Sillä paikalle sattuneella ohikulkijalla joka riensi apuun, olikin varmaan sattumoisin ko. Seatin avain taskussaan. Hyvä!Mimmi kirjoitti:Oletko koskaan kuullut avaimesta? Toisissa avaimissa on jopa keskuslukituksen kaukosäädin, jolla saa ovet auki ilman työkaluja.SS kirjoitti:Seatin lukkiutumisen niin ettei lukkoja saa sisäpuolelta auki voin uskoa, meneehän Saabikin (ainakin OG9-3) takalukkoon kun lukitusnappia painaa 2 kertaa. Sitä en sen sijaan ymmärrä, miten auton saisi tuossa tilanteessa ulkopuolelta auki ilman työkaluja...
Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Oletko rikkonut joskus auton ikkunan?wesku kirjoitti:Väkisinkin mieleen tuli mitä olisi tapahtunut tuollaisessa tilanteessa jos ovet eivät olisi auenneet ulkopuoleltakaan ja paikalle sattunut rivikansalainen olisi nerokkaana rikkonut ikkunan. Todennäköisesti olisi joutunut maksajaksi ja pidätetty vahingonteosta.
Olen kerran vahingossa heittänyt koripallolla (600g) nopan (SAAB 90) takaikkunan rikki korkealla kaaripallolla. Toisaalta olen yrittänyt muutaman kerran potkaista kuljettajan sivuikkunaa lenkkarit jalassa rikki (en kerro missä ja millon

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Joskus lapsena hakattiin vasaralla Fiatin etuikkunaa.peinu kirjoitti: Oletko rikkonut joskus auton ikkunan?

Tuli vaan mieleen, että tuuria tais olla tässä tapauksessa.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Myös kolkki paineli kerran ovet lukkoon kun avaimet olivat virtalukossa, ja koirat takakontissa. Että sattuu sitä saapeillekin 
Ja VAGin lukossa oleva ovi aukeaa sisältäpäin tosiaan kaksi kertaa kahvasta vetäisemällä. Ekalla vedolla nousee nuppi ylös, tokalla vedolla aukeaa lukko.
En ole testannut (en jaksa mennä testaamaan), mutta voisin kuvitella, että kun ovet saavat lukituskäskyä jatkuvalla syötöllä, kahvaa ei ehdi vetämään kahta kertaa kun nuppi ehtii mennä aina välissä alas?
Kahdella kahvalla eli sisältä ja ulkoa tuon tilanteen avaaminen voisi onnistua.
Ja myös transporterin manuaalista muistan lukeneeni jotain "lapsilukosta"... mukava ylläri varsinkin kun kabiinissa on kaksi ovea. VAG-forumeilta on tullut luettua muutamaan otteeseen kun könytään passatin takaluukusta yms. ulos
Elikä jossain malleissa vaginoista on mahdollista napata myös etuovet lapsilukkoon... sähköisestä lapsilukosta etuovissa tosin en ole vielä kuullut

Ja VAGin lukossa oleva ovi aukeaa sisältäpäin tosiaan kaksi kertaa kahvasta vetäisemällä. Ekalla vedolla nousee nuppi ylös, tokalla vedolla aukeaa lukko.
En ole testannut (en jaksa mennä testaamaan), mutta voisin kuvitella, että kun ovet saavat lukituskäskyä jatkuvalla syötöllä, kahvaa ei ehdi vetämään kahta kertaa kun nuppi ehtii mennä aina välissä alas?
Kahdella kahvalla eli sisältä ja ulkoa tuon tilanteen avaaminen voisi onnistua.
Ja myös transporterin manuaalista muistan lukeneeni jotain "lapsilukosta"... mukava ylläri varsinkin kun kabiinissa on kaksi ovea. VAG-forumeilta on tullut luettua muutamaan otteeseen kun könytään passatin takaluukusta yms. ulos
Elikä jossain malleissa vaginoista on mahdollista napata myös etuovet lapsilukkoon... sähköisestä lapsilukosta etuovissa tosin en ole vielä kuullut

Viimeksi muokannut mursu, Ma Marras 02, 2009 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Ehdit lainaamaan sillä välin kun tarkensin vähän lausetta...9-5T kirjoitti:Missä mallissa? En usko ennen kuin näen ja jos kyseessä avolava(ainut 2-ovinen) portteri voisi kuvitella ettei siihen ole tehty omaa kirjaa.mursu kirjoitti:Elikä ainakin jossain malleissa vaginoista on mahdollista napata myös etuovet lapsilukkoon.
Monissa autoissa lukitusnuppia ei pysty nostamaan ylös sormilla vaan se aukeaa sisäkahvasta ei ulko.
En ainakaan itse näe tuota 30cm x 50cm lasilla peitettyä aukkoa tuossa väliseinässä kovin kätevänä hätäpoistumistienä tavaratilaan, vaikka auto onkin rekisteröity 4-oviseksi. Ja käytännössä oviahan on 5, oikeastaan 6 jos pariovet takana lasketaan

