AMS -testi: Saab 9-3 Cab vs. Audi A4 Cab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

AMS -testi: Saab 9-3 Cab vs. Audi A4 Cab

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Uusimmassa ruotsalaisessa Auto Motor & Sportissa on testissä vastakkain Saab 9-3 Sport Cabriolet 2.0t ja Audi A4 1.8T. Saab voitti testin pistein 46 Audin 45 pistettä vastaan.

Saabin ajo-ominaisuuksia kiiteltiin, mutta laatuvaikutelma (taas toi abstrakti -ilmaus) oli huonompi kuin Audissa.

Saab oli 0-100 km/h nopeampi kuin Audi, mutta 80-120 km/h 5. vaihteella hitaampi kuin Audi. Kyllä oikein suruksi pistää noiden uusien 9-3:sten ohituskiihtyvyyksien seuraaminen. Se asia, jolla Saab ennen ylpeili, on näköjään joutanut "romukoppaan" :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: AMS -testi: Saab 9-3 Cab vs. Audi A4 Cab

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbo Sensonic kirjoitti:Kyllä oikein suruksi pistää noiden uusien 9-3:sten ohituskiihtyvyyksien seuraaminen. Se asia, jolla Saab ennen ylpeili, on näköjään joutanut "romukoppaan" :evil:
Villi arvaus, mutta olisikohan vaihteistovälityksillä jotain merkitystä?

Muistan parin vuoden takaa testin, jossa oli Saab 9-3SE (185hp), F*rd Mondeo ST200 (tais olla 205hp), L*xus IS200 (200hp) jne. Testissä Saabi pesi ja kuivas kaikki vastustajat kaikissa kiihdytyksissä. Mm. ohituskiihdytys 5. vaihteella vs. L*xus oli hauskaa luettavaa, kun toimittaja kirjoitti about näin "Kun Saabilla kiihdyttää 5. vaihteella nopeudesta 80 nopeuteen 120, joutuu L*xus-kuljettaja vaihtamaan 6. vaihteelta 4. vaihteelle pysyäkseen kiihdytyksen alussa edes samassa vauhdissa, jääden kuitenkin Saabin vauhdista."

Muistelen 9-3:sta hyvänä kiihtyjänä, etenkin juuri tuota 185 hevosvoimaista. Siinä tuntui, että vaihteistovälitykset olivat tosi hyvät, kun teki erilaisia kiihdytyksiä. Ei tuntunut, että olisi voima loppunut, ei edes Napsun ylämäessä. Ja se mäki hyvä testipaikka kiihdytykselle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vaikka ero olisi välityksissä, niin silloinkin Saab on mennyt huonompaan suuntaan. Oli syy missä tahansa, niin ennen kovasti mainostettu ohituskiihtyvyys on kärsinyt.
STCF #3
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Toinen varsio

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Eri koneet, samat korit. Saksalainen lehti, saksalainen voittaja:

http://www.autobild.de/suche/artikel.ph ... el_id=5093
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niin mitenkäs ne ohituskiihtyvyydet meni siinä ruotsin AMS:ssä, saisikos numeroita?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Autobil.de oli tällaiset arvot:

Testwerte Audi Saab
0 – 100 km/h 9,6 s 9,3 s
80 - 120 km/h 13,7 s 14,2 s

Minkälaiset arvot on ollu ng900/9-3:lla?

Ja pitäiskö kiihdutusarvoissa ottaa vielä huomioon, että uudessa moottorissa on vain 175 hevosvoimaa, vai?

EDIT: Niin, ja eihän tuo A*di voittanut kuin 9 pisteellä.

Audi Saab
Gesamtpunktzahl 600 435 424
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

dimebak kirjoitti:Autobil.de oli tällaiset arvot:

Testwerte Audi Saab
0 – 100 km/h 9,6 s 9,3 s
80 - 120 km/h 13,7 s 14,2 s

Minkälaiset arvot on ollu ng900/9-3:lla?
Nordicin sivulla mitattuja arvoja:
Vakio 154hv 9-3: 80-120km/h 5:an 14.5s
Vakio 150hv 9-3: 80-120km/h 5:an 12.8s
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TuuSaR kirjoitti:Niin mitenkäs ne ohituskiihtyvyydet meni siinä ruotsin AMS:ssä, saisikos numeroita?
80-120 km/h 5. vaihteella:

Audi 12.2 s.
Saab 14.1 s.

