Erittäin asiallista tekstiä.oju kirjoitti:Ne peesaavat toistensa imussa, se säästää todistetusti polttoainetta mutta ei ole liikenneturvallisuuden kannalta suositeltavaa. Rykelmässä on yleensä 2-4 raskasta ajoneuvoa/ajoneuvoyhdistelmää. Muita ajoneuvoja ei tähän 'jonoon' välttämättä edes kuulu.
Porin pohjoispuolista kasitietä tyhjempää päätietä ei päiväsaikaan oikein ole, eivät ne sieltä toistensa takaa edes näe mitä edessäpäin on. Onneksi siellä on paikoittain tilaa ohittaa koko konvoi kerralla.
Voisitko selittää miten hidastan rekan perillemenoa? Kuvitteletko että olen tiellä huvikseni koska minulla ei ole rahtikirjaa tai juustoa katolla?
Tiedän tarkkaan paljonko rekan perässä ajaminen pidentäisi ajoaikaani, varsinkin kesärajoituksilla, joten sinne ei ole tapana jäädä roikkumaan.
"Maantie junat"
Re: "Maantie junat"
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Re: "Maantie junat"
Alkuperäiseen aiheeseen palaten, tuo automaattijuna on varmaan jännä siinä vaiheessa, kun se neljäs kuski on päättänyt säästää ja tehdä talvirenkaista kesärenkaat nyppimällä nastat pois. Saatika talvella kun 5-6 -vuotiaassa autossa on alla uutena mukana tulleet "ihan hyvät, kyllä näillä vielä yhden talven ajaa" renkaat. Veturille ylläritilanne ja äkkijarrutus, niin on pian ihan oikeasti tekniikan ajama ketjukolari, enää ei voi syyttää kuskia liian pienestä turvavälistä, kun kuski vain juo kahvia ja surffaa facebookia.
Re: "Maantie junat"
Juna on loistava idea! Monesti olen sellaisen mahdollisuuksia miettinyt yksin pimeillä valtateillä ajellessani. Automaattiohjaus pitää saada 

