"Maantie junat"
"Maantie junat"
http://www.iltalehti.fi/autot/2009110110491729_au.shtml
Vai että ihan maantie junia, mitähän tuosta seuraa? Entistä enemmän letkassa roikkumista, ohittaminen hankaloituu ja muuta vastaavaa. Onhan se tietysti hauskaa kulkea letkassa ja lukea sähköpostia ja tehdä vaikka pari työhommaa matkalla. Itselle tuosta vaan tulee mieleen kaikenlaisia kauhu skenaarioita... Eikä ollenkaan yllätä, että Volvo on moisen kehittämisessä mukana.
Vai että ihan maantie junia, mitähän tuosta seuraa? Entistä enemmän letkassa roikkumista, ohittaminen hankaloituu ja muuta vastaavaa. Onhan se tietysti hauskaa kulkea letkassa ja lukea sähköpostia ja tehdä vaikka pari työhommaa matkalla. Itselle tuosta vaan tulee mieleen kaikenlaisia kauhu skenaarioita... Eikä ollenkaan yllätä, että Volvo on moisen kehittämisessä mukana.
#3834
Re: "Maantie junat"
Kai se meina sujuvampaa liikennett ja sitä kautta turvallisempaa ja njopeampaa matkantekoa. Liiat ylinopeudet ja turhat ohitukset vähenee, letka kulkee tasaista ja rajoitustenmukaista nopeutta. Jos vaan toimii.siiseli kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2009110110491729_au.shtml
Vai että ihan maantie junia, mitähän tuosta seuraa?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: "Maantie junat"
nojoo, motarin oikeata kaistaa miksei. Muilla teillä ei tietenkään. Saattais joku perusmummu paskoa housunsa, kun pitäisi liittyä motarille ja juna tuleekin just samaan aikaan. Muutenkin jännittää motarille liittyminen niin pirusti 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: "Maantie junat"
Johtoauto törmää hirveen tai ajaa liukkaassa mutkassa ulos. Letka seuraa johtoautoa ojaan/pellolle/rotkoon.
Täkäläinen tiestö ei oikein vaikuta sopivalta moiseen kokeiluun. Aasiassa teitä on tehty betonielementeistä ja nostettu paalujen varaan. Siellä homma voi toimia, reunat estävät ulosajot ja mahdollistavat erilaisia sensoriratkaisuja tien tunnistamiselle.
Kasitiellä on moinen ratkaisu jo koekäytössä. En muuten voi käsittää miten rekat viitsivät ajaa parin metrin päässä toisistaan, siten ettei väliin mahdu autoa.

Täkäläinen tiestö ei oikein vaikuta sopivalta moiseen kokeiluun. Aasiassa teitä on tehty betonielementeistä ja nostettu paalujen varaan. Siellä homma voi toimia, reunat estävät ulosajot ja mahdollistavat erilaisia sensoriratkaisuja tien tunnistamiselle.
Kasitiellä on moinen ratkaisu jo koekäytössä. En muuten voi käsittää miten rekat viitsivät ajaa parin metrin päässä toisistaan, siten ettei väliin mahdu autoa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Maantie junat"
Niin ja kun käyttäisivät suomessa näitä tekniikoita nopeuden ja sujuvuuden nostamiseen. Mutta... kun tämmönen hyvällä tuurilla toimisikin niin jätetään hyötykäyttämättä. lasketaan nopeutta koska nyt liike on sujuvampaa, säästetään ettei tarvi tiestöä parantaa jne.. Se on kumma ajattelu tapa täällä. jos on kaksi vaihtoehtoa joko lasketaan nopeutta tai parannetaan tietä että liikenne sujuu turvallisesti, niin tottakai täällä lasketaan nopeutta.. hölmöläisten hommaa. Veroa kyllä muistetaan kupata. Verotus määrällisesti samaa luokkaa autoilusta kuin Saksassa, mutta siellä tosin 16kertaa enempi ihmisiä.. (lähde. mutufaktaa)
Re: "Maantie junat"
Ainakin bemarilla saa ajella kaasupohjassa kokoajan. Stop'n'go systeemi pitää etäisyyttä ajonopeuden mukaan... tarvittaessa pysäyttää koko auton.
Jo pelkästään tuon kanssa on tullut pari tilannetta kun kuvittelin auton "ottavan ohjat", edellä ajavan perä lähestyy ja auto ei sitten jarrutakkaan. Kappas vaan, SnG ei ollutkaan päällä.
Toinen tilanne tulee kun yrität lähteä ohittamaan ja unohdat moisen paskan päälle, sensori havaitsee jotain edessä jarruttelee vauhdit pois... kahvit on taas sylissä
Hienoja systeemeitä juu, käytäntö vaan vähän ontuu.
Jo pelkästään tuon kanssa on tullut pari tilannetta kun kuvittelin auton "ottavan ohjat", edellä ajavan perä lähestyy ja auto ei sitten jarrutakkaan. Kappas vaan, SnG ei ollutkaan päällä.
Toinen tilanne tulee kun yrität lähteä ohittamaan ja unohdat moisen paskan päälle, sensori havaitsee jotain edessä jarruttelee vauhdit pois... kahvit on taas sylissä

