Saab 99 GL -84
Saab 99 GL -84
Noniin, eli täysin uusi saabisti (ainakin talven ajan) esittää oman projektinsa.
Tuollainen vuoden -84 5-vaihteinen 99 Saab, taulussa 240tkm. Ollut uutena Lapissa viranomaiskäytössä ja siitä tuo väri. Kovasti on haalistunut, mutta siihen tulee muutos myöhemmin tällä viikolla kun käytetään täydellisessä fiksauksessa. Yllättävän siistissä kuosissa tuo kuitenkin on, ei ruostetta, sininen sisusta muuten ehjä mutta kattoverhoilusta vähän parista kohdasta liima pettänyt. Koskaan en ole Saabia omistanut ja kyllähän tuo Bemarin jälkeen on aikalailla spartalaisen karu peli Ajo-ominaisuudet aivan eri planeetalta, mutta talvi pitäis tällä rokkailla. Onko näissä muuten ihan vakiovaruste noi lämpeävät penkit ja rundari?
Muutamaa pikku laittoahan tuo vaatii, sytytyspuolen hilut uusiksi, sytkä kohdilleen, öljyt ja tosiaan täydellinen ehostus ulkokuoreen. Tällä hetkellä tuosta ei saa viileää ilmaa puhaltamaan itkemälläkään, joku lämpöhana mahdollisesti jumissa? Jotkin alkuperäistyyliset vanteet vaatii ja VÄHÄN matalamman profiilin renkaat.
Kuvat ei ole kovin häävejä, iPhonella ei näköjään parempia saa, laadukkaampia tulee ennen ja jälkeen ehostuksen. Mutta korjaus/ehostusvinkkejä otetaan vastaan ilomielin.
Tuollainen vuoden -84 5-vaihteinen 99 Saab, taulussa 240tkm. Ollut uutena Lapissa viranomaiskäytössä ja siitä tuo väri. Kovasti on haalistunut, mutta siihen tulee muutos myöhemmin tällä viikolla kun käytetään täydellisessä fiksauksessa. Yllättävän siistissä kuosissa tuo kuitenkin on, ei ruostetta, sininen sisusta muuten ehjä mutta kattoverhoilusta vähän parista kohdasta liima pettänyt. Koskaan en ole Saabia omistanut ja kyllähän tuo Bemarin jälkeen on aikalailla spartalaisen karu peli Ajo-ominaisuudet aivan eri planeetalta, mutta talvi pitäis tällä rokkailla. Onko näissä muuten ihan vakiovaruste noi lämpeävät penkit ja rundari?
Muutamaa pikku laittoahan tuo vaatii, sytytyspuolen hilut uusiksi, sytkä kohdilleen, öljyt ja tosiaan täydellinen ehostus ulkokuoreen. Tällä hetkellä tuosta ei saa viileää ilmaa puhaltamaan itkemälläkään, joku lämpöhana mahdollisesti jumissa? Jotkin alkuperäistyyliset vanteet vaatii ja VÄHÄN matalamman profiilin renkaat.
Kuvat ei ole kovin häävejä, iPhonella ei näköjään parempia saa, laadukkaampia tulee ennen ja jälkeen ehostuksen. Mutta korjaus/ehostusvinkkejä otetaan vastaan ilomielin.
Jetzt: BMW E30 cabriolet, MB 280SE & Saab 99
Re: Saab 99 GL -84
Nätin värinen, hieno projekti.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 99 GL -84
Eli alustavasti ensi viikon alulle sovittu myllytys, vahaus ja pinnoitus. Mikään ei ole tarpeeksi hyvää vanhalle autolle. Lisäksi tuo puhallushommakin ratkesi kun vähän syventyi käyttömanuskaan eli se läppä/vipu konehuoneen puolella oli "talvi"-asennossa . Vanteiksi löytyi tuommoset 14" tykkivanteet, vielä pitäis talvirenkaat niille hommailla.
Jetzt: BMW E30 cabriolet, MB 280SE & Saab 99
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 GL -84
ei taida 14" mahtua pyörimään...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 GL -84
Olen yhden OG-satkun nähnyt, jossa on ollut 14" pyörät.nalleolut kirjoitti:ei taida 14" mahtua pyörimään...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saab 99 GL -84
Etujarrujen kanssa tulee luultavimmin ongelmia 14" vanteilla. Olen kuullut huhun, että joku olisi rälläköinyt jarrusatuloita pienemmäksi 14" vanteiden sovittamiseksi. Enpä voi suositella moista tempausta kenellekään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 GL -84
Tuli kokeiltua 14" vanteita eteen Rata10 II:een (90 -86).
Syy: Tavoiteltiin "tiuhempia välityksiä".
(Jonkun mastan) vanne vaati pienemmän keskireikänsä takia keskimutterin ympärillä olevan ohjaavan lieriön laikkaamista n. viiteen milliin. 5 mm spacerien ansiosta jäi edes vähän tuota keskittävää rakennetta helpottamaan normivanteiden asennusta jatkossa.
Jarrusatulasta piti myös keventää sentin luokkaa sekä alhaalta että ylhäältä. Yläkevennys näkyy kuvasta. Kannattanee hitsailla varsinkin tuota päällä näkyvää saumaa isolla virralla kiinni, ettei rupea palikat jakaantumaan...
