apujousi hukkaporttin kelloon?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"

apujousi hukkaporttin kelloon?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Osaisiko joku valaista tyhmää että mihin kohtaan hukkaportin kelloa pitäisi laittaa tuollainen apujousi? Tarkoituksena siis kokeilla nostaa peruspaineet n. 0.8 bariin, siis todellakin ihan kokeilumielessä, jos vaikka pääsisi sillä tavoin eroon huimasta ahtopainepiikistä joka pamahtaa parhaimmillaan 1.5 bariin.

Kuulin vaan yhdeltä saab-tuunaajalta että hän oli ostanut Abbotilta jäykemmän hukkaportin kellon, nostanut peruspaineet 0.8 bariin ja sitten APC:ta ruuvaamalla oli saanut ahdot nousemaan sopivan tasaisesti 1.3 bariin, jonka jälkeen ne jatkoivat tasaisesti 1.2 baria tappiin asti. Ja älkää nyt sanoko että "hullu, älä tee sitä, se nakuttaa 0.8 barissa ja männät räjähtää" koska mä olen jo tehnyt kaikkeni että saisin sen nakuttamaan ja alle 1.1 barin en ole onnistunut... eli siis 0.8 bar pitäisi olla ihan turvallinen peruspaine mulle. Vasta 1.1 barissa olen saanut pientä nakutusta aikaiseksi täydellä lastilla ylämäkeen kiihdytettäessä liian pienellä vaihteella.

Eli nyt ennen kuin menen ostamaan Abbotilta tollaisen jäykemmän (ja kalliin) hukkaportin kellon niin haluaisin kokeilla tuota vanhaa kunnon jousipatenttia, on kuulemma vanha kikka muunmerkkisten turboautojen virittelyssä.

Niin eli, mihin väliin se jousi tökätään ja millainen jousi siihen olisi paras?

-John
Viimeksi muokannut johniemi, Ti Syys 07, 2004 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
johniemi
"Aero"

Loistavaa! Kiitos. Lähdenkin tänään hakemaan jousta.

-John
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja jäykempää aktuaattoria hakevan kannattaa katsella romikselta 524td bemun rikkonaisia ahtimia, on nimittäin käsin kokeillen ihan törkeän jäykkä saabin vastaavaan nähden.

Bemua tosin on ainakin kahdella eri ahtimella, mutta se Garrett on niistä käypä varaosiksi saabin ahtimeen(joskin aktun varsi pitää lyhentää sopivaksi), mullakin on ahtimessa bemusta peräisin olevan ahtimen keskiosa(ja kaverin Lotus Espritistä peräisin oleva kompressori).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

johniemi: mistä tiedät ettei autosi nakuta ? Nakuvalosta päätellen ? Sen herkkyyttä kun voi säätää, niinkuin kaikki tietää.
(ei kai autosi ole t8, silloin yli 1bar ahdot kuulostaa pahalta k-jetin kanssa)

Kannattaa siis oikeasti omin korvin kuunnella nakutusta (isotpojat kuuntelee kuulosuojaimiin yhdistetyllä letkulla koneesta).

Tosin en ole oman tonnarinkaan nakuvaloa saanut ikinä vilkkumaan ajossa, eikä vilahda edes startissa. Virrat päällä kun sitä koputtaa niin vilkkuu. K-potikkaakin on säädetty herkemmälle että kuulisi pienemmänkin nakutuksen. Mun tuurilla kuitenkin nakuanturi rikki ja kone nakuttaa koko ajan ja huomenna häviää puristukset...
johniemi
"Aero"

f-19 kirjoitti:johniemi: mistä tiedät ettei autosi nakuta ? Nakuvalosta päätellen ? Sen herkkyyttä kun voi säätää, niinkuin kaikki tietää.
(ei kai autosi ole t8, silloin yli 1bar ahdot kuulostaa pahalta k-jetin kanssa)

Kannattaa siis oikeasti omin korvin kuunnella nakutusta (isotpojat kuuntelee kuulosuojaimiin yhdistetyllä letkulla koneesta).

Tosin en ole oman tonnarinkaan nakuvaloa saanut ikinä vilkkumaan ajossa, eikä vilahda edes startissa. Virrat päällä kun sitä koputtaa niin vilkkuu. K-potikkaakin on säädetty herkemmälle että kuulisi pienemmänkin nakutuksen. Mun tuurilla kuitenkin nakuanturi rikki ja kone nakuttaa koko ajan ja huomenna häviää puristukset...
Niin eihän sitä varmaksi voi sanoa mutta jos APC:hen on luottamista niin ei nakuta. Nakuvalo välähtää startissa ja välähtää myös silloin kun nakuttaa ja laskee paineita n. 0.2 baria samalla. Se on ainakin varma että bensaa riittää ja ahtoilman jäähdytys sekä sytytys on täysin kunnossa, joten olen melko varma että nakutusta ei ihan pienellä tule.

Auto on siis Lucaksen ruiskulla varustettu T16, lastutettu, AMW intercooler, vesiruisku, seosmittari (tosin "narrowband" mutta kuitenkin) jne. No, viimeistään dynossa sen sitten näkee, ajattelin dynotuksessa kokeilla maksimiahtoja, eli siis nostan maksimipaineita 0.1 baria per veto ja katson missä kohdassa tulee nakutusraja vastaan. Tietääpähän sitten missä mennään jatkossa.

-John
/-\rtsi
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja /-\rtsi »

Kuin kävisi pneumaattinen varoventtiili? Se päästää paineen läpi vasta kun aseteltu painearvo ylitetään.

Elikkäs siis, jos vanha alkuperäinen Saab-Garretin aktuaatori alkaa viruttaa hukkaportin veräjää auki jo vaikkapa 0,7 baarin paineilla, saamme muutoksen em. varoventtiilillä aikaiseksi.
Jos asetamme vaikkapa 1,2 bar asetusarvoksi, ei hukkaportti avaudu ennen kuin ahtopaine on saavuttanut tuon 1,2bar avautumispaineen, ja vasta sitten hukkaportti avautuu.

Tämä toimii minulla ihan hyvin VW TDI -dieselimoottorissa.
Muistaakseni ostamani varoventtiilin merkki on Wilkerson. Sain sen yhden päivän tilausajalla paikallisesta hydrauli-pneumatikkaliikkeestä.
Se on aseteltavissa vapaasti minne tahansa 0-3,5bar välille. Riittää hyvin autokäyttöön.

--
--

EDIT - löytyihän se kun vähän nettasin, tässä tuo venttiili:

http://www.wilkersoncorp.com/9EM-TK-190/9EM-X10.pdf

terv: _Artsi_
Harrasteosaaminen (rajoitetussa määrin):
- VAG-konsernin dieselit
- Toyota Starlet (erityisesti K-moottorit)
- IPSC (standard & open -luokat)
Vastaa Viestiin