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: "Maantie junat"
Kerropas mikä logiikka pakottaa ammattikuskin ajamaan, muuten tyhjällä tiellä, tiukasti toisen perässä ellei kyse ole polttoaineen säästöstä? Jos takanaolevan pitää jarruttaa aina kun väliin änkeää pikkuauto, luulisi suuremman välin pitämisen olevan jo hermojen takia perusteltua.9-5T kirjoitti:Eivät varmasti aja polttoaineen säästön takia lähekkäin.
Mythbusters mittasi asiaa ajamalla henkilöautolla sikäläisen raskaan kaluston perässä ja sai tulokseksi 20% polttoaineen säästön mikäli väli on 15m. Tiettyyn rajaan asti säästö suurenee tästä väliä pienentämällä. Yleensä tästä ei puhuta numeroin koska ne saattavat yllyttää järjenvastaiseen toimintaan.
http://green.autoblog.com/2007/10/28/my ... rove-mile/
Aiheesta yleisemmin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slipstreaming
Ei, kyse on nimenomaan erillisestä ajoneuvosaattueesta jossa turvavälit ovat olemattomia. Mielestäni tämä kuvaa varsin hyvin tuota edellämainittua maantiejunaa.9-5T kirjoitti:Ymmärsin jutustasi että 8-tiellä oleva maantiejuna juttu on jo käytössä tarkoittaa pori-turku melko yhtenäistä jonoa
Kai sinne perälle olisi saanut jäädä roikkumaan henkilöautollakin, joskus siellä joku roikkuukin. Heitto oli sitäpaitsi sarkastininen, sen ei ollut tarkoitus sisältää teknisiä arvoja maantiejunan suunnitteluun.9-5T kirjoitti:mutta taisit tarkoittaa vain rekkoja joka taas ei ole sama kuin maantiejunan tarkoitus.
Kätevää, ongelma ratkaistu.9-5T kirjoitti: 8-tietä tulee paljon ajettua ja kun tehoa on tarpeeksi voi ohittaa kätevästi kaikki rekat kerralla
Välit ovat huomattavasti pienemmät kuin mitä kahviseuran perässä pysymiseen vaaditaan. Ne ovat myös huomattavasti pienemmät kuin mitä turvalliseen ohitukseen tarvitaan.9-5T kirjoitti:vaikka en ole koskaan nähnyt maantie vauhdissa rekkojen ajavan 2m välein.
Mainitsemani pari metriä on liioittelua mutta jotta väliin pääsee vauhdissa tulisi väliä olla vähintään sellaiset 7m. Toki tiukempaankin väliin pääsee kiilaamalla mutta olen käsittänyt että rahtarit eivät muutenkaan pidä henkilöautoilijoiden tavasta koukata heti keulan eteen palatessaan kaistalle. Miksi siis vaikeuttaa ohitusta ellei kyse ole polttoainetaloudesta ja rahtiyritysten tiukasta tilanteesta?
Mielenkiintoista logiikkaa. En olekaan itsekäs sika jos estän kaupungissa joltain kaistanvaihdon, en vain halua että joku tulee eteeni ja myöhästyttää perillepääsyäni. Aikataulut on pidettävä.9-5T kirjoitti: Jos jono on yhtenäinen ja haluat ohittaa vain rekan on rekka myöhemmin perillä eikä sen takia halua sinua eteesi,
Tuo hidastuminen on varmasti merkittävää ja kaikki näkevät että jätän ohitukset siihen yhteen rekkaan.Senkin ohitan vain periaatteesta, kiusallani. Jostain syystä en ole kokenut moraaliseksi ongelmaksi ohittaa ketään joka tulee perä edellä vastaan.
Et ole nähnyt tyhjällä tiellä liian pieniä välejä mutta lasivakuutus kannattaa olla kunnossa jos välin haluaa? Eikös tyhjällä tiellä kahden ajoneuvon väli voi olla sellainen että sinne väliin mahtuu kunnolla, turvallisesti?9-5T kirjoitti:tyhjällä tiellä luulen väliä löytyvän ainakin henkilöauton verran jos siihen väliin nyt haluat, taitaa olla lasivakuutus kunnossa.
Kyse ei ole siitä kykenenkö ohittamaan kaikki rekat kerralla tai osaanko synkronoida itseni parkkiin liikkuvien rekkojen väliin. Kyse on siitä onko tuo muodostelma-ajo hyväksyttävää.
Re: "Maantie junat"
Vähä lisää pekulaatiota..
Mitähän sitte ku tämä kaveri http://www.svartamustio.fi/koulu/oppila ... age001.jpg päättää jotta minäpä menen tuosta raosta...
Vai liittyykö sekin junaan...
Ei vainkaa... vakava asia on se... mutta kyllähän se vaan niin on jotta me täällä pohjoisessa olemme niin marginaalinen ryhmä autoilijoita ongelminemme jotta ei valmistajia kiinnosta hevonpaskan vertaa meille mitään ratkaisuja kehittää. Vaikka volvokin on olevinaan pohjoismainen merkki, niin päämarkkina on jossain aivan muualla...
Vasta sitten jos jonain päivänä itänaapurissa joku keksii nostaa esiin turvallisuuden tieliikenteessä, niin sitte käyttäjäryhmä alkaa olla sitä kokoluokkaa jotta ääni alkaa kuulua... voi vaan mennä hetki jos toinenkin ennekuin sellaista tapahtuu...

Mitähän sitte ku tämä kaveri http://www.svartamustio.fi/koulu/oppila ... age001.jpg päättää jotta minäpä menen tuosta raosta...

Vai liittyykö sekin junaan...

Ei vainkaa... vakava asia on se... mutta kyllähän se vaan niin on jotta me täällä pohjoisessa olemme niin marginaalinen ryhmä autoilijoita ongelminemme jotta ei valmistajia kiinnosta hevonpaskan vertaa meille mitään ratkaisuja kehittää. Vaikka volvokin on olevinaan pohjoismainen merkki, niin päämarkkina on jossain aivan muualla...
Vasta sitten jos jonain päivänä itänaapurissa joku keksii nostaa esiin turvallisuuden tieliikenteessä, niin sitte käyttäjäryhmä alkaa olla sitä kokoluokkaa jotta ääni alkaa kuulua... voi vaan mennä hetki jos toinenkin ennekuin sellaista tapahtuu...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: "Maantie junat"
Turvavälit voi mitoittaa pahimman tapauksen mukaan, lienee mahdotonta mikäli tekniikan on toimittava pakkasella/liukkaalla. Fiksu järjestelmä testailisi kitkakerrointa vähän väliä mutta kahvi läikkyy kalibrointijarrutusten kohdallaaero kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen palaten, tuo automaattijuna on varmaan jännä siinä vaiheessa, kun se neljäs kuski on päättänyt säästää ja tehdä talvirenkaista kesärenkaat nyppimällä nastat pois.

