Terve taas!
Eli tässä viestissä viestiketjussa on tarkoitus keskustella ja antaa vinkkejä siitä mitä kannattaa/voi kytkeä 9000 SAABeissa releillä.
Tarkoitus on siis varmistaa laitteiden toimivuus ja saada täysi jännite laitteille sekä etenkin varmistaa käyttökytkinten ja antureiden pitkä käyttöikä (siis vähentää näiden sähköistä kuoromitusta ja estää kytkinpintojen kipinöinti).
Samanlainen viestiketju on tarkoitus tehdä myös 900 palstalle.
Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
On siis huomattava että kunnolliset kytkennät sulakkeilla varustettuna kannattaa tehdä.
Sulakkeet asennetaan mahdollisimman lähelle akkua / virtalähdettä, siis että jännitteellinen sulakkeeton johdotus on aina lyhin mahdollinen.
Ainakin lasinpesurin vesipumppu kannattaa kytkeä releen avulla. Säästää ohjaamossa olevaa kytkintä, lisäksi lasille ja lampuille tulee aina vettä kunnolla.
Valot, ainakin muka ensimmäisissä 9000 ei ollut releillä kytketyt valot, myöhemmissä on.
Äänitorvi. Ainakin myöhemmissä 9000 malleissa on releellä kytketyt torvet.
Lisävirtapistoke, siis kun tekee sellaisen itse.
Lampunpesimet ja tuulilasin pyyhkimet. Ainakin kertapyyhkäisytoiminto kannattaisi ehkä tehdä releen kautta.
Mahdolliset lisämittarit ja muut lisävarusteet. Releiden avulla laitteet saavat kunnolla virtaa ja asennukset eivät häiritse auton omaa sähköjärjestelmää (9000 malleissa enemmän eletronisia osia).
Sulakkeet asennetaan mahdollisimman lähelle akkua / virtalähdettä, siis että jännitteellinen sulakkeeton johdotus on aina lyhin mahdollinen.
Ainakin lasinpesurin vesipumppu kannattaa kytkeä releen avulla. Säästää ohjaamossa olevaa kytkintä, lisäksi lasille ja lampuille tulee aina vettä kunnolla.
Valot, ainakin muka ensimmäisissä 9000 ei ollut releillä kytketyt valot, myöhemmissä on.
Äänitorvi. Ainakin myöhemmissä 9000 malleissa on releellä kytketyt torvet.
Lisävirtapistoke, siis kun tekee sellaisen itse.
Lampunpesimet ja tuulilasin pyyhkimet. Ainakin kertapyyhkäisytoiminto kannattaisi ehkä tehdä releen kautta.
Mahdolliset lisämittarit ja muut lisävarusteet. Releiden avulla laitteet saavat kunnolla virtaa ja asennukset eivät häiritse auton omaa sähköjärjestelmää (9000 malleissa enemmän eletronisia osia).
SAAB
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Ei ole vielä tullut eteen tilannetta että täytyisi erityisen paljon releitä lisäillä tonnariin.
Lisävaloille on tietysti olemassa rele, mutta muuten on tarve ollut minimaalista.
Lisävaloille on tietysti olemassa rele, mutta muuten on tarve ollut minimaalista.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Niin tässä on nyt niinku kartoittaa mahdollisuuksia muutenkin vaan ja siks että se on kivaa.
Toki tarpeellisia juttujakin saa ja pitää laittaa.
Mutta onhan toki niin että suunnittelijat ovat tehtaalla jo miettineet, että missä releet ovat tarpeellisia ja missä eivät.
Mutta tää on tällästä rakentelua.
Toki tarpeellisia juttujakin saa ja pitää laittaa.
Mutta onhan toki niin että suunnittelijat ovat tehtaalla jo miettineet, että missä releet ovat tarpeellisia ja missä eivät.
Mutta tää on tällästä rakentelua.
SAAB
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Ite lähtisin tosiaan ihan niiden alkupään tonnareiden valot kytkemään releellä toimintaan, kun se viiksi kyllä hajoaa hetimiten. Ainakin jos valot ovat laittomat 100/90
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Tässä yhtä vanhaa autolehteä luin.
Juttua oli virtalukonpohjasta ja niiden ongelmista.
Ratkaisuksi tarjottiin relekytkentää startin ja vitrtalukon välille. Siis siten että rele ottaa ohjauksen virtalukolta ja päävirran akulta startille.
Ottaakos muka startin solenoidinkin niin paljon virtaa?
No aattelin että vois tehdä. On meinaan tosi helppo tehtä 9000 malliin.
Juttua oli virtalukonpohjasta ja niiden ongelmista.
Ratkaisuksi tarjottiin relekytkentää startin ja vitrtalukon välille. Siis siten että rele ottaa ohjauksen virtalukolta ja päävirran akulta startille.
Ottaakos muka startin solenoidinkin niin paljon virtaa?
No aattelin että vois tehdä. On meinaan tosi helppo tehtä 9000 malliin.
SAAB
Re: Mitä kannattas kytkee releillä? - 9000 mitä ei vielä oo
Mitään näistä sähköistä en tiedä, mutta sen tiedän että Tonnarissa on jo alkujaan virtalukon rele siellä kojetaulun tarjottimessa (turhaan sellaisen ostanut ja vaihtanut) ja virtalukossa itsessään ja sen "mikrokytkimissä" tjsp. kulkee kai käsittääkseni pelkkää "hituvirtaa".