Sähköiset lapsilukothan on nykyään arkipäivää lähes kaikissa autoissa. Sähköisestä etuovien lapsilukottamisesta minulla ei ole käytännön kokemusta. Transporterille pitää parametroida ovien lukumäärä, varmaan näin on myös muissakin VAGeissa. Aiheuttaa kuulemma mielenkiintoisia ongelmia jos ovien lukumäärä ei täsmää.
Ainakin vanhemmassa Passatissa ja Golffeissa oli lapsilukkovipu myös etuovissa, oli peitetty jollain tulpalla, ei tarvinnut tehdä tuotannossa erilaisia lukkoja etu- ja takaoviin.
En olisi yhtään yllättynyt vaikka etuovetkin saisi näissä romuissa lapsilukkoon, myös ohjelmallisesti

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Voi hyvinkin olla, ovat myös saattaneet tippua muutenkin kun taksilla on ajettu yli 600tkm9-5T kirjoitti:Oliskohan kaivanut tulpat pois jotta saa etuovet lapsilukkoon

Mutta jos VAG-konsernin periaate on pysynyt samana, eli edelleen samat lukot kaikkiin oviin, niin en pitäisi ihan mahdottomana etuovien sähkölapsilukkoa jos väylät sekoilee tai ovien osoitteet/määrä on syötetty väärin.
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Audeissa ja Volkkareissa ainakin vielä -90 luvun lopun malleissa keskuslukitus toimii alipaineella, jolle on oma sähköinen pumppunsa. Jos pumppu kävisi oikosulun takia koko ajan, se ehkä estäisi oven avaamisen. Se tosin estäisi oven avaamisen myös ulkoa.
Vaikea uskoa, ettå ovi lukkiutuisi pelkästään sisältä. Voihan toki olla, että ovien lukkiutumisen aiheuttanut viika on poistunut silläaikaa, kun autossaolija on etsinyt välinettä ikkunan rikkomista varten.. Näillä tiedoilla kaikki on kuitenkin arvailua
Vaikea uskoa, ettå ovi lukkiutuisi pelkästään sisältä. Voihan toki olla, että ovien lukkiutumisen aiheuttanut viika on poistunut silläaikaa, kun autossaolija on etsinyt välinettä ikkunan rikkomista varten.. Näillä tiedoilla kaikki on kuitenkin arvailua
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Ovien lasit menee herkästi rikki vaikka vasaralla, oikein posahtaa ja koko lasi menee kerralla palasiksi, tai ainaki on itellä menny mitä olen kokeillut omalle romuatolle.Wiljami kirjoitti:Joskus lapsena hakattiin vasaralla Fiatin etuikkunaa.peinu kirjoitti: Oletko rikkonut joskus auton ikkunan?Ei silloin sitäkään rikki saatu, vaikka useamman kerran koitettiin. ( joku purkuauto viiatti)

Takalasista en mene varmaksi sanomaan, että olisiko sekin liimalasia, mutta olettasin että ei ole, mitä olen nähnyt kolariautoja... mut eihä sitä tiiä..

11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Karkaistu lasi vaatii hajotakseen iskun jollain terävällä esineellä: kivi, piikki, tms.
Iskun pitää aiheuttaa lasiin pieni särö tai naarmu, joka sitten rikkoo lasin pintajännityksen.
Tuulilasi ja takalasi ovat nykyään yleensä liimattuja, sillä ne ovat samalla korin kantavia rakenteita.
Iskun pitää aiheuttaa lasiin pieni särö tai naarmu, joka sitten rikkoo lasin pintajännityksen.
Tuulilasi ja takalasi ovat nykyään yleensä liimattuja, sillä ne ovat samalla korin kantavia rakenteita.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Onko olemassa jotain teknistä perustelua sille ettei sähkövika voisi aiheuttaa lukkojen avautumattomuutta vain sisäpuolelta ? Siis jotain suoraan kytkentään tai mekaaniseen toteutukseen liittyvää ? Selitykseksi avautumattomuuden mahdottomuudelle ei mielestäni riitä vain se ettei lapsilukon tyyppistä toimintaa normaalisti ole olemassa.
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Tämä Leon/altea-sarjahan on seatin eka mallisarja joissa on can-väylä ohjatut sähköt. Siis kaikki sähköt ei vain moottorin ohjaus. Ostin tollasen altea viitisen vuotta sitten melko syvässä mielenhäiriössä. Auto oli mulla 1,5 vuotta, kunnes 11. kerran vein sen Laakkoselle "huoltoon" ja ilmoitin samalla, että en enää sillä kotiini täältä lähde. Enkä lähtenyt.
Vilkut ei toimi pakkasilla (tähän tehdas löysi vian vuodessa), radio soi omia aikojaan (kaikkien alteoiden radiot vaihdettiin), ajovalot syttyivät ja sammuivat miten sattui (ei saatu korjattua), keskuslukko eli omaa elämäänsä ( ei saatu korjattua). Ei huvittanut koittaa millaista elämä tuon kanssa olisi takuuajan jälkeen ollut.
Tuolla 1,5 vuoden kokemuksella en pidä mitenkään mahdottomana, että seatin oven lukitus ei toimisi kuten sen pitäisi. Saattaa toki olla, että vika on jossakin muualla, mutta jos me odotamme, että maahantuoja löytää tuosta ropposesta jotakin teknistä vikaa, niin väitän, että odotuksemme on turhaa. Sen verran vakuuttavasti Auto-Span mun murheisiin suhtautui.
Vilkut ei toimi pakkasilla (tähän tehdas löysi vian vuodessa), radio soi omia aikojaan (kaikkien alteoiden radiot vaihdettiin), ajovalot syttyivät ja sammuivat miten sattui (ei saatu korjattua), keskuslukko eli omaa elämäänsä ( ei saatu korjattua). Ei huvittanut koittaa millaista elämä tuon kanssa olisi takuuajan jälkeen ollut.
Tuolla 1,5 vuoden kokemuksella en pidä mitenkään mahdottomana, että seatin oven lukitus ei toimisi kuten sen pitäisi. Saattaa toki olla, että vika on jossakin muualla, mutta jos me odotamme, että maahantuoja löytää tuosta ropposesta jotakin teknistä vikaa, niin väitän, että odotuksemme on turhaa. Sen verran vakuuttavasti Auto-Span mun murheisiin suhtautui.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
sitä kiinnitystapaa en tarkoittanutkaan, vaan tarkotin sitä laminoitua ja karkaistua...9-5T kirjoitti: Lasin kiinnitystapa ei ratkaise vaan onko laminoitu tai karkaistulasi.
vissii laminoitua tarkotin sanalla "liimalasi"


11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Samanlaisia kokemuksia Transportereista vuosimalleista 2005-2008. Nykyinen vuosimallia 2008 ja 50tkm mittarissa. Välillä töötti mykistyy, välillä pyyhkijänsulat. Välillä lukot. Välillä ikkunat eivät aukea, välillä jäävät alas. Radio saatta kesken ajon sanoa POKS ja kovaa, pimenee, lähtee kyllä uudelleen päälle. Takasumuvalo syttyy itsekseen. Moottoriohjauksessa nyt jotain häikkää, nykii pintakaasulla, käytettiin huollossa mutta nykii edelleen. Kerran olen saanut webaston sammumaan vain ottamalla akusta kengän irti.essal kirjoitti:Tämä Leon/altea-sarjahan on seatin eka mallisarja joissa on can-väylä ohjatut sähköt. Siis kaikki sähköt ei vain moottorin ohjaus. Ostin tollasen altea viitisen vuotta sitten melko syvässä mielenhäiriössä. Auto oli mulla 1,5 vuotta, kunnes 11. kerran vein sen Laakkoselle "huoltoon" ja ilmoitin samalla, että en enää sillä kotiini täältä lähde. Enkä lähtenyt.
Vilkut ei toimi pakkasilla (tähän tehdas löysi vian vuodessa), radio soi omia aikojaan (kaikkien alteoiden radiot vaihdettiin), ajovalot syttyivät ja sammuivat miten sattui (ei saatu korjattua), keskuslukko eli omaa elämäänsä ( ei saatu korjattua). Ei huvittanut koittaa millaista elämä tuon kanssa olisi takuuajan jälkeen ollut.
Tuolla 1,5 vuoden kokemuksella en pidä mitenkään mahdottomana, että seatin oven lukitus ei toimisi kuten sen pitäisi. Saattaa toki olla, että vika on jossakin muualla, mutta jos me odotamme, että maahantuoja löytää tuosta ropposesta jotakin teknistä vikaa, niin väitän, että odotuksemme on turhaa. Sen verran vakuuttavasti Auto-Span mun murheisiin suhtautui.
Kyllähän autoissa vikoja aina on enkä niitä pelkää, mutta tuon tason viat on sen verran vittumaisia että ei ihan omassa autokatoksessa korjailla

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Tulipa testattua!
Istuin autoon, ja kaukosäätimestä keskuslukko päälle. Sisäpuolen kahvasta vetelemällä ei pääse ulos, ei tosin myöskään ulkopuolen kahvasta.
Pelkästään tuollaisenaan on kyllä aika kuolemaloukku, jos ovia ja ikkunoita ei saa auki ilman virta-avaimia edes sisältäkäsin.
No, hyvä tietää, lapset ja koirat eivät ainakaan ikkunoita rikkomatta karkaa autosta kauppareissun aikana.
Istuin autoon, ja kaukosäätimestä keskuslukko päälle. Sisäpuolen kahvasta vetelemällä ei pääse ulos, ei tosin myöskään ulkopuolen kahvasta.

Pelkästään tuollaisenaan on kyllä aika kuolemaloukku, jos ovia ja ikkunoita ei saa auki ilman virta-avaimia edes sisältäkäsin.
No, hyvä tietää, lapset ja koirat eivät ainakaan ikkunoita rikkomatta karkaa autosta kauppareissun aikana.

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui
Onkohan autojen suunnittelussa otettu jotain huomioon esim ilmanvaihdon suhteen, miten kauan ilma riittää vaikkapa autossa johon muutama henkilö lukittu sisälle ? Uudehko auto saattaa olla melko ilmatiivis ?