14" vanteesta ei sitten lopulta ollutkaan juuri hyötyä, koska siihen ei tahdo löytyä (käytettyjä) leveitä ja matalia renkaita. Jouduin tyytymään 14" 195/65 rengaskokoon, jonka ulkohalkaisija on samaa luokkaa kestävämmäksi kehutun 15" 205/55 -renkaan kanssa. Parisenkymmentä ratakierrosta Botniaringilla tuli kokeiltua, mutta jarruongelmien takia ei oikein kunnolla päässyt koittamaan, taittuuko rengas alle.
Meikäläiselle ominaiseen "rauhalliseen ratacruisailuun" suljetulla alueella tuo ranetus vielä (omalla vastuulla) jotenkuten soveltuu, mutta tieliikenteeseen / katsastukseen varmaan turha yrittää...
terv. jt
(myös 99 -84, saattohoidossa med tuoreella, pitkällä leimalla)
Syy: Tavoiteltiin "tiuhempia välityksiä".
(Jonkun mastan) vanne vaati pienemmän keskireikänsä takia keskimutterin ympärillä olevan ohjaavan lieriön laikkaamista n. viiteen milliin. 5 mm spacerien ansiosta jäi edes vähän tuota keskittävää rakennetta helpottamaan normivanteiden asennusta jatkossa.
Jarrusatulasta piti myös keventää sentin luokkaa sekä alhaalta että ylhäältä. Yläkevennys näkyy kuvasta. Kannattanee hitsailla varsinkin tuota päällä näkyvää saumaa isolla virralla kiinni, ettei rupea palikat jakaantumaan...
14" vanteesta ei sitten lopulta ollutkaan juuri hyötyä, koska siihen ei tahdo löytyä (käytettyjä) leveitä ja matalia renkaita. Jouduin tyytymään 14" 195/65 rengaskokoon, jonka ulkohalkaisija on samaa luokkaa kestävämmäksi kehutun 15" 205/55 -renkaan kanssa. Parisenkymmentä ratakierrosta Botniaringilla tuli kokeiltua, mutta jarruongelmien takia ei oikein kunnolla päässyt koittamaan, taittuuko rengas alle.
Meikäläiselle ominaiseen "rauhalliseen ratacruisailuun" suljetulla alueella tuo ranetus vielä (omalla vastuulla) jotenkuten soveltuu, mutta tieliikenteeseen / katsastukseen varmaan turha yrittää...
terv. jt
(myös 99 -84, saattohoidossa med tuoreella, pitkällä leimalla)
Re: Saab 99 GL -84
Jos tiheitä välkkiä kaipaa, niin eikös saabin vanteelle voisi pyöräyttää 195/50R15 kumit? Niitä löytyy pilvin pimein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 GL -84
Totta.
Tavoitteena olikin 195/50 renkaat 14" vanteella. En vaan osannut ajatella ettei sellaisia renkaita ole juuri käytössä (kuulemma).
Tavoitteena olikin 195/50 renkaat 14" vanteella. En vaan osannut ajatella ettei sellaisia renkaita ole juuri käytössä (kuulemma).
Re: Saab 99 GL -84
Joo, 15" vanteet ois tuossa nyt tallilla, ajan henkeen passelit. Kesäpyörille vissiin vaihdetaan ne.
Ja nyt tosiaan viimeinkin sain fiksattua auton.http://autoehostus.com/, tuolla käytin ja vissiin Saab Klubilaiset voi vähän edukkaamin käyttää autojaan, palvelu 10+. Muutama kuva löytyy linkin takaa, ero on aika huomattava. Alla yks teaseri:
http://mikkoharju.galleria.fi/kuvat/Aut ... 99+GL+-84/
Ja nyt tosiaan viimeinkin sain fiksattua auton.http://autoehostus.com/, tuolla käytin ja vissiin Saab Klubilaiset voi vähän edukkaamin käyttää autojaan, palvelu 10+. Muutama kuva löytyy linkin takaa, ero on aika huomattava. Alla yks teaseri:
http://mikkoharju.galleria.fi/kuvat/Aut ... 99+GL+-84/
Jetzt: BMW E30 cabriolet, MB 280SE & Saab 99
Re: Saab 99 GL -84
Oli se vähän ajan haalistama . Upealta näyttää!
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Re: Saab 99 GL -84
Tuotahan tulet sit seuraaviin potkuihin näyttämään
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Saab 99 GL -84
Perkele vieten että on hankala löytää tiettyjä osia tähän. Nopeusmittarin vaijeria ja lämppärin puhallinta nyt ensihätään tarviis...täytynee vissiin tilata pelkkä puhaltimen moottori ja sovittaa nykyisiin kuoriin. Niin väljä rupeaa tuo vanhan moottorin akseli olemaan ettei sitä ropinaa ja rapinaa kuuntele enää erkkikään...
Siitä kova rauta kyllä että aina on päässyt liikkeelle, oli pakkasta kuinka paljon tahansa...
Siitä kova rauta kyllä että aina on päässyt liikkeelle, oli pakkasta kuinka paljon tahansa...
Jetzt: BMW E30 cabriolet, MB 280SE & Saab 99
Re: Saab 99 GL -84
On kyllä todella tyylikäs peli.
Re: Saab 99 GL -84
Luulis noita olevan purkuosina paljonkin tarjolla. Itse en ole edes viitsinyt tarjota missään/minnekään, kun tuntuu kaikilta löytyvän 99-osaa nurkista...mulletti kirjoitti:Perkele vieten että on hankala löytää tiettyjä osia tähän. Nopeusmittarin vaijeria ja lämppärin puhallinta nyt ensihätään tarviis...
Täysin jurinavapaata lämppärin moottoria en tosin ole pitkään aikaan tavannut.