99 huonosti käyntiin
99 huonosti käyntiin
Huonosti lähtee 99 kylmänä käyntiin, sahauttaa pitkän aikaa ja jalalla saa vispata kaasupoljinta. Sitten lupaa, aivankuin vain osalla sylintereistä ja lopulta saa sen sitten röpöttäen ontuvasti käyntiin. Lämpöisenä taas laakista, eikä käynnissäkään paljoa huomauttamista!
Koitin korjauksia,eli: tulpat vaihdoin ( vanhat hyvän näköiset, ehkä käynyt jonkun verran rikkaalla...), vaihdoin virranjakajan kannen ( vanha hyvän näköinen..), jo keväällä uusin tulpanjohdot,tulpat, pyörijän, jakajan kannen, ilmanputsarin..)
Ei siis varmaankaan sähkövika? Mutta mikä sitten? Pakoputkesta tulee mielestäni runsaahkosti vesihöyryä ( ei haise glykoli), mutta niin on tullut jo aiemminkin, eivätkä nesteet katoa moottorista.
Venttiilit lienevät itsesäätyvät (vm-84), virranjakaja moottorin päässä, H-mootori?
Mistä kannattaisi aloittaa vian etsintä? Vika alkoi esiintyä pikkuhiljaa pahentuen...
Helppiä tarttee Mauno-
Koitin korjauksia,eli: tulpat vaihdoin ( vanhat hyvän näköiset, ehkä käynyt jonkun verran rikkaalla...), vaihdoin virranjakajan kannen ( vanha hyvän näköinen..), jo keväällä uusin tulpanjohdot,tulpat, pyörijän, jakajan kannen, ilmanputsarin..)
Ei siis varmaankaan sähkövika? Mutta mikä sitten? Pakoputkesta tulee mielestäni runsaahkosti vesihöyryä ( ei haise glykoli), mutta niin on tullut jo aiemminkin, eivätkä nesteet katoa moottorista.
Venttiilit lienevät itsesäätyvät (vm-84), virranjakaja moottorin päässä, H-mootori?
Mistä kannattaisi aloittaa vian etsintä? Vika alkoi esiintyä pikkuhiljaa pahentuen...
Helppiä tarttee Mauno-
Mauno
Re: 99 huonosti käyntiin
Meillä oli aikoinaan -80 luvun alun 99 ja siinä vastaavat ongelmat ja syynä oli sytytyspuolan etuvastukset jotka ova vänkärinpuolella etusuojan takaosassa reunan alla , niillä main missä on "koukut" mihin konepelti lukittuu takaosasta.
Yksi johto oli irti / hapettunut etuvastuksesta ja starttivaiheessa puola ei antanut tarpeeksi kipinää.
Kyseinen irti oleva johto oli juuri se mikä tulee startin solenoidin pienemmältä navalat eli startatessa tuli virtaa ja ohitti etuvastuksen antaen kunnon kipinän jne.
Sun tapauksessa sitä etuvastusta ei välttämättä ole edes koko autossa mutta sen tarkastaisin et onko ja onko johdot kiinni jne..
Toinen voi olla kulunut / vuotava uimurin neulaventtiili eli tulvii ja kastelee.
Yksi johto oli irti / hapettunut etuvastuksesta ja starttivaiheessa puola ei antanut tarpeeksi kipinää.
Kyseinen irti oleva johto oli juuri se mikä tulee startin solenoidin pienemmältä navalat eli startatessa tuli virtaa ja ohitti etuvastuksen antaen kunnon kipinän jne.
Sun tapauksessa sitä etuvastusta ei välttämättä ole edes koko autossa mutta sen tarkastaisin et onko ja onko johdot kiinni jne..
