruosteeseen vetää kun pidempään seisoo tai auton pesee, mutta mitään kraatereita tms. ei niissä ollut.
Mitä tuossa vm 05 femmalla on tullut ajeltua, niin ajettavuuden vuoksi olen tyytyväinen tuohon pikkuautoon, sen verran on löysä sporttialustallakin tuo isompi.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Surkeat jarrulevyt
Voihan tuo erilainen kuluminen tietysti johtua tuosta Saabien tasalaatuisuudestakin. Toiset (normaalit) yksilöt eivät paljon takajarruille painetta lykkää ja lopputuloksena on ruosteiset laikat. Sitten voi joukossa olla joku maanataikappale, jossa levyt pysyvätkin vastoin tehtaan tahtoa ihan kunnossa!
Vanhaan 93eeni "säädettiin" merkkihuollossa ennemmän jarrupainetta taakse vaihtamalla eteen aivan uskomattoman surkeat jarrupalat. Kasvaneesta poljinpaineesta johtuen ihan toimiva ratklaisu kyllä. Harmi vain, että noin 2tkm kohdalla nuo palat edessä sitten kirjaimellisesti hajosivat ja vehje olikin yhtä äkkiä ilman jarruja...
"Merkkiosat" ja "merkkihuollot" ei kiitos enää.
Vanhaan 93eeni "säädettiin" merkkihuollossa ennemmän jarrupainetta taakse vaihtamalla eteen aivan uskomattoman surkeat jarrupalat. Kasvaneesta poljinpaineesta johtuen ihan toimiva ratklaisu kyllä. Harmi vain, että noin 2tkm kohdalla nuo palat edessä sitten kirjaimellisesti hajosivat ja vehje olikin yhtä äkkiä ilman jarruja...
"Merkkiosat" ja "merkkihuollot" ei kiitos enää.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Surkeat jarrulevyt
Itselläni myös aivan loppu takalevyt.merkkiliikkeessä vielä kertoi että automaatti vaihteisessa tuppaa kulumaan helpommin..Ihanko tosi Itse suunnitteilla vaihtaa zimmerman uritetut alle.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Surkeat jarrulevyt
Näyttää tuo 150 000 km olevan max kilometrimäärä 9-3 ss Saabin jarruille. Mun autossa menee jarrut levyineen uusiksi seuraavassa huollossa. Kilometrejä on 148000 nyt mittarissa. Vuosimali on -03.
Autohuolto Holmbergillä olen Saabini huollattanut ja kaipa siellä tietää, mitkä osat pitää uusia ja tilata.
Muuten olen jarruihin ollut tyytyväinen. MapTun päivityksen jälkeenkin on auto pysähtynyt ajoissa ainakin tähän asti. Jarrut on myöskin tarpeeksi tehokkaat mielestäni. Tosin en ole kokeillut muiden vastaavien Laatu autojen jarrutuksia.
Autohuolto Holmbergillä olen Saabini huollattanut ja kaipa siellä tietää, mitkä osat pitää uusia ja tilata.
Muuten olen jarruihin ollut tyytyväinen. MapTun päivityksen jälkeenkin on auto pysähtynyt ajoissa ainakin tähän asti. Jarrut on myöskin tarpeeksi tehokkaat mielestäni. Tosin en ole kokeillut muiden vastaavien Laatu autojen jarrutuksia.
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: Ei lainkaan surkeat jarrulevyt
195 000 km mittarissa - vaihdettu vain palat eteen/taakse, levyt alkuperäiset ja aivan normimitoissa.
Re: Surkeat jarrulevyt
No mä jo rupesin ajattelemaan kun 140tkm lähestyy ja levyt melko hyvät. Palat uusin kuukausi sitten taakse kun pinta irtosi
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Surkeat jarrulevyt
Jarruja täytyy käyttää kunnolla jottei pääse laikat ruostumaan, nimenomaan takana.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Surkeat jarrulevyt
195 tkm mittarissa ja etupaloissa yli 1/2 jäljellä.
Taakse sen sijaan palat vaihdettu ja vasemmalle satula kun seisjarru jumetti.
Taakse sen sijaan palat vaihdettu ja vasemmalle satula kun seisjarru jumetti.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98