9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
-
- "Ruisku"
- Viestit: 104
- Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10
9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Kertokaas, jotka olette ajaneet 9000:lla ja 9-5 pahassa sohjokelissä, kumpi on on tuntunut paremmalta? Eilen ajelin 9-5:lla aika pahassa sohjokelissä ja auto meinasi "lähteä irti" ja vähän kyllä lähtikin eli rekan ohitus täytyi keskeyttää. Aikoinaan ajeltuani kahdella eri 9000:lla en muista koskaan näin käyneen; nehän meni kuin junat pahassakin kelissä. Käyttämissäni renkaissa ei kyllä suuria eroja ole ainakaan 9-5:sen eduksi. Kertokaas kokemuksia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Mimmiä parempaa vastaajaa ei ookaan..
Kuiteski .. en tiedä johtuiko se paksemmista
penkeistä mutta kyllä tonnarissa oli tukevampi olo.
En tosin oo jouthunut kiperämphiin thilanteisiin.
Toi TCS tuntuu tosin pelittävän aika joutuisasti.
- Kysyin silloin muinoin femman hankittuani eroista
tonnariin. Silloin sain vastaukseksi että tonnarissa
parempi suuntavakavuus. Mulla oli silloin renkaat ihan
p:stä, nyt ok. Eikä valittamista.
( vanha tuttu sanoi että kaikki vanhat autot muuttuvat
lopulta Ooppeleiksi )
Kuiteski .. en tiedä johtuiko se paksemmista
penkeistä mutta kyllä tonnarissa oli tukevampi olo.
En tosin oo jouthunut kiperämphiin thilanteisiin.
Toi TCS tuntuu tosin pelittävän aika joutuisasti.
- Kysyin silloin muinoin femman hankittuani eroista
tonnariin. Silloin sain vastaukseksi että tonnarissa
parempi suuntavakavuus. Mulla oli silloin renkaat ihan
p:stä, nyt ok. Eikä valittamista.
( vanha tuttu sanoi että kaikki vanhat autot muuttuvat
lopulta Ooppeleiksi )
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Kyllä mä kallistusin kanssa tontun kannalle sohjosella tiellä. Jotenki se tuntui tukevammalta, vaikka ei tuo femmakaan huono ole päinvastoin.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
-99 9-5 Griffin
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Minulla 9-5 todellakin vaatii sohjossa enemmän ohjausta, mutta sehän johtunee leveämmistä 17-tuuman renkaista. Tontussa oli normaalit 15-tuumaiset talvella, ja se oli hyvä ajettava.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
9000:lle lähtee ääni täältäkin. Jotenkin tuon tuon liukkauden/pitävyyden tuntee tonnarissa paremmin, sen tieteellisempää todistusta en pysty asiasta esittämään.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Just tuli molemmilla autoilla ajettua peräkkäisinä päivinä hirveessä sohjossa sama 110km matka. Vasenta kaistaa saa mennä molemmilla, mutta 9-5 voittaa. On vakaampi ajaa sekä ohjaustuntuma että ohjausnopeus on parempi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
9000 vakaampi mutta molemmilla ajaa kyllä samat sohjot. Isommat erot on minusta siinä onko manuaali vai automaatti. Manuaalilla tietysti parempi tuntuma renkaisiin.
9000CS 2,3
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Omat kommentit, kaikissa ollut nastarenkaat, kaikki aeroja, tonnarissa kumipuslia vähemmän alustassa, tietuntuma rattiin parempi. Taas molemmissa 9-5 ollut ESP, niin ehdottomasti 9-5 parempi. Saabin ESP on kyllä huippuvaruste talvella,huomattavasti parempi kuin esim mersun tai bemarin, ei helposti lähde lapasesta, eikä kyyti loppu ohituskaistalla, uskaltaa antaa huonolla kelillä vaimollekin tehokkaan aeron. Tonnarin etupään säädöt tehty enemmän suoraan ajoon ja 9-5 säädöt taas enemmän kompromissi suoran ja mutkatien välillä, varsinkin 06 eteenpäin. Sohjossa renkaan leveys ja kunto myös vaikuttaa paljon, uskomattoman paljon.
Viimeksi muokannut joukolainen, Ke Marras 11, 2009 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Ääni femmalle. Mielestäni rauhallisempi ja pystyy esim. jäällä vetään pitkää luistoo ilman että perä lähtee käsistä. Voi olla että V6:n painavampi keula tekee siitä vielä levollisemman ajettavan.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Tontussa on tassut leveellä ja jos sen saa luistoon on liikkeet rauhalliset ja helposti korjattavissa. Lisäksi tuntuma tiehen on tarkka. Edelleen pidän tonttua parhaana ajamanani talviautona. Keskivalleista ei ohittaessa minkäänlaista haittaa. Toisaalta tuosta femmasta on vielä niin vähän talviajokokemusta, että jos kokemuksen karttuessa vaaka kallistuu femman puolelle on se sitten ihan pirun hyvä!
