Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Moikka,
Voin vahvistaa laakerivian tekevän humputtavaa, kerran kierroksella ääntä. Laakerin sisä ja ulkokoolin välissä on vain n.1.5mm ilmarako uutena, joten kulumisen seurauksena ja sivuttaiskuormituksella ne alkavat koskettamaan toisiaan.
Itse myös epäilin, ettei laakeri tekisi moista ääntä, koska ne yleensä ujeltavat kuulien/rullien suuremman määrän takia, mutta kun purin laakerin pois ymmärsin heti, että myös tämä "humputus" oli mahdollista kuulua siitä.
Pyörästä heiluttelemalla ei laakerivikaa tuntenut ollenkaan.
Autona siis 9-5 2.2TiD -03, 312tkm.
T.Jussi
Voin vahvistaa laakerivian tekevän humputtavaa, kerran kierroksella ääntä. Laakerin sisä ja ulkokoolin välissä on vain n.1.5mm ilmarako uutena, joten kulumisen seurauksena ja sivuttaiskuormituksella ne alkavat koskettamaan toisiaan.
Itse myös epäilin, ettei laakeri tekisi moista ääntä, koska ne yleensä ujeltavat kuulien/rullien suuremman määrän takia, mutta kun purin laakerin pois ymmärsin heti, että myös tämä "humputus" oli mahdollista kuulua siitä.
Pyörästä heiluttelemalla ei laakerivikaa tuntenut ollenkaan.
Autona siis 9-5 2.2TiD -03, 312tkm.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Laakerihan se tosiaan oli. Uuden sai motonetista about 50 eurolla.
Mutta pieni varoituksen sana kaikille, jotka aikovat laakerin vaihtaa itse. Se voi olla sitten aivan käsittämättömän tiukassa. Ensiksikin napaa kiinni pitävä pultti oli jo todella tiukassa. Sain sen lopulta auki kun viritin yli metrin pituisen vipuvarren avuksi. Suosittelen, että kun saa purettu siihen, että vetari on irti, niin ottaa koko p*skan pois ja alkaa sitten vasta purkamaan napaa ja laakeria. Laakeri lähti lopulta pieninä palasi sieltä lekan kanssa. Voipi tulla suuria vaikeuksia, jos ei ole sopivaa palaa laittaa sinne, mikä mahtuu reikään, mutta ottaa vielä laakerin ulkokehään kiinni. Laakerin sisäosat kun hajoavat ja tulevat ulos. Uuden navan saa helpommin paikalle. Apuna siinä kannattaa käyttää vanhan laakerin ulkokehää. Taistelin tämän vaihdon kanssa noin 12 tuntia. Seuraavan laakerin saa vaihtaa joku muu.
Mutta pieni varoituksen sana kaikille, jotka aikovat laakerin vaihtaa itse. Se voi olla sitten aivan käsittämättömän tiukassa. Ensiksikin napaa kiinni pitävä pultti oli jo todella tiukassa. Sain sen lopulta auki kun viritin yli metrin pituisen vipuvarren avuksi. Suosittelen, että kun saa purettu siihen, että vetari on irti, niin ottaa koko p*skan pois ja alkaa sitten vasta purkamaan napaa ja laakeria. Laakeri lähti lopulta pieninä palasi sieltä lekan kanssa. Voipi tulla suuria vaikeuksia, jos ei ole sopivaa palaa laittaa sinne, mikä mahtuu reikään, mutta ottaa vielä laakerin ulkokehään kiinni. Laakerin sisäosat kun hajoavat ja tulevat ulos. Uuden navan saa helpommin paikalle. Apuna siinä kannattaa käyttää vanhan laakerin ulkokehää. Taistelin tämän vaihdon kanssa noin 12 tuntia. Seuraavan laakerin saa vaihtaa joku muu.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Laakerin vaihto ylipäänsäkkin ilman prässiä on yleensä itsensä kiusaamista. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Jep,
Itselläni tosin oli -03 vuosimalli, jossa kiinnitys tolppaan kolmella pultilla. Hivenen helpompi vaihtaa, mutta mullakin vetoakseli oli pooreillaan aika lujaa. Ulosvetäjällä sen painoin ulos.
Hinta tällä laakerilla vaan oli "vähän" suurempi kun 50EUR.
T.Jussi
Itselläni tosin oli -03 vuosimalli, jossa kiinnitys tolppaan kolmella pultilla. Hivenen helpompi vaihtaa, mutta mullakin vetoakseli oli pooreillaan aika lujaa. Ulosvetäjällä sen painoin ulos.
Hinta tällä laakerilla vaan oli "vähän" suurempi kun 50EUR.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Napa + laakeri (5392493) ovh Metro-Autossa ainakin minulla merkitty laskuun 392 Euroa, joten hyvät on alennukset tai hankintakanavat sinulla.9-5T kirjoitti:-03 vaihdetaan 150e:n napa ja 98-01 vain laakeri.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Tällä hetkellä ei ole tarvetta koska toinen vaihdettu noin vuosi sitten ja toinen ei oireile. Kun tulee tarve (eli menee toiseltakin puolelta) niin otan varmasti yhteyttä jos tuohon hintaan silloin saatavilla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Moponet ei myy tuota napaa lainkaan ja merkkiosat maksaa yleensä tuplat joten jos ajattelee, että tuosta hinnasta oli satanen laakeria ja kolme sataa napaa niin aika normihinta. Mut kyl yleensä kannattaa vähän selvitellä näitä hintoja etukäteen. Netistä osia saa usein huomattavan halvalla verrattuna merkkiliikkeeseen. Mut se oli kait sitten niitä kuuluisia oppirahoja.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Jeps,
Moponetiltä ei löytynyt, mutta autotarvikeliikkeestä kyllä.
Alle meni nyt HL Groupin (FAG) napasatsi ja kustansi 238Eur. Lähtö oli 414Eur.
SKFää oli tarjolla n.314Eur hintaan.
Sellasta 150Eur satsia ei osunu kohalle, mutta ehkä ensikerralla.
T.Jussi
Moponetiltä ei löytynyt, mutta autotarvikeliikkeestä kyllä.
Alle meni nyt HL Groupin (FAG) napasatsi ja kustansi 238Eur. Lähtö oli 414Eur.
SKFää oli tarjolla n.314Eur hintaan.
Sellasta 150Eur satsia ei osunu kohalle, mutta ehkä ensikerralla.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Katsoin tuolta Englannin ebaystä ja kyllä sieltä näyttää saavan alle sadalla punnalla noita napoja uusina. Tai olla usein lähempänä viittä kymppiä, mut siis tosiaan puntina ja päälle lähetyskulut, mut kyl se halvempaa on kuin kolmesataa euroa.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Kauankos tuo etupyörän laakeri on yleensä kestänyt ? Mulla alkoi eilen kuulua jo tässäkin keskustelussa mainuttua "humputtavaa" ääntä etupäästä toistaiseksi en ole pystynyt paikallistamaan kummalla puolella tarkkaan on mutta epäilen repsikan laakeria kun kerran oikealle käännettäessä ääni katoaa ja vasemmalle käännettäessa kuuluu voimakkaammin....
Ai niin, piti mainitsemani,että meikäläisen kiesillä on ajettu n 150 tkm...
Ai niin, piti mainitsemani,että meikäläisen kiesillä on ajettu n 150 tkm...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Ei taida mitään yleistä kestoa olla olemassa, vaan hajoavat ilmeisen sattumanvaraisesti. Minulla kesti oikea noin 90 tkm, vasen laakeri on vielä alkuperäinen. Kilometrejä on nyt mittarissa 100 tkm. Oireet rikkinäisessä juuri kuvailemasi, tosin suoraan ajaessa kuului myös, ja ääni vahvistui vasemmalle kääntäessä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Eli pikainen otanta kertoo, että oikea laakeri menee todennäköisesti ennen vasenta
Taitaa olla taas niitä osia, joiden tuhon aiheuttaa aika eikä kilometrit. No, ei kun metsästämään laakeria sitten vaan. Mitä sitä ihmettelemään sen kauemmin ettei pääse tulemaan mitään pahempia vahinkoja.

#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Moikka,
Ei välttämättä ole kilometreihin liittyvä tuo.
Jos tiiviste pääsee pettämään ja kosteutta pääsee sisään, voi korroosion aloittama kuluminen syödä sen laakerin nopeasti.
T.Jussi
Ei välttämättä ole kilometreihin liittyvä tuo.
Jos tiiviste pääsee pettämään ja kosteutta pääsee sisään, voi korroosion aloittama kuluminen syödä sen laakerin nopeasti.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Olen nyt ajanut uudella laakerilla noin tonnin ja nyt sama ääni palasi kehiin
Eli uusikin laakeri sanoutui irti tehtävästään. Kun avasin viimeeksi kulman, niin vanhassa laakerissa ei näkynyt päällisin puolin mitään vikaa ja lopulta purkutöissä koko laakeri levisi eikä niissä laakerikuulissakaan näkynyt mitään mainittavaa vikaa. Vaihdossa oli aivan järjetön homma ja olisihan se pienempi nyt kun tietää miten sen sieltä saa, mutta silti. Ja eihän mulla ole edes varmaan kuittia siitä uudesta laakeristakaan, joten uuden ostoksi menee taas. Nyt olisi siis hyvät neuvot kalliit. Oliko kyseessä vain pirun huonoa tuuria vai onko siellä jotakin muuta rikki, joka saa laakerin hajoamaan? En millään tahtoisi nostaa käsiä pystyyn ja viedä autoa huoltoon.
Viikko on ollut aivan käsittämätön näiden autojen kanssa. Nyt on kolme rikkinäistä autoa pihassa ja kaikkiin on vika tullut juuri tällä viikolla.

Viikko on ollut aivan käsittämätön näiden autojen kanssa. Nyt on kolme rikkinäistä autoa pihassa ja kaikkiin on vika tullut juuri tällä viikolla.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä
Minulla oli aikoinaan sama vika tonnarissa, siis laahaava ääni repsikan puolella. En enää varmuulella muista, mutta minusta tuntuu, että ääni kuului parhaiten vasemmalle käännyttäessä. Minulla oli vikana se, että jarupalat olivat kuluttaneet etulevyt liian ohuiksi, Levyn ulkoreuna jäi korkeaksi ja otti kiinni aina joskus suojapeltiin muistaakseni. Ennenkuin ostin uudet levyt, varmistin asian meislaamalla ulkokehän korkean reunan pois. Tällöin ääni katosi. - Siis tällainen muistikuva minulla on.
terv,
george
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07