Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja mursu »

wesku kirjoitti:Onkohan autojen suunnittelussa otettu jotain huomioon esim ilmanvaihdon suhteen, miten kauan ilma riittää vaikkapa autossa johon muutama henkilö lukittu sisälle ? Uudehko auto saattaa olla melko ilmatiivis ?
No kaabinin tuulettimen tuosta kyllä saa päälle ilman virta-avainta, ainakin tuossa mallissa jossa on lisälämmitin. Lapset tuota tuskin osaavat käyttää, puhuu kaiken lisäksi vielä saksaa.

Luften!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:Onkohan autojen suunnittelussa otettu jotain huomioon esim ilmanvaihdon suhteen, miten kauan ilma riittää vaikkapa autossa johon muutama henkilö lukittu sisälle ? Uudehko auto saattaa olla melko ilmatiivis ?
Meinaako wesku että tässä olisi suurenkin katastrofielokuvan ainekset kasassa? Että ryhmä ihmisiä lukittuisi autoon tukehtumaan saamatta edes ikkunaa rikki sisäpuolelta josta se vieläpä kaikkein helpointa on..?

En oikein näe että tämänlainen skenaario olisi edes mahdollinen ellei sitten kyseessä sattuisi olemaan rytmikäs ryhmä joitakin hesalaisia stailaajia tai muuta ihmiselämästä ja arkijärjestä vieraantunutta porukkaa, ja siinä tapauksessa taas tapahtuneen voisi hyvällä omallatunnolla käsittää olevan Terveisiä Darwinilta.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuskin siitä elokuvaksi asti riittäisi mutta kyllä kai monenlaista voi sattua jos autossa on ihmisiä eikä ovea saa sisäpuolelta auki.

Rakennuksissakin taitaa olla niin että hätäpoistumistiet pitää olla sisältäpäin ilman avainta avattavissa. Ilmeisesti autossa ei tarvitse olla hätäpoistumista muuten kuin rikkomalla ikkuna. Eiköhän ikkunan rikkomisessa voi olla vaikeuksia muillakin kuin vieraantuneilla, veikkaisin että alle puolet ihmisistä onnistuu rikkomaan ikkunan auton sisältä omin käsin tai jaloin vaikka olisi tosi kysymyksessä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:Rakennuksissakin taitaa olla niin että hätäpoistumistiet pitää olla sisältäpäin ilman avainta avattavissa.
Tarkoitat varmaankin poistumisteitä.
Kyllä vaan koska ei ole kyse "erityisistä hätäpoistumisteistä".

Tulee muuten tässä yhteydessä mieleen että esim linja-autoissahan taitaa olla vasarat joilla saa lasin rikottua.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oletko wesku tullut ajatelleeksi sitä että missä vaiheessa idioottiensuojelussa aletaan tehdä karhunpalvelusta koko ihmissuvun säilyvyyden kannalta?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja oju »

Väestön ikääntyessä keskivertoihmisen käsivoimat eivät ole sitä mitä ennen. Se, kannattaako asialle sitten varsinaisesti tehdä jotain, onkin sitten filosofinen kysymys.

Sähköikkunoiden toimimattomuus esimerkiksi veteen pudotessa on jo todettu. Veikkaan kuitenkin että esimerkiksi varashälytyttimien toimintahäiriöt tulevat olemaan yleisin syy kun joku jää vangiksi toimimattomaan autoon.

En usko että autoon heti tukehtuu vaikkei ikkunoita saa auki mutta lämpimissä maissa kuumaan autoon voi kuolla varsin äkkiä ilman vettä. Ainakin jos jatkamme 'heikko vanhus'-ajatusta. Toki talvipakkasetkin ovat riski mutta lämpö ei häviä ihan samaan malliin kuin viileys.

En oikesti pidä tätä minään ongelmana mutta kehityssuunta on mielenkiintoinen; mekaaniset veivit vaihdettiin halvempiin sähkövempaimiin samalla kun ikkunoista on yhä enenemässä määrin tulossa osa korin turvarakenteita tai melunvaimennusta. Jonkun ässämersun tuplasivulasin läpi menenminen voisi olla hyväkuntoisellekin rankkaa ilman työkaluja.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja Rafu »

wesku kirjoitti: Tulee muuten tässä yhteydessä mieleen että esim linja-autoissahan taitaa olla vasarat joilla saa lasin rikottua.
Omissa autoissa on molemmissa välineet lasin rikkomiseen. Kuvittelin että kaikki ovat ymmärtäneet tällaiseen varatua. Ihan yhtä vakiovaruste kuin tyrvavyöveitsi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tänään tein uuden testin. Huijasin sihteerin autoon ja nappasin ovet lukkoon. Sielä oli ja pysyi.

