Bensansuodatinteline 900S

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Minulla tuossa ässässä näyttä bensansuodatin jotenkin omituisen ohuelta, siihen telineeseen. Edellinen olikin korjannut väljyyden reikänauhalla ja peltiruuvilla.
Kuuluisiko telineeseen isompi/tiukempi suodatin, vai jotain kumia tai vastaavaa väliin ?
Alkuperäisen pannan kiinnitysruuvi on muuttunut muodottomaksi möhkäleeksi , jotenka tuo on varmaan porattava auki suodattimen irti saamiseksi.
Myös ne liittimet suodattimen päissä on kivan ruosteiset 8O .
Miten käy jos tuo liitin hajoaa, joudunko polttoaineletkut uusimaan keulalle asti?
Vai pystyykö liittimiä vaihtamaan muuten tuollaiseen letkuun?
Kuitenkin tuo suodatin kai olisi ennen tankin kiinnitystä helpompi operaatio vaihtaa...
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja stara »

Sukellusvene kirjoitti:Minulla tuossa ässässä näyttä bensansuodatin jotenkin omituisen ohuelta, siihen telineeseen. Edellinen olikin korjannut väljyyden reikänauhalla ja peltiruuvilla.
Kuuluisiko telineeseen isompi/tiukempi suodatin, vai jotain kumia tai vastaavaa väliin ?
Alkuperäisen pannan kiinnitysruuvi on muuttunut muodottomaksi möhkäleeksi , jotenka tuo on varmaan porattava auki suodattimen irti saamiseksi.
Myös ne liittimet suodattimen päissä on kivan ruosteiset 8O .
Miten käy jos tuo liitin hajoaa, joudunko polttoaineletkut uusimaan keulalle asti?
Vai pystyykö liittimiä vaihtamaan muuten tuollaiseen letkuun?
Kuitenkin tuo suodatin kai olisi ennen tankin kiinnitystä helpompi operaatio vaihtaa...
S: stä ei kokemusta, eli saattavat kommenttit osittain mennä ns. metsään::

ilmeisesti pantu vääränkokoinen suodatin. helpointa lie olisi panna oikeankokoinen suodin.
banjot on kiitollisia liittimiä, putsaa vaan kaikki ryyteet hyvin pois.
Putsaa se muodoton mähkäle, piikitä sitä torx reikää. takominen on vain eduksi, saapahan ruostuneet kierteet isän kädestä. Kannattaa varautua uudella (pelti)ruuvilla, poralla jne jos vanha porsii sessiossa.
Liitin ei kyllä hajoa, jos ei vääryyttä tee.
Asiasta oli juurikin jutskaa,
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p650442

viewtopic.php?f=11&t=65124&p=486957&hilit=bensa#p486957
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja rökösö »

EPC tietää ainakin ehdottaa Lucaksella varustettuihin malleihin pannan ja suodattimen väliin pyöreää osaa nimeltä välike. En tosin muista omassa äshäshä tuollaista olleen. Useampi eri varaosanumerokin näkyy alunperin olleen, mutta enää myydään käsittääkseni vain yhtä sorttia.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitos vaan taas teille molemmille!
Taidan tehdä tuon siinä vaiheessa kun saan auton tulille, helpompi testata ettei vuotoja jää. Ruuvasin illalla tuon tankin paikalleen, mutta hyvin tuossa vielä sopii työskentelemään suodattimen kanssa. Pitää vaan hommata suodatin ja ne tiivisteet jo valmiiksi.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-92 900s siihen kun vaihoin bensansuodattimen, niin pannan alla oli "kumilärpyskä" en tiedä alkuperäisyydestä, mutta paksuus oli jotain 5mm luokkaa.

vaikka liittimet on kuppasen näköset ulkoa, nii sisältä terveet ku pukit, uudet tiivisteet vaan sinne ja kovaa ajoa.

mulla oli vielä muistaakseni semmoset tiivisteet, missä oli semmonen kumihuullos sisäpinnalla rikassa.

kiristäessä kannattaa ottaa "ennakkoa" letkujen asentoon, muuten jää huonoon asentoon.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

saabracing kirjoitti:-92 900s siihen kun vaihoin bensansuodattimen, niin pannan alla oli "kumilärpyskä" en tiedä alkuperäisyydestä, mutta paksuus oli jotain 5mm luokkaa.

vaikka liittimet on kuppasen näköset ulkoa, nii sisältä terveet ku pukit, uudet tiivisteet vaan sinne ja kovaa ajoa.

mulla oli vielä muistaakseni semmoset tiivisteet, missä oli semmonen kumihuullos sisäpinnalla rikassa.

kiristäessä kannattaa ottaa "ennakkoa" letkujen asentoon, muuten jää huonoon asentoon.
Kiitoksia! Ajattelin myös samaa, että tuolla voisi olla alkujaan jotkin kumit välissä, luulisi että ne suojaisi suodatinta hankautumasta puhki.
Olikos näissä tiivisteissä eroja, mistä ne hankkii?
Ettei taas tule ostettua käymätöntä :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

"Kumihuulitiivisteen" nimike on USIT-tiiviste ja voi löytyä hyvinvarustetuista autotarvikeliikkeistä, todennäköisemmin kuitenkin hydrauliikka- tai traktorivaraosaliikkeistä. Muistaakseni koko on M14, mutta en uskalla varmaksi sanoa kun muisti nyt on mitä on, kannattaa ottaa ne suodattimen banjopultit mukaan kaupoille malliksi.

Noita tosiaan kannattaa käyttää (kumin käyttölämpötilat huomioiden) missä tahansa vain alkujaan löytyy kupariprikkoja, USIT on aina varmempi ja kestää tiiviinä muutamankin kiristyskerran siinä missä kuparinen vain yhden luotettavasti.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensansuodatinteline 900S

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Minuteman kirjoitti:"Kumihuulitiivisteen" nimike on USIT-tiiviste ja voi löytyä hyvinvarustetuista autotarvikeliikkeistä, todennäköisemmin kuitenkin hydrauliikka- tai traktorivaraosaliikkeistä. Muistaakseni koko on M14, mutta en uskalla varmaksi sanoa kun muisti nyt on mitä on, kannattaa ottaa ne suodattimen banjopultit mukaan kaupoille malliksi.

Noita tosiaan kannattaa käyttää (kumin käyttölämpötilat huomioiden) missä tahansa vain alkujaan löytyy kupariprikkoja, USIT on aina varmempi ja kestää tiiviinä muutamankin kiristyskerran siinä missä kuparinen vain yhden luotettavasti.
Ok! Pitää purkaa ne pultit malliksi. Tuli heti mieleen pari sellaista kauppaa, mistä vois kysästä. Kiitos vaan jälleen hyvistä neuvoista.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vastaa Viestiin