Haittapuolena tontussa on vanhat ja väsyneet pyyhkijämekanismit, jäätyvät lukot ja tiivisteet sekä femmaan verrattuna surkeat valot.
EDIT:
Tontussa on hieman helpompi sovittaa kaasun käyttö vallitseviin pito-olosuhteisiin...tosin ESPihän sen hoitaa mallikkaasti femmassa.
Haittapuolena tontussa on vanhat ja väsyneet pyyhkijämekanismit, jäätyvät lukot ja tiivisteet sekä femmaan verrattuna surkeat valot.
EDIT:
Tontussa on hieman helpompi sovittaa kaasun käyttö vallitseviin pito-olosuhteisiin...tosin ESPihän sen hoitaa mallikkaasti femmassa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Piti käydä testaamassa ihan kunnon soossissa, ääni 9-5.selle muttei selvästi. 17 renkaat ja Esp auttoivat voittoon..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Ääni selvästi 9-5:lle. Mielestäni huomattavasti rauhallisempi ja johdonmukaisempi käytös.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
höpö höpö, mitä ajo-ominaisuuksiin tulee niin tonnari pesee kyllä femman kesät talvet.
#3272
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Pommari oli alustarevohkan jälkeen erittäin hyvä myös sohjokelissä (195/65R15). Rempassa vaihdettiin mm. kaikki alustan puslat, kahta lukuunottamatta, laitettiin aeron jouset ja tolpat, konehuoneeseen poikkituki ja vielä magic camberitkin.
Toisin on femman laita (205/55R16), kiertää bussipysäkitkin nykyalustalla, jos aura-auto on sattunut sieltä kautta kiertämään, 155tkm ajettu alusta ei ole enää uusi. Pitää keväällä ruveta tekemään siihenkin alustaremppa, näkee sit seuraavana talvena missä mennään.
Oikeastaan on turha vertailla käytettyjen autojen ominaisuuksia, varsinkin jos on eri rengastukset, muistikuvat ja alustojen kunnot sekä säädöt. Lisäksi myös kuskin mieltymykset vaikuttavat, toiset tykkää yliohjautuvuudesta, toiset ei, toiset haluaa ohjauksen olevan tunnokkaampi ja tai herkempi jne...
Eli yhteenvetona, toinen on parempi tai huonompi kuin toinen, riippuu mihin ja miten vertaa. Allekirjoittanut on kokenut miellyttäviä hetkiä molemmilla, mutta femma jää vielä kirkkaasti kakkoseksi, katsotaan sitten kun alustarevohka on saatu päätökseen.
-Sami
Toisin on femman laita (205/55R16), kiertää bussipysäkitkin nykyalustalla, jos aura-auto on sattunut sieltä kautta kiertämään, 155tkm ajettu alusta ei ole enää uusi. Pitää keväällä ruveta tekemään siihenkin alustaremppa, näkee sit seuraavana talvena missä mennään.
Oikeastaan on turha vertailla käytettyjen autojen ominaisuuksia, varsinkin jos on eri rengastukset, muistikuvat ja alustojen kunnot sekä säädöt. Lisäksi myös kuskin mieltymykset vaikuttavat, toiset tykkää yliohjautuvuudesta, toiset ei, toiset haluaa ohjauksen olevan tunnokkaampi ja tai herkempi jne...
Eli yhteenvetona, toinen on parempi tai huonompi kuin toinen, riippuu mihin ja miten vertaa. Allekirjoittanut on kokenut miellyttäviä hetkiä molemmilla, mutta femma jää vielä kirkkaasti kakkoseksi, katsotaan sitten kun alustarevohka on saatu päätökseen.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä
Joo, näin on. Kummasti ne kilometrit vaikuttaa ajotuntumaan tonnareissakin. Isällä oli 90-luvun aikana useita tonnareita peräkkäin siten, että kun kilometrejä kertyi vähän päälle 300 tkm, vaihdettiin uudempaan, vajaat 200 tkm ajettuun. Asianmukaisesta huollosta huolimatta ero ajotuntumassa oli joka kerta melkeinpä yllättävän suuri.Tobbana kirjoitti: Oikeastaan on turha vertailla käytettyjen autojen ominaisuuksia, varsinkin jos on eri rengastukset, muistikuvat ja alustojen kunnot sekä säädöt.
Puhumattakaan sitä, kun noihin vanhoihin tottuneena pääsi välillä kokeilemaan aivan tuliterää tonnaria. Todella tukeva tuntuma.
Tosin nämäkin ovat täysin subjektiivisia kokemuksia.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm