Potilaana vm. 90 900S. Oireet alkoi 1,5kk takaperin kun auto rupesi sammuilemaan kylmänä tyhjäkäynniltä. Muutenkin tyhjäkäynnillä kierrokset vähän hummaili 700-1100 välissä. Vanhoihin rotteloihin tottuneena ei tämä vielä vaikuttanut hälyttävältä. Nykyään kylmänä autoa saa pitää ekat 5minuuttia kaasulla käynnissä. Ajossa myöskin alkoi pikkuhiljaa ilmenemään varsinkin tasakaasulla satunnaisia nykäisyjä, nykyisellään pätkii aivan lakkaamatta. Kiihdyttäessä tosin nykiminen lakkaa. Autoon vaihdettu ruiskunlämpöanturi, ilmanputsari, tulpat pyörijä, virranjakajan kansi, johdot on kokeiltu toisella puolalla, lambda anturi vaihdettu myöskin. Kaikki liitokset konehuoneesta putsattu contact cleanerillä, maadoitukset katottu puolen kymmentä kertaa. Viimeisimpänä hauskuutena kaasuläpän asentotunnistin levisi päreiksi kun koitin irroittaa putsausta varten (en edes tiedä miksi). Eli auto on nyt kaksinverroin mukavampi ajettava . Mitähän sitä seuraavaksi yrittää? Uusi bensapumppu olisi pöydällä odottamassa, mutta en itse oikein bensavikaan usko. Toisinaan nimittäin tuoksahtaa kuin tulisi raakana läpi putkesta. Hyviä neuvoja otetaan vastaan, kohta nimittäin lähtee paaliin jos ei ala selkiytymään. Alkaa olemaan parin kk:n sisällä vaihdettu osaa siihen malliin että varmaan verottaavat uudestaan
Vaihdettu ilmamäärämittari ja asentoanturi. Ainoa vaikutus oli että tyhjäkäynti tippui tonnin tuntumaan ja auto sammuu taas tyhjäkäynniltä. Ideoita kenelläkään?
Alipaineletkut kaluttu läpi ja päistä otettu vielä pari senttiä pois jotta varmasti napakka sovitus. Ahtoputket tutkittu myöskin eikä mitään erikoista löytynyt. Pari hiukan löysässä olevaa lemmaria tiukkasin ilman vaikutusta. Twirlille kiitos osista. Täytynee huomenna kokeilla toisella sytkäpäätteellä jos sattuu romukopasta vielä löytymään.
Lastu on tosiaankin ollut jo ennen vian ilmaantumista. Tuli laitettua volttimittari kiinni autoon ja hetken aikaa kun on käynyt tyhjää niin alkaa voltit hyppimään miten sattuu. Saman aikaisesti alkaa saakelinmoinen kakominen ja lopulta sammuu. Eli viittaisi sähköpuoleen vahvasti. Täytyy vielä käydä maapisteet läpi ja vaikka ihan piruttain kaivaa toinen akku kokeiluun. Tuskin auttaa mutta onpahan sekin pois suljettu.
Eilen 900 16v -89 oli samanlaista vikaa vielä bensapumpun vaihdon jäljiltä ja revin hiuksia samanlaisen jännitevaihtelun ja käynnin epätasaisuuden kanssa. Tänään sitten vaihdoin laturiin hiili/säädin paketin ja sieltä löytyi toinen hiili ilman jousivoimaa.
Nyt lataa kunnolla, peli tikkaa kuin kello, käy tasaisesti ja ei väläyttele mitään häiriövaloja. Voisiko sulakin vika tulla sieltä laturin puolelta? Tuo on ainakin helppo tarkastaa...
Eipä ole vieläkään syytä nykyttämiseen löytynyt. Putsattu tuo "jakorasia", tosin tuon olin jo joskus näköjään rassannut puhtaaksi. Volttimittarin toiminta on rauhoittunut. Akun latasin täyteen sunnuntaina. Eipä sinne tosin paljoa virtaa mennytkään että ihan hyvässä latingissa oli. Nestettä ei myöskään kuluta. Vaikuttaisiko laturin hiilisillan kärähtäminen laturin lataustehoon? Aamulla yleensä pomppaa jonnekkin 14 voltin päälle ja siitä hiljalleen laskee jonnekkin 13,5 tuntumaan. Mittarin tarkkuudesta ei tietoa. Mutta kaikesta huolimatta tuntuisi lataavan riittävästi kun ei ole akku kertaakaan tyhjentynyt. Pahin nykiminen tuntuisi olevan alle 3 tonnin kierroksilla. Matka ajossa varsinkin himpun lämmettyään toimii paremmin, mutta ei hyvin. Tasakaasulla ajo kaikista pahin. Mitenkäs bensapumppu? Eikös sen luulisi oireilevan enemmänkin kiihdytyksissä?
Multa tuosta haet tuon vihreä ässä nii ei tarvii murehtia
Taitaa olla liian kallis meitin budjetille, mutta niinhän se on että laatu maksaa
Oli noita alipainevuotoja useampia ja ne saatu loppumaan.
Pätki sen jälkeenkin.
Jakajankoppa ja pyörijä putsasin vain kun uuden näköiset ja ehjät, tulpat (bosch) + johdot (siliconi) + puola (saab/mb) vaihdettu samalla kytkimen, jäähdyttäjän ja ruiskun i-anturi (bosch) kanssa ja ei enää kulje mitenkään. Pintakaasulla voi jotenkin ajella mutta vähänkään enempää kaasua niin pätkii, räkii ja nykii eikä ota kiekkoja. Tyhjäkäynti lämpimänä ainut joka tasaantui ja muut käynnit menny metsään. Bypass ja jakajankello ovat kunnossa, ennakko 16 astetta letku irti. Puolanjohto murtui kytkinrempassa niin vaihettu kaikki johdot kun muutkin kovettuneet pahasti, puolassa uusittu kun sattui olemaan uusi. Tulpat entiset (ngk) kahvinruskeat joten bensapuoli se tuskin on, sormitiukkuudes olivat eli ilman avainta sai kiertää pois..
Olisi pitänyt jättää vuodot (ahtoputki+bypass klemmarit löysällä ja 2 pikkuletkua imusarjassa irti ja 1 poikki ) eikä koskea mihinkään kun veti kuitenkin ylös asti tuon 2500rpm sijaan mihin nyt jää jos edes sinnekään aina pääseekään puolikaasulla, täyskaasulla ei tapahdu edes sitäkään vaan hyytyy heti siihen.
Ahdot ottaa 0.55bar (joku tankoviritys muuten vakiokunnossa) ja mittarin mukaan pysyykin yli 0.5 koko ajan kiihdyttäessä vaikka muuten tökkii, muutenkaan ei neula heilu kuten aikaisemmin kun vuodot oli.
ps. ilman- ja pa-suodatin on vaihdettu myös.
ps.2 myös takapönttö uusittu (entinen oli tukos)
Viimeksi muokannut Kupari, To Syys 22, 2011 22:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01