Hienoja systeemeitä juu, käytäntö vaan vähän ontuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: "Maantie junat"
Kyllä venäjän poijjat osaa tuonki9-5T kirjoitti:Harvemmin rekat roikkuu toistensa perässä haitaten ohituksia tyhjemmillä pätkillä.oju kirjoitti: .

Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: "Maantie junat"
Eikö jono ole yleensä yhtenäinen vain siitä syystä, etteivät ihmiset noudata turvavälejä?9-5T kirjoitti: Kun jono on yhtenäinen ei ohittamisessa ole järkeä joten miksi Sinun tarttis päästä siihen rekan eteen hidastamaan rekan perillä oloa. Harvemmin rekat roikkuu toistensa perässä haitaten ohituksia tyhjemmillä pätkillä.
Ja silti, kyllä itse ainakin olen monta kertaa ohitellut (ja myös järkeväksikin kokenut) sellaisen "yhtenäisen" jonon, jonka kärkeä ei jonon perän saavuttaessaan edes näe.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: "Maantie junat"
Tuosta jonottamisesta... sehän on maan tapa...
Eilen jouduin poikkeuksellisesti ajamaan moottoritietä kotiinpäin niin eikös siellä tullut jononpää vastaan - nopeus 96-97kmph... ja jonoa veti poliisiauto.
Jonoa oli tuollaiset 30 autoa oikealla kaistalla, vasemmalla kaistalla eteni porschen cayenne turpo ja rahakilpinen land cruiser hyvää vauhtia kunnes huomasivat jonoa vetävän viranomaisajoneuvon... kylläpä laski nopeus äkkiä... tanan paskahousut!
Poliisit jono perässään kääntyivät seuraavasta liittymästä pois mt:lta, tappituntumalla mentiin edelleen pikkusen alle rajoituksen... sivusilmällä näin kun porsse lähti kohti etelää mt:lla kuin isommassakin kiiruussa, land cruiser hiukan hitaammin...
Jotta tämmöstä on moottoritiekulttuuri meillä...
Oikeen innolla odotan sitä päivää kun pääsee seuraamaan mitä tulee tapahtumaan tampereen ikean liittymässä ensimmäisinä päivinä kaupan sulkeutumisajankohdan jälkeen... 60-80 rajoitus ym...

Eilen jouduin poikkeuksellisesti ajamaan moottoritietä kotiinpäin niin eikös siellä tullut jononpää vastaan - nopeus 96-97kmph... ja jonoa veti poliisiauto.
Jonoa oli tuollaiset 30 autoa oikealla kaistalla, vasemmalla kaistalla eteni porschen cayenne turpo ja rahakilpinen land cruiser hyvää vauhtia kunnes huomasivat jonoa vetävän viranomaisajoneuvon... kylläpä laski nopeus äkkiä... tanan paskahousut!

Poliisit jono perässään kääntyivät seuraavasta liittymästä pois mt:lta, tappituntumalla mentiin edelleen pikkusen alle rajoituksen... sivusilmällä näin kun porsse lähti kohti etelää mt:lla kuin isommassakin kiiruussa, land cruiser hiukan hitaammin...
Jotta tämmöstä on moottoritiekulttuuri meillä...
Oikeen innolla odotan sitä päivää kun pääsee seuraamaan mitä tulee tapahtumaan tampereen ikean liittymässä ensimmäisinä päivinä kaupan sulkeutumisajankohdan jälkeen... 60-80 rajoitus ym...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: "Maantie junat"
Taidan missata pointin, kuinka pitäisi ajaa jotta ei olisi jonoa kun autolla ajoon varattu tila on kuitenkin rajallinen? Eikö joka kerta ajeta jonossa kun mennään tielle, isommilla tai pienemmillä väleillä aina edestä ja takaa jostai löytyy auto..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: "Maantie junat"
Ne peesaavat toistensa imussa, se säästää todistetusti polttoainetta mutta ei ole liikenneturvallisuuden kannalta suositeltavaa. Rykelmässä on yleensä 2-4 raskasta ajoneuvoa/ajoneuvoyhdistelmää. Muita ajoneuvoja ei tähän 'jonoon' välttämättä edes kuulu.9-5T kirjoitti:Kun jono on yhtenäinen ei ohittamisessa ole järkeä joten miksi Sinun tarttis päästä siihen rekan eteen hidastamaan rekan perillä oloa. Harvemmin rekat roikkuu toistensa perässä haitaten ohituksia tyhjemmillä pätkillä.oju kirjoitti: Kasitiellä on moinen ratkaisu jo koekäytössä. En muuten voi käsittää miten rekat viitsivät ajaa parin metrin päässä toisistaan, siten ettei väliin mahdu autoa.
Porin pohjoispuolista kasitietä tyhjempää päätietä ei päiväsaikaan oikein ole, eivät ne sieltä toistensa takaa edes näe mitä edessäpäin on. Onneksi siellä on paikoittain tilaa ohittaa koko konvoi kerralla.
Voisitko selittää miten hidastan rekan perillemenoa? Kuvitteletko että olen tiellä huvikseni koska minulla ei ole rahtikirjaa tai juustoa katolla?
Tiedän tarkkaan paljonko rekan perässä ajaminen pidentäisi ajoaikaani, varsinkin kesärajoituksilla, joten sinne ei ole tapana jäädä roikkumaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Maantie junat"
Jos tämä olisi Facebook, laittaisin tähän peukalon ylöspäin.oju kirjoitti:Kuvitteletko että olen tiellä huvikseni koska minulla ei ole rahtikirjaa tai juustoa katolla?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: "Maantie junat"
Erittäin asiallista tekstiä.oju kirjoitti:Ne peesaavat toistensa imussa, se säästää todistetusti polttoainetta mutta ei ole liikenneturvallisuuden kannalta suositeltavaa. Rykelmässä on yleensä 2-4 raskasta ajoneuvoa/ajoneuvoyhdistelmää. Muita ajoneuvoja ei tähän 'jonoon' välttämättä edes kuulu.
Porin pohjoispuolista kasitietä tyhjempää päätietä ei päiväsaikaan oikein ole, eivät ne sieltä toistensa takaa edes näe mitä edessäpäin on. Onneksi siellä on paikoittain tilaa ohittaa koko konvoi kerralla.
Voisitko selittää miten hidastan rekan perillemenoa? Kuvitteletko että olen tiellä huvikseni koska minulla ei ole rahtikirjaa tai juustoa katolla?
Tiedän tarkkaan paljonko rekan perässä ajaminen pidentäisi ajoaikaani, varsinkin kesärajoituksilla, joten sinne ei ole tapana jäädä roikkumaan.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Re: "Maantie junat"
Alkuperäiseen aiheeseen palaten, tuo automaattijuna on varmaan jännä siinä vaiheessa, kun se neljäs kuski on päättänyt säästää ja tehdä talvirenkaista kesärenkaat nyppimällä nastat pois. Saatika talvella kun 5-6 -vuotiaassa autossa on alla uutena mukana tulleet "ihan hyvät, kyllä näillä vielä yhden talven ajaa" renkaat. Veturille ylläritilanne ja äkkijarrutus, niin on pian ihan oikeasti tekniikan ajama ketjukolari, enää ei voi syyttää kuskia liian pienestä turvavälistä, kun kuski vain juo kahvia ja surffaa facebookia.
Re: "Maantie junat"
Juna on loistava idea! Monesti olen sellaisen mahdollisuuksia miettinyt yksin pimeillä valtateillä ajellessani. Automaattiohjaus pitää saada 

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001