ng900 vm.1995 moniurahihnan kiristys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
serpico
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Marras 09, 2009 17:01

ng900 vm.1995 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja serpico »

Laitoin uuden moniurahihnan vapaasti hengittävään ng 900:n mutta nyt ongelma on se että miten saan sen kiristettyä?-
pitääkö siirtää laturia vai miten saan hihnan menemään kaikkien pyörien kautta ja kiristettyä sen?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: ng900 vm.1995 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuinka otit vanhan pois vai oliko se katkennut?

Laturiin ja muuhunkaan ei tarvitse kajota sillä hihnankiristin on automaattinen ja se löysätään laittamalla kiristimessä näkyvään neliönmalliseen reikään 1/2" jatkovarren kara ja vedetään muistaakseni auton kulkusuuntaan, ja laitetaan kiristimen rungon ja vipuvarren läpi kulkeviin reikiin vaikkapa 5-6mm kuusiokoloavain tai vastaava kestävä tikku joka lukitsee kiristimen ja vasta sitten voi hihnan pujotus menestyksekkäästi alkaa.

Tottakai oikeanmittainen hihna on edellytys homman onnistumiselle ja se pituushan riippuu auton varusteista, esim. onko ilmastointia vaiko ei tai onko autossa seuraavassa linkin kuvassa näkyvää välipyörää #5 vaiko ei. Yleensä NG900:ssa kyllä on.

Tässä jonkinmoinen kuvatus hihnan oikeasta kulkureitistä kiristin on #2 ja kiristinpyörä #3: http://www.thesaabsite.com/900new/NG900 ... ulleys.htm

Tämän foorumin sivujen oikeasta yläreunasta löytyvää "Etsi"- toimintoa kannattaa käyttää vaikkapa hakusanalla "Moniurahihna" ja löytyy huomattavasti selkeämpiäkin selostuksia asian tiimoilta kuin mitä tämä, ja myös hihnojen oikeita pituuksia eri versioisssa, itse en ole NG:hen niin paljoa vielä joutunut perehtymään että niitä ulkoa muistaisin.
serpico
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Marras 09, 2009 17:01

Re: ng900 vm.1995 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja serpico »

Kiitos vinkistä! Sain hihnan vaihdettua hyvin, mutta uusi ongelma on ilmennyt:

CHECK ENGINE valo palaa ja kierrokset hyppii tuhannen molemmin puolin laskien välillä nolliin.

Ajoin osittain rikki menneellä hihnalla 30kilsaa ja kun vihdoin sammutin koneen, moniurahihnasta oli yksi ura jäljellä; varoitusvalo syttyi palamaan, onko tämä ajaminen voinut rikkoa jotain moottorista(venttiilit?). Täydellä kaasulla kone pysyy käynnissä mutta kun kaasun vapauttaa niin kierrokset laskee nolliin ja kone sammuu.Vai liittyykö asia siihen koska jouduin irroittamaan ilmanputsarin hihnan vaihtoa varten? Vai alipaineletkuihin?


Mikä neuvoksi?
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ng900 vm.1995 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja BaConi »

öhm.. voi olla tyhmäkin huomio mutta itse kun luulin että check engine palaa vaan jos sytytyksessä tai polttoainejärjestelmässä on vikaa.
#4113
Ng900 -94
Vastaa Viestiin