Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Sanokaa viisaammat missä vika, mutta ensin pohjustan tapausta.
Autossa ollut lämpöanturi hävisi yhtenä viikonloppuna auton keulasta, mittaristoon --- merkit ja ilmastointi huuti täysillä ja puhalsi vain lämmintä ilmaa.
No, eikun uusvanha anturi purkaamolta paikalleen, aluksi kyllä mittari näytti -39 astetta eikä muuttunut mihinkään, no tämä vika korjaantu kun autosta oli virrat pois noin 30 min.
No tuon alun sekoilun jälkeen mittari toimi ja näytti lämpötilan oikein muistaaksi viikon ajan, mutta sitten tapahtui jotain outoa, mittarin lukemat rupesivat kasvamaan ylöspäin, esim n. 30 asteeseen ja palasi vähäksi aikaa takaisin oikeaan lämpöön ja sitten lämmöt alkoi nousta takaisin ylös. Tätä jatkui jonkin aikaa. Nyt tilanne on mennyt huonompaan suuntaan, eli mittari näkymä on jo 50 asteessa, eli käsittääkseni mittarin lukema on tullut "tappiinsa". Lämmityslaite yrittää sitten jäähdyttää autoa, eli autoon tulee kylmää ilmaa käytännössä koko ajan. En ole muuten uskaltanut pitää ilmastointia AUTO asennossa, jos yrittää kytkeä ilmastoinin päälle pakkasella.
Purin viikonloppuna anturin pois keulalta ja tarkistin anturin johdot, totesin että johdoissa murtumia heti liittimen juuressa, vaihdoin johdot varalta ensimmäiseen vastaan tulleeseen liitokseen asti (akun vieressä oleva liitin). Ei vaikutusta toimintaan. Mittasin myös anturin resistanssin eri lämpötiloissa ja anturi näytti toimivan ainakin sillä lailla kun pitääkin.
Tuo anturin resistanssi pienenee kun lämpötila kasvaa => suurempi lämpötilanäyttämä mittarissa. Tämän päätelmän varjolla piti heti ottaa anturi irti ja auto päälle, että näkyykö mittaristossa vieläkin 50 astetta. No ei näkynyt muuta kuin ---, eli missään ei pitäisi olla oikosulkuakaan tuon testin mukaan. Anturi paikalleen ja lämpötilassa näkymä takaisin 50 asteeseen.
Eli seuraavaksi voisi kysyä että pitääkö minun purkaa mittaristo ja tutkia EDU:n sielunalämää,vai pitääkö hommata jostain vielä uusi anturi ja kokeilla sillä vai voisiko vika olla kuitenkin vielä jossakin muualla?
Ainiin auto on 2.3T vuosimallia 1996. Anturin numero, mikä laitoin paikallaan on, 9123456.
-Kari
Autossa ollut lämpöanturi hävisi yhtenä viikonloppuna auton keulasta, mittaristoon --- merkit ja ilmastointi huuti täysillä ja puhalsi vain lämmintä ilmaa.
No, eikun uusvanha anturi purkaamolta paikalleen, aluksi kyllä mittari näytti -39 astetta eikä muuttunut mihinkään, no tämä vika korjaantu kun autosta oli virrat pois noin 30 min.
No tuon alun sekoilun jälkeen mittari toimi ja näytti lämpötilan oikein muistaaksi viikon ajan, mutta sitten tapahtui jotain outoa, mittarin lukemat rupesivat kasvamaan ylöspäin, esim n. 30 asteeseen ja palasi vähäksi aikaa takaisin oikeaan lämpöön ja sitten lämmöt alkoi nousta takaisin ylös. Tätä jatkui jonkin aikaa. Nyt tilanne on mennyt huonompaan suuntaan, eli mittari näkymä on jo 50 asteessa, eli käsittääkseni mittarin lukema on tullut "tappiinsa". Lämmityslaite yrittää sitten jäähdyttää autoa, eli autoon tulee kylmää ilmaa käytännössä koko ajan. En ole muuten uskaltanut pitää ilmastointia AUTO asennossa, jos yrittää kytkeä ilmastoinin päälle pakkasella.
Purin viikonloppuna anturin pois keulalta ja tarkistin anturin johdot, totesin että johdoissa murtumia heti liittimen juuressa, vaihdoin johdot varalta ensimmäiseen vastaan tulleeseen liitokseen asti (akun vieressä oleva liitin). Ei vaikutusta toimintaan. Mittasin myös anturin resistanssin eri lämpötiloissa ja anturi näytti toimivan ainakin sillä lailla kun pitääkin.
Tuo anturin resistanssi pienenee kun lämpötila kasvaa => suurempi lämpötilanäyttämä mittarissa. Tämän päätelmän varjolla piti heti ottaa anturi irti ja auto päälle, että näkyykö mittaristossa vieläkin 50 astetta. No ei näkynyt muuta kuin ---, eli missään ei pitäisi olla oikosulkuakaan tuon testin mukaan. Anturi paikalleen ja lämpötilassa näkymä takaisin 50 asteeseen.
Eli seuraavaksi voisi kysyä että pitääkö minun purkaa mittaristo ja tutkia EDU:n sielunalämää,vai pitääkö hommata jostain vielä uusi anturi ja kokeilla sillä vai voisiko vika olla kuitenkin vielä jossakin muualla?
Ainiin auto on 2.3T vuosimallia 1996. Anturin numero, mikä laitoin paikallaan on, 9123456.
-Kari
Viimeksi muokannut Joonatan, Ma Marras 23, 2009 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu
Olisiko vika kuitenkin kojetaulun "haistelijassa", eikä ulkolämpötila-anturissa?
[Siis tuon ilmastoinnin osalta]
Tuo haistelija on se tähtäimen näköinen osa penkinlämmityskatkaisijoiden alapuolella.
[Siis tuon ilmastoinnin osalta]
Tuo haistelija on se tähtäimen näköinen osa penkinlämmityskatkaisijoiden alapuolella.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ma Marras 02, 2009 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu
Veikkaan melkein että on useampikin vika. Kokeileppa ainakin kalibroida ACC ja putsata "haistelija".
Tuohon ulkolämpötilan näyttöongelmaan en kyllä osaa sanoa mikä sekoittaa noin pahasti, voisko itse EDU sitten tehdä jos anturi varmasti toimii. Ehkä kuitenkin kokeilisin vielä toisella anturilla...
Tuohon ulkolämpötilan näyttöongelmaan en kyllä osaa sanoa mikä sekoittaa noin pahasti, voisko itse EDU sitten tehdä jos anturi varmasti toimii. Ehkä kuitenkin kokeilisin vielä toisella anturilla...
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu
Haistelijaa olen myös tutkaillut, ruvennut taas ääntämään kovemmin, mutta kummakseni se on muuten toiminut taas jonkin aikaa kivuttomasti.
Ilmastoinnin kalibrointi ei ole antanut vikakoodeja.
Niin ja mittaristo asetettu näyttäämään celsius-asteita, tarkistin jo kolmannen kerran.
No, ei kait auta taas sitten muuta kuin ruveta uutta anturia jahtaamaan..
Toivottavasti korjaantuu sillä, tai sitten vedän uutta piuhaa sen verran paljon autoon että prkl...
Ja sen jälkeen alan vasta tutkimaan EDU:n sielunelämää
-Kari
Ilmastoinnin kalibrointi ei ole antanut vikakoodeja.
Niin ja mittaristo asetettu näyttäämään celsius-asteita, tarkistin jo kolmannen kerran.
No, ei kait auta taas sitten muuta kuin ruveta uutta anturia jahtaamaan..
Toivottavasti korjaantuu sillä, tai sitten vedän uutta piuhaa sen verran paljon autoon että prkl...
Ja sen jälkeen alan vasta tutkimaan EDU:n sielunelämää
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu
Vika korjaantui sitten anturinvaihdolla, kummallinen laitos vaan tuo vanha anturi, antoi aina väliinsä myös oikeaa arvoa, jonka jälkeen alkoi nostamaan lämpötilaa ylöspäin. Vastusarvot kuitenkin pyörii asetusarvoissa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Ulkolämpötilamittari ERR tai -35C
Nostetaan vanhaa aihetta uudelleen esiin.
Laite 9k i vm91 (ei ACC)
Alkutilanne: ERR
Katkenneen johdon korjauksen jälkeen näyttää -35C.
Palaantuuko tuo akun irroituksella vai miten tuo kalibroidaan?
Kokeiltu kahdella eri anturilla ja molemmilla sama näyttämä -35C vaikka antureiden vastusarvot aivan erit (toisessa 600 ohm ja toisessa 3.8k @+20C)
Laite 9k i vm91 (ei ACC)
Alkutilanne: ERR
Katkenneen johdon korjauksen jälkeen näyttää -35C.
Palaantuuko tuo akun irroituksella vai miten tuo kalibroidaan?
Kokeiltu kahdella eri anturilla ja molemmilla sama näyttämä -35C vaikka antureiden vastusarvot aivan erit (toisessa 600 ohm ja toisessa 3.8k @+20C)
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Heihou, täällä pommarissa näyttämä myös viivoilla. Missä tuo antura sijaitsee tarkalleen? Motonetissä näytti olevan halvalla uusia.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ulkolämpötilamittari - ERR resetointi? CO-korkealla-Lambda?
Vastaanpa omaan kysymykseeni.. o:-)
Eli akun irroitus 10 min ei riittänyt, mutta yön yli kun oli akku irti niin nyt näyttää oikeaa lämpötilaa, MUTTA..
yhä tulee virrat päälle laittaessa tuo ERR teksti. Infoa naputellen se poistuu mut seuraavalla kerralla sama juttu.. Mitenkäs tuo taasen resetoidaan vai resetoituukohan se automatic kun uhkailee tonttua ulkoruokinnalla..
Eihän muuten tuo lämpötila-anturi vaikuta mitenkään polttoaineen syöttöön?
Nimittäin pikkuisen on CO-korkealla, 0.5 hujakoissa, eli ei mene leimasta läpi tuolla, lambdasäätöinen kun on..
Ilmeisesti menee lambdan vaihdoksi..
Eli akun irroitus 10 min ei riittänyt, mutta yön yli kun oli akku irti niin nyt näyttää oikeaa lämpötilaa, MUTTA..
yhä tulee virrat päälle laittaessa tuo ERR teksti. Infoa naputellen se poistuu mut seuraavalla kerralla sama juttu.. Mitenkäs tuo taasen resetoidaan vai resetoituukohan se automatic kun uhkailee tonttua ulkoruokinnalla..