Toinen voi olla kulunut / vuotava uimurin neulaventtiili eli tulvii ja kastelee.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 99 huonosti käyntiin
Jos säästit vanhat tulpanjohdot, niin kokeile vielä niillä. Vaihdoithan myös puolanjohdon ja että se on kunnolla kiinni?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 huonosti käyntiin
samanlaiset oireet pitkin kesää.... heltelläkin ryyppy päällä käyntiin. loppujen lopuksi kansipahvi antautui loppujen lopuksi. eli oisko 3 pyttyyn pieni halkeema tai muu .....huomenna ollaan viisaampia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 huonosti käyntiin
Se kanssa sahuuttaa, jos virtalukonpohja alkaa oikkuilemaan ja katkaisee sytkävirrat starttiasennossa. Silti kone saattaa käynnistyä, kun starttausyrityksen päätteeksi kone on sopivassa kohtaa pyörähtämässä sytytysvirtojen kytkeytyessä päälle virtalukon "ajoasennossa".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 huonosti käyntiin
Kiiitokset vinkeistä! Osaavat viat olla ovelia, varsinkin tuo virtalukon pohja...Mulla keväällä ilmeni samantyppinnen oire; just kun helliti starttaamasta auto pärähti käyntiin. Sattumalta roplatessani huomasin sen laturille menevän ohuen johtimen ( herätevirta?) olevan vain muutamalla säikeellä kiinni laattaliittimessä. Ei siis ollut ladannut akkua riittävästi, sen verran vain ettei latauksen merkkivalo palanut. Akku tyhjeni siis pikkuhiljaa niin, että starttaus vei voimat sytytykseltä - näin ainakin päättelin.
Jatkan tutkimuksia, uusin äsken sen puolalta virranjakajaan menevän johtimen, huomisaamu paljastaa vaikutuksen...
Muistan aikoinaan yhdestä citroen 2cv:stä kuulemani jutun: auto kävi vain konepelti ylhäällä. Kun sen laski alas moottori sammui.
Syy: valotangossa oleva puola johtoineen tuli niin lähelle konepeltiä, että kipinä pomppasi siihen.
Minullakin oli saabissa puolan johto ylipitkä ja otti kiinni konepeltiin ( hankausjäljet!), oiskohan kyseessä sama ilmiö?
Jatkan tutkimuksia, uusin äsken sen puolalta virranjakajaan menevän johtimen, huomisaamu paljastaa vaikutuksen...
Muistan aikoinaan yhdestä citroen 2cv:stä kuulemani jutun: auto kävi vain konepelti ylhäällä. Kun sen laski alas moottori sammui.
Syy: valotangossa oleva puola johtoineen tuli niin lähelle konepeltiä, että kipinä pomppasi siihen.
Minullakin oli saabissa puolan johto ylipitkä ja otti kiinni konepeltiin ( hankausjäljet!), oiskohan kyseessä sama ilmiö?
Mauno
Re: 99 huonosti käyntiin
Kiitokset Jariha! Luultavimmin en ollut laittanut puolan johtoa kunnolla kiinni... Tänä aamuna sahausta huomattavasti lyhyemmän aikaa. Luulen, että bensapuolella vielä jotain häikkää...
Mauno
Re: 99 huonosti käyntiin
kaasutinmallissahan pystyy bensansyöttövian tarkistamaan helpohkosti: otat imusarjasta irti alipaineletkun joka tulee jarrutehostimelta (varovasti nitkutellen ettei muoviosa mene rikki!). samalla voit tarkistaa että holkkimallinen kumitiiviste on ehjä, rikkinäinen nimittäin aiheuttaa huomattavia käyntihäiriöitä. eli liitoksen täytyy olla kuitenkin tiukahko, eikä ihan löysä.Mauno kirjoitti:Kiitokset Jariha! Luultavimmin en ollut laittanut puolan johtoa kunnolla kiinni... Tänä aamuna sahausta huomattavasti lyhyemmän aikaa. Luulen, että bensapuolella vielä jotain häikkää...
sinne reikään kaadat sitten bensaa suoraan imusarjaan. sitten letku takaisin kiinni ja starttaamaan. jos sytytyspuoli on kunnossa, pitäisi käynnistyä välittömästi. jos käynnistyy mutta sammuu heti perään, niin olisiko syytä epäillä bensapumppua?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)