Harmikseni unohdin kytkeä sisätilan liiketunnistimet pois päältä niin hälytin alkoi huutamaan, muuten olisi voinut jättää tuon sinne vaikka koko työpäiväksi :)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:
oju kirjoitti:Toki talvipakkasetkin ovat riski mutta lämpö ei häviä ihan samaan malliin kuin viileys.
TÄH?
Miten sama lämpö muuttuu erilailla häviäväksi, kun se kirjoitetaan viileys?
Toisessa yhtälössä on auringon suora säteilylämpö mukana, ei ainoastaan sisä- ja ulkopuolen lämpötilaero. Sammutetussa autossa on harvemmin kylmempää kuin ulkona mikäli ulkolämpötila on pysynyt tasaisena. Auringon ei tarvitse paistaa paljoa (esimerkiksi tänään) ennen kuin autossa on lämpimämpää kuin ulkopuolella.
Viimeksi muokannut oju, Su Marras 22, 2009 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:
oju kirjoitti:Toisessa yhtälössä on auringon säteilylämpö mukana, ei ainoastaan sisä- ja ulkopuolen lämpötilaero.
Sehän lämmittää aika reilusti tammikuussa kun ulkona on -30´C.
Olen ollut autossa ulkoilman lämpötilan ollessa sekä <-30C että >+40C. Jälkimmäisessä tilanteessa lämpötila muuttuu epämukavaksi hetkessä, kylmällä säällä autoon voi jäädä toviksi. Mummo,koira tai CD-levy selviää parin tunnin unohduksesta paremmin kylmällä.

Google heitti tälläisen: http://ggweather.com/heat/
Jännä korrelaatio turvatyynyjen ja lämpökuolemien välillä, lapsi unohdetaan autoon kun se istuu takapenkillä. Onpa selitys 8O Suomessa nämä ilmeisesti korreloivat terassikauden kanssa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:Nythän oli kuitenkin puhe lämpötilan muutosnopeudesta, eikä subjektiivisesta epämukavuuden tunteesta.
Lämpötilan muutosnopeus riippuu lämpötilaerosta ja järjestelmään lisätystä energiasta. Tässä tapauksessa auringon suora lämpösäteily (tai sen puute) ja matkustajien lämpö (n. 60W/nuppi) tekevät auton kuumenemisesta nopeampaa kuin kylmenemisestä. Kuumassa auringossa seissyt auto on pätsi jossa on kuumempaa kuin ulkona, kylmässä seisseessä autossa on aluksi yhtä kylmä kuin ulkona (paitsi että se tarjoaa tuulensuojan).

Se että eristys toimii yhtä hyvin kumpaankin suuntaan ei tässä tapauksessa ole ainut huomioon otettava seikka.
Mimmi kirjoitti:Esim. Lähi-idän asukas kokee varmasti paljon epämukavammaksi <-30´C kuin >+40´C.
Lähi-idän asukkaallakin on yleensä toppavaatteet päällä kun hän istahtaa autoon -30C pakkasella. Mieltymyksistä en olisi niin varma, varsin yleinen käsitys maailmalla on että kylmä on kuumuutta helpommin ratkaistava ongelma.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Rafu kirjoitti:
wesku kirjoitti: Tulee muuten tässä yhteydessä mieleen että esim linja-autoissahan taitaa olla vasarat joilla saa lasin rikottua.
Omissa autoissa on molemmissa välineet lasin rikkomiseen. Kuvittelin että kaikki ovat ymmärtäneet tällaiseen varatua. Ihan yhtä vakiovaruste kuin tyrvavyöveitsi.

Turvavyön haka on melkein kun nyrkkirauta,sillä saa ikkunan rikki.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:Missäs kohdassa aurinko tuli mukaan?
Asiayhteydestä, monet varmaan kykenivät yhdistämään kuumaan autoon kuolemisen auringonpaisteeseen.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

oju kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Missäs kohdassa aurinko tuli mukaan?
Asiayhteydestä, monet varmaan kykenivät yhdistämään kuumaan autoon kuolemisen auringonpaisteeseen.
Äläs nyt, onhan se auto voitu vaikka ajaa saunaankin. Tai Venukseen, jossa päivälämpötila on jossain +500 asteen korvilla, eikä aurinko ole paistanut vuosimiljooniin.
Joillekin pitää aina vