Tonnari ei kestä kaasua ja CE-palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Tonnari ei kestä kaasua ja CE-palaa

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Kundi jäi toissailtana Espoon Sellon parkkipaikalle, 9000CSE 2,0tA vm. -96. Tonnari starttasi, käynnistyi ja kävi tyhjäkäyntiä mutta sammui jos hipaisikin kaasuun. CE-valo paloi jatkuvasti.

Niinpä kundi soitti faijalle ja yhteisesti ihmeteltiin varttitunnin verran. Lopputulos että kait se on hinattava pois. Mutta jos vielä kerran kokeilisi ja jees; se toimii sittenkin eikä ce-pala. Kundi ajoi normaalisti himaan. Tänään kundi ajoi skoleen Otaniemeen ja kertoi tonnarin omituisesta käytöksestä kun veti kiesin parkkiin. Kierrokset heilui itsekseen tyhjäkäynnin ja 2500 välillä vaikka klabbi ei ollut kaasulla ja ikäänkuin auto olisi yrittänyt sammua. Sammutus ja starttaus --> CE jäi palamaan. Pyysin kundia kääntämään avaimesta uudestaan ja tsekkaamaan jos CE -vlkkuisi, tuli 2 ja 6 vilkutusta eli ilmeisesti MAP ja lambda.

Hakua käytin eilen ahkerasti mutta ihan ei löytynyt noihin oireisiin sopivaa kuvausta vaikka ce-valo näkyykin varsin usein palavan/vilkkuvan. MAPin liittimet täytyy varmaan tsekata kunhan pääsen täältä keski-Suomesta perjantaina taas Stadiin. Alipaineletkut on silmämääräisesti tarkistettu jo Sellon parkkipaikalla.

Eihän tonnarissa kahta vikaa ole yhtäaikaa, tai voihan toki kaksikin vikaa iskeä ja hävitä yhtäaikaa, mutta ihan en siihen usko. Joku muu yhteinen feelu siellä pikemminkin on. Onko hyviä ideoita?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnari ei kestä kaasua ja CE-palaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos ajettu +200tkm, niin vaihtakaa bensapumppu, jos ei ole vaihdettu.

Bensapumpun vikaantumien antaa lambda vian eli käy liian laihalla?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Tonnari ei kestä kaasua ja CE-palaa

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Aioin kaivaa bensapumpun esiin mutta homma jäi sitten vaiheeseen kun en saanut hankittua koko ämpäriä. Vanha pumppu käy kuitenkin ihan hyvällä äänellä verrattuna 445 tkm ajettuun, joten siirryin vaihtamaan kaikki alipaineletkut. Bypassille tuleva letku oli silmin nähden halki kolmen sentin matkalta ja muutkin lähes finaalissa. Bypassin kalvo oli ehjä ja venttiili tuntui toimivan. Samalla tarkastin liittimien kontaktit. Nollasin vikakoodit ja käynnistin pulkan. Tyhjäkäynnissä oli ongelmia, ilmastoinnin kompuran käynnistyessä kone meinasi sammua. Vastaavasti kolmen tonnin kierroksilla hieman pätkii ja ampuu putkessa. Tämä vaiva on ollut pitkään (tulpat on vaihdettu).

Putsasin tyhjäkäyntiventtiiliin bensalla kun en saanut sitä helposti irti (imusarjan alla). Neljä kertaa kaadoin pienen määrän bensaa venttiilin yläletkuun (yskänlääkemitan pohjalle sentti bensaa). Annoin vaikuttaa 10 minuuttia ja puhalsin letkuun. Toistin homman neljä kertaa. Mustaa tököttiä tuli joka kerta läppäkoteloon mutta lopulta arvelin venan kuitenkin jo toimivan. Puhdistus, kasaus jä käynnistys. Hyvin käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia. Vajaa 100 kilsaa ajoa, CE ei ole syttynyt eikä vikakoodeja näy toistaiseksi.

Olihan kundi säästänyt muitakin vikoja faijalle korjattavaksi. Valorele ja keskuslukituksen boksin releet piti juottaa uudestaan. Nyt toimii pitkätkin sekä ovet aukeaa ja sulkeutuu kakesta.

Lämppärin kanssa kuitenkin on ongelmia. Kalibrointi toimii, vikakoodeja ei tule mutta ei lämpöäkään. Tämä vika on kundin mukaan ollut jo keväästä. Lämpömittari roikkuu kello kahdeksassa mutta ei se selitä HI -asennossa haaleaa ilmaa. Lämppärin vesiletkut on kyllä kuumat, joten nesteet kiertää. Paisuntasäiliössä nestepinta on miltei maksimissa ja korkki pitää paineet. Puhallinmoottori käy kuin uutena. Läppäkotelo näkyy säätävän LO-HI välillä ihan hyvin mutta ilmeisesti sisältä on läppä jumissa. Karsea homma purkaa tonnarin lämppäri, ei huvita alkaa hommaan pihalla kun talliin ei nyt mahdu. Olen pari kolme kertaa tehnyt sen -88 tonnariin ja nykyisin kotelo pysyy kasassa ilmastointiteipillä.

Alkuperäiseen vikaan ilmeisesti auttoi tyhjäkäyntiventtiilin putsaus ja bypassin alipaineletkun vaihto tai sitten vika vaan hävisi ja iskee uudestaan jossain ikävässä paikassa.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Vastaa Viestiin