Vaikkaan että nämä eivät, ainakaan aluksi, tule toimimaan kuin sellaisilla tieosuuksilla joilla hirvet yms. pääsevät hyppimään eteen eikä kalustoksi kelpaa mikä tahansa. Järjestelmälle tulee erillinen, pakollinen tarkastus (lue: maksu) katsastukseen

Suomi ei ole järjestelmän kohdemaa, tarpeet tulevat muualta. Samoin muiden tiejärjestelyt ja ilmasto saattavat sopia paremmin tällaisille kokeiluille. Kehityskulut tippuvat murto-osaan jos järjestelmän ei esimerkiksi ole tarkoitus toimia pakkasella tai tietä vierustaa aina metrinen betonikaide.
Re: "Maantie junat"
Jep. Eikä sillä täälläkään suuria hätiä ole pitkään aikaan, mutta kun systeemi muutaman vuoden sisään leviää luonnostaan vanhoihin autoihin (autojen vanhetessa) niin matkaan osuu väkeä, jotka säästävät renkaissa ja alustassa, jolloin sen turvavälin vaan tarttisi olla kunnossa. Toki tuo pehmentää jarrutustarvetta kauempana, kun auto saa jarrutustarvetiedon ekalta autolta eikä edellämenijän jarruvaloista kuskin reaktioviiveellä terästettynä.oju kirjoitti:Suomi ei ole järjestelmän kohdemaa, tarpeet tulevat muualta. Samoin muiden tiejärjestelyt ja ilmasto saattavat sopia paremmin tällaisille kokeiluille. Kehityskulut tippuvat murto-osaan jos järjestelmän ei esimerkiksi ole tarkoitus toimia pakkasella tai tietä vierustaa aina metrinen betonikaide.
Idea on varmasti isossa mittakaavassa varsin kelpo, odotetaan jännityksellä millaisia toteutuksia maailmalle tulee.
Re: "Maantie junat"
Ei se <15 m etäisyys mielestäni ole ihan mahdoton, tyhmä toki, muttei mahdoton. Tietenkin heidän piti sanoa että älkää tehkö tätä kotona, taisivat tulokset yllättää heidät. Alle 2m etäisyydellä bensankulutus alkoi taas nousta koska pelivaraa oli niin vähän ja kuski sääti etäisyyttä jatkuvasti.9-5T kirjoitti:Myytin murtajista jäi mieleen ettei niin lähekkäin pysty käytännössä ajamaan että säästäisi polttoainetta.
Tässäkin yksi 'hypermiler' kertoo kikakseen roikkua rekan perässä:
http://www.msnbc.msn.com/id/18923454/
Itse en siis tätä kannata mutta kun en muutakaan selitystä keksinyt. Oletan että tähän on jokin rationaalinen selitys.
Ok. Täytyy ottaa kuva seuraavalla kerralla kun ilmiötä näen. Se ei viime aikoina ole haitannut, ohittaminen on välineurheilua.9-5T kirjoitti:En hyväksy turvavälin pitämättömyyttä mutta ymmärrän kyllä jos yhtenäisessä jonossa(4 rekkaa peräkkäin ei ole minusta yhtenäinen jono mutta jos edessä ja takana näkyy vain jonoa se on)ajavat pienillä väleillä koska monilla on tarve mennä rekasta ohi ja sitten hidastella edessä.
Ohitin kerran kolme yhdistelmää kerralla 80-luvun vapaastihengittävällä dieselillä. Lattia taisi pullistua kaasupolkimen kohdalta ulospäin ohituksen aikana. Saabilla kuskille ei tule edes hiki vaikka rekkoja olisi neljä.9-5T kirjoitti: Minä menen melkein kaikista ohi Saabilla ajaessa.