Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä
Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä
Tere,
Tuossa harrastepeliä tutkiessani ja konetta puunatessa, huomasin Pierburgin kyljessä ( kaasarin oikeassa kyljessä, kuskinpuolelta katsottuna) sellaisen jonkun relehässäkän. Siihen tulee piuha jostain??? Ei pysty hahmottamaan ilman mitään opusta, mikä se voisi olla. Onko se jotenkin rikastimeen liittyvä asia.
Siinä on myös letkulle lähtö/ paluu...
Mikä tämän palikan tehtävä on.
Kiitti jo etukäteen...
-H-
Tuossa harrastepeliä tutkiessani ja konetta puunatessa, huomasin Pierburgin kyljessä ( kaasarin oikeassa kyljessä, kuskinpuolelta katsottuna) sellaisen jonkun relehässäkän. Siihen tulee piuha jostain??? Ei pysty hahmottamaan ilman mitään opusta, mikä se voisi olla. Onko se jotenkin rikastimeen liittyvä asia.
Siinä on myös letkulle lähtö/ paluu...
Mikä tämän palikan tehtävä on.
Kiitti jo etukäteen...
-H-
Kuvailusi mukaan käsitän sen olevan jälkikäynninestoventtiili. Virtapäällä kun ottaa johdon irti pitäis kuulua pieni napsahdus, vena menee kiinni
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Se kyljessä, luistin takapuolella oleva "sähköhässäkkä" on kohokammion tuuletuksen ohjauksen solenoidi. Kun kone käy, siis virta päällä, solenoidi vääntäytyy asentoon jossa kohokammiosta tuleva reikä avautuuu imuputkeen. Kun kone sammutetaan, solenoidi palaa lepoasentoon ja avaa kanavan ulkopuolle, siihen pieneen putkeen.
Tyhjäkäynnin estoventtiili, solenoidi sekin, löytyy imusarjan alta. On hyvin saman näköinen.
Tyhjäkäynnin estoventtiili, solenoidi sekin, löytyy imusarjan alta. On hyvin saman näköinen.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Solenoidin kylkeen ei tule letkua. Putkesta tulee hajun verran bensiinihöyryä varsinkin kesähelteellä kun koneen sammuttaa, mutta siitä ei sen enempää haittaa kuin lievä haju.
Jos kohon neula alkaa vuotaa, bensiini karkaa suuttimen kautta kurkuun ja valuu siitä
joko moottorin puolelle tai imupuolelle, riippuen kummalla kyljellä auto sattuu seisomaan.
Suutinhan on alempana kuin tämä tuuletusreikä. Tulvimisesta on omaa kokemusta.
Tässä osoite josta löytyy muutama pdf ohjetta Saabin kaasareista, myös Pierburgista,
ja ihan Lontoon murteella: http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Jos kohon neula alkaa vuotaa, bensiini karkaa suuttimen kautta kurkuun ja valuu siitä
joko moottorin puolelle tai imupuolelle, riippuen kummalla kyljellä auto sattuu seisomaan.
Suutinhan on alempana kuin tämä tuuletusreikä. Tulvimisesta on omaa kokemusta.
Tässä osoite josta löytyy muutama pdf ohjetta Saabin kaasareista, myös Pierburgista,
ja ihan Lontoon murteella: http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä
Sahailin tässä 1989 kaasari-Satkua tulille ja lopulta tuo lähtikin. Ja nätisti kävi. Kunnes. Rupesi silmiä kirvelemään ja hyppäsin autosta pihalle niin jo vain oli hallin lattialla meleko läntti bensaa. Tuuletusreiästä puski ainetta niin perkeleesti. Auto seis ja johto irti, ei lähe enää käyntiin.
Erään varaosayksilön kanssa oli sama peli. Bensaa tuli pihalle tuuletusreiästä ja auto ei ees lähteny tulille. Onko tähän nyt joku yksiselitteinen vika?
Tämä viimeksi startattu auto oli seissyt puolenkymmentä vuotta ulkona, ostettiin se eikä ollut mitään roplemia. Ajettiin puuhalapuilla kotiin. Nyt se on seissyt lämpimässä hallissa pari vuotta ja tämmösen teki
Erään varaosayksilön kanssa oli sama peli. Bensaa tuli pihalle tuuletusreiästä ja auto ei ees lähteny tulille. Onko tähän nyt joku yksiselitteinen vika?
Tämä viimeksi startattu auto oli seissyt puolenkymmentä vuotta ulkona, ostettiin se eikä ollut mitään roplemia. Ajettiin puuhalapuilla kotiin. Nyt se on seissyt lämpimässä hallissa pari vuotta ja tämmösen teki
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä
Ja nyt kun mietin asiaa yön yli niin kohohan siellä varmaan on jumissa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re:
Onko tuo tarpeellinen? voiko ajella ilman johtoja vai pitääkö virittää joku piuha kaasarille? Minulla on tuplis,johon on joku vaihtanut pierburgin tilalle,ja mitään johtoja ei tule kaasarille.cc kirjoitti:Se kyljessä, luistin takapuolella oleva "sähköhässäkkä" on kohokammion tuuletuksen ohjauksen solenoidi. Kun kone käy, siis virta päällä, solenoidi vääntäytyy asentoon jossa kohokammiosta tuleva reikä avautuuu imuputkeen. Kun kone sammutetaan, solenoidi palaa lepoasentoon ja avaa kanavan ulkopuolle, siihen pieneen putkeen.
Tyhjäkäynnin estoventtiili, solenoidi sekin, löytyy imusarjan alta. On hyvin saman näköinen.