Ja nelipyttyisessä on käyttöhihnan vaihto F-huollossa 110 tkm kohdalla ja Vkutosessa taas nokka-akselien ja apulaitteiden käyttöhihnat pitäisi vaihtaa E-huollossa 90 tkm kohdalla molemmat tai tämä on oma tulkintani omasta kirjastani, noh pankin siitäkin taitaa vielä puolet olla.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Käsitteitä sekoitetaan: jakopää eli nokka-akseli pyörii joko jakoremmillä tai kettingillä tai joissakin autoissa molemmilla. Apulaitteet pyörivät käyttöhihnalla ja molemmissa on omat suositellut vaihtovälit. Jakopäässäkin voi pyöriä apulaitteita kuten vesipumppu, esim joissakin opelin ja vw koneissa. lyhentäen vaihtoväliä. Opelilllahan oli 90 luvulla ongelmia saada jakohihna kestämään ja pahimmillaan jossain moottorityypeissä oli vain 40tkm vaihtoväli , muistaakseni 1,6 pahin. Kuutosissa ei näitä murheita ole ollut niin paljon, mutta niissäkin muuteltu vaihtoväliä eri vuosimalleissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Nyt tyli tuomio, Jakopään kiristin rulla pettänyt ja lähes kaikki venttiilit solmussa. Jakopää on kuulemma vaihdettu liikkeen mukaan 90t huollossa vaikka 110t huollossa merkkiliikkeen tiskillä sanoivat että jakopää on laitettu, eli ei mene takuuseen. Kustannusarvio 6000-7000 euroa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.... Purkukonetta ei suomesta löydy.
Jerkka kirjoitti:Nyt tyli tuomio, Jakopään kiristin rulla pettänyt ja lähes kaikki venttiilit solmussa. Jakopää on kuulemma vaihdettu liikkeen mukaan 90t huollossa vaikka 110t huollossa merkkiliikkeen tiskillä sanoivat että jakopää on laitettu, eli ei mene takuuseen. Kustannusarvio 6000-7000 euroa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.... Purkukonetta ei suomesta löydy.
Vaihtomoottorin suhteen katse länsinaapuria kohti tai auton vaihto toimivaan yksilöön. Siinä ne järkevät vaihtoehdot melkeimpä ovat.
Jerkka kirjoitti: Jakopää on kuulemma vaihdettu liikkeen mukaan 90t huollossa vaikka 110t huollossa merkkiliikkeen tiskillä sanoivat että jakopää on laitettu
Siis mitä tämä meinaa. oletko maksanut jakopää rempasta 110tkm kohdalla vaikka sitä ei ole tehty?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Olen maksanut huolto-ohjelman mukaisen 110t huollon josta tiskillä oleva henkilö mainitsi sisältävän myös tuon jakopään. En sitä silloin sen tarkemmin tarkastanut ja nyt kun vahinko on jo tapahtunut niin kertoivat että jakopää onkin laitettu 90t huollossa ja näinollen osatakuu ei ole voimassa. Kuitissa lukee 110t ohjelman mukainen huolto eikä muuta, niin vaikea tässä on sitten mitään sanoakkaan.... Voihan se olla että se on tehty tuossa 90t huollossa ja olen ymmärtänyt tuon vain jotenki väärin, mutta hinta-arvio 5000-7000 tuntuu kyllä huollettuna koneena melko kalliilta ja mietinkin tässä muita vaihtoehtoja tuohon.
jcarlson kirjoitti:Joo, vielä jos pahin on sattunut niin:
In its 3.0 L form, this engine has a notable history for recalls of all units installed in U.S. Cadillac Cateras due to problems with timing belt tensioner bearing failures, which could cause catatrophic damage to the engine with its interference design.
Eli jakohihnan kiristinrullan laakerivikoja on sattunut yleisestikin ko. moottorille.
Pitää lainata tätä vielä. Jenkeissä menisi ilman muuta valmistajan piikkiin kun on selvä valmistusvika. Suomessa.. niin enpä tiedä sitten.
Tuohon 5000-7000 hintaanhan saa jo uuden 9-5:n ja jopa Saabin parhalla 2.3 turbokoneella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jerkka kirjoitti:Olen maksanut huolto-ohjelman mukaisen 110t huollon josta tiskillä oleva henkilö mainitsi sisältävän myös tuon jakopään. En sitä silloin sen tarkemmin tarkastanut ja nyt kun vahinko on jo tapahtunut niin kertoivat että jakopää onkin laitettu 90t huollossa ja näinollen osatakuu ei ole voimassa. Kuitissa lukee 110t ohjelman mukainen huolto eikä muuta, niin vaikea tässä on sitten mitään sanoakkaan.... Voihan se olla että se on tehty tuossa 90t huollossa ja olen ymmärtänyt tuon vain jotenki väärin, mutta hinta-arvio 5000-7000 tuntuu kyllä huollettuna koneena melko kalliilta ja mietinkin tässä muita vaihtoehtoja tuohon.
Milloin jakopään remmi vaihdetaan huolto-ohjekirjan mukaan?
Ja jos Lähdemäellä käytit, niin ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä väittävät ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
Jerkka kirjoitti:Nyt tyli tuomio, Jakopään kiristin rulla pettänyt ja lähes kaikki venttiilit solmussa. Jakopää on kuulemma vaihdettu liikkeen mukaan 90t huollossa vaikka 110t huollossa merkkiliikkeen tiskillä sanoivat että jakopää on laitettu, eli ei mene takuuseen. Kustannusarvio 6000-7000 euroa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.... Purkukonetta ei suomesta löydy.
Onko 90tkm huolto tehty merkkiliikkeessä?
Joillakin valmistajilla moottorin korjaus korvataan, jos auto on huollettu ja hihna ei kestä vaihtoväliä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jerkka kirjoitti:Nyt tyli tuomio, Jakopään kiristin rulla pettänyt ja lähes kaikki venttiilit solmussa. Jakopää on kuulemma vaihdettu liikkeen mukaan 90t huollossa vaikka 110t huollossa merkkiliikkeen tiskillä sanoivat että jakopää on laitettu, eli ei mene takuuseen. Kustannusarvio 6000-7000 euroa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.... Purkukonetta ei suomesta löydy.
No voi paska! Kannattaa vielä vähän tapella vastaan kuitenkin. Pelottavia esimerkkejä tämmöiset, kun on sit laaki ja vainaa periaatteessa koko pirssi. Pitäisi varmaan joka vuosi vaihdattaa jakohihna mielenrauhan säilyttämiseksi.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Kyllä täs on ollu kokopäivän fiilis ettei tiiä itkeäkkö vai nauraa. Mä kuitenki oon tykänny tosta Griffinistä niinku hullu puurosta, ja nyt se pitäs laittaa romukoppaan... Ei vaan tiiä että kenen kaa tästä nyt sit tappelis tai keneltä pyytäs apua.... Paikallinen koneistamo jonka kaa tuli tehtyä 15 vuotta sit yhteistyötä kun vielä rakenteln autoja selvitteli vähän ja osat sais varmaan kasaan n 1500 + tarvikkeet, tiivisteet sun muut... on vaan 15 vuodessa autot muuttunu sen verran että pitää miettiä että selviäsikö tuosta omin voimin tosta remontista ja eipä niitä oo tullu paljo ruuvvattua viimmeaikoina.. Muuten alkaa näyttään siltä että tuolle ei kannata tehä muutaku purkaa ja myydä osina eteenpäin se mitä myytävissä on, mut kyllä mä vielä tähän ratkasun koitan keksiä, 134t ajettua Griffiniä ei vaan raaskis millään laittaa purkuunkaan.....
Ei se nyt niin ihmeellinen korjata varmasti ole jos saat vaan tarvittavat osat. Hullultahan tuo nyt tuntuu jos pitäisi 5k maksaa kansiremontista kun käytännössä siitä vain on kyse.
Koneistamon kautta varmaan saat kannet uusilla venttiileillä joten itselle jäisi vaan kansien irroitukset ja asennukset?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jerkka kirjoitti:on vaan 15 vuodessa autot muuttunu sen verran että pitää miettiä että selviäsikö tuosta omin voimin tosta remontista ja eipä niitä oo tullu paljo ruuvvattua viimmeaikoina..
Jos kerran entuudestaan kokemusta (isommista) remonteista niin ei tuo ylitse pääsemätön projekti ole. 15 vuodessa ei ole tapahtunut juuri muuta kuin tullut venttiileitä lisää. Bensa palaa edelleen samalla periaatteella kuin ennenkin.
Ei muuta kuin rohkeasti kansia irrottamaan. Jos asian ajattelee niin, että vanhalla ei kuitenkaan tee mitään niin eihän tuossa ainakaan purkuvaiheessa voi hävitä muuta kuin muutaman tunnin työn. Jos tuntuu ettei muista mikä osa mihinkin kasausvaiheessa tulee niin digikamera on hyvä apuväline purkuvaiheessa.
Mä nyt kyllä missasin edelleen ton pointin, on se jakopää sitten huollettu siinä 90t tai 110t huollossa tai molemmissa niin se kiristirulla petti 134t joka on paljon ennen seuraavaa suositeltua huoltoväliä... se että tuo ei mee takuuseen tuli jo selväksi, niin tässä on ihan tarpeeksi paha mieli ilman ilkkumistakin.. Lähinnä kaipaan neuvoja että mitä nyt, kannattaako tästä esimerkiksi koittaa keskustella maahantuojan kanssa...