Eihän muuten tuo lämpötila-anturi vaikuta mitenkään polttoaineen syöttöön?
Nimittäin pikkuisen on CO-korkealla, 0.5 hujakoissa, eli ei mene leimasta läpi tuolla, lambdasäätöinen kun on..

Ilmeisesti menee lambdan vaihdoksi..
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Mittariston lämpöanturahan on kuskinpuolen etuvalon alla, sumuvalon takana.dj_pirtu kirjoitti:Heihou, täällä pommarissa näyttämä myös viivoilla. Missä tuo antura sijaitsee tarkalleen? Motonetissä näytti olevan halvalla uusia.
Omastani tuon johto on syöpynyt jo pari kertaa poikki. Nyt vedin johdon akun vierestä "pihalle" ja laitoin kulkemaan suorempaa reittiä ettei tule ns. alakautta..
Pakko senkin takia että johto on lyhentynyt jo about 20cm..

m.
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Liittyen ulkolämpöanturiin 90 - 93:

Tämä anturi vaikuttaa vain ajotietokoneeseen EDU/DCC/SCC ja automaattiseen ilmastointiin, ei moottoriin.

Tämä anturi vaikuttaa vain ajotietokoneeseen EDU/DCC/SCC ja automaattiseen ilmastointiin, ei moottoriin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ulkolämpötilamittari ja sen sekoilu, KORJATTU
Kiitos, tästä on varmasti apua monelle muullekin.jus kirjoitti:Liittyen ulkolämpöanturiin 90 - 93:
Tämä anturi vaikuttaa vain ajotietokoneeseen EDU/DCC/SCC ja automaattiseen ilmastointiin, ei moottoriin.
Itse "testasin" tuon valkoisen ohuen johdon katkoksen kaivelemalla akun kohdalla olevasta kaapelikourusta johdon esiin ja hakaneula-kikalla mittasin että siihen saakka tulee jännite (näkyi olevan 5V) -> katkos täytyi olla lähempänä anturia. Lopulta vedin sivarilla anturin päästä liittimen veks ja nypin valkoisen ja mustan johdon, jotka tulivat ihan kivuttomasti pois suojaputkesta kun katkaisi nippusiteen vesisäiliön alta.
Entäs tuon vikakoodin nollaus EDU:lta?
Onkos tietoa onko tuon anturin arvot samat vanhemmissakin? esim vm-85 tonnarissa?