Saabissa on enemmän vääntöä ja se on sata kiloa kevyempi ja jää silti Audille. Ei hyvä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

93t sport kirjoitti: Nordicin sivulla mitattuja arvoja:
Vakio 154hv 9-3: 80-120km/h 5:an 14.5s
Vakio 150hv 9-3: 80-120km/h 5:an 12.8s
Mutta kuka kiihdyttää 80-120 vitosella..? Tekniikan Maailman numerossa 1/2000 oli vertailu, jossa oli mukana mm. Saab 9-3 2,0 Turbo SE(136Kw/263Nm) ja Audi A4 1,8 20V T quattro ( 110Kw/210Nm).

TM:n mittausten mukaan:

kiihdytys 60-120 km/h
3 vaihteella: Saab 196m, Audi 236m
4 vaihteella: Saab 268m, Audi 336m
5 vaihteella: Saab 432m, Audi 438m

Kiihtyvyys
0-80 Saab 5,5s, Audi 5,6s
0-100 Saab 7,8s, Audi 8,6s
0-120 Saab 10,5s, Audi 12,2s
0-140 Saab 13,9s, Audi 17,2s
0-400m Saab 15,7s/147km/h, 16,0s/136km/h

Jotta kyllä vanha ysikolmonen Audille pärjäsi ;-)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Jotta kyllä vanha ysikolmonen Audille pärjäsi ;-)
Totta. 9-3SS on hieman painavampi kuin OG9-3 ja 9-3SS:n 2.0t:n moottori on ilmeisesti "kesympi", vaikka numeroissa siinä onkin 2 Nm vääntöä enemmän kuin 185 hv:ssa OG9-3:ssa:

9-3SS 2.0t: 175 hv, 265 Nm
OG9-3 2.0t: 185 hv, 263 Nm.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Oliko siinä AMS:n testin Audissa 120Kw vai 140Kw kone? Ilmeisesti 120Kw, kun 9-3SS noinkin hyvin "pärjäsi". Audin nettisivujen mukaan Suomessa myydään A4 cabriolettia vain 3.0 litraisella 162Kw pannulla...

Korjaan: olihan Audin hinnastossa myös avomallina 1,8T 120Kw, mutta jos valitsee mallistosta A4Cabrioletin, niin puhutaan vain pehmeäkäyntisestä vinkkelistä...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Oliko siinä AMS:n testin Audissa 120Kw vai 140Kw kone? Ilmeisesti 120Kw, kun 9-3SS noinkin hyvin "pärjäsi".
AMS:n testissä Audissa oli 163 hv:n kone, eli 120 kW.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Eski kirjoitti:Jotta kyllä vanha ysikolmonen Audille pärjäsi ;-)
Totta. 9-3SS on hieman painavampi kuin OG9-3 ja 9-3SS:n 2.0t:n moottori on ilmeisesti "kesympi", vaikka numeroissa siinä onkin 2 Nm vääntöä enemmän kuin 185 hv:ssa OG9-3:ssa:

9-3SS 2.0t: 175 hv, 265 Nm
OG9-3 2.0t: 185 hv, 263 Nm.
No, niinpä tietenkin. Tehon, väännön ja painon vaikutuksesta uskon, että 9-3SS on miellyttävämpi ajaa (tämä on oma nielipiteeni, koska tykkään paljon vääntävistä moottoreista). Ei se kahden newtonin lisä vaikuta mitään. Koska, kun autolla kiihdytetään, mennään alakierroksilla väännöllä ja yläkierroksilla hevosvoimilla. Ja, kun autokin painaa 100 kiloa enemmän kuin edellinen on tietenkin selvää, että auto tällöin hitaampi kuin edeltäjänsä, mikä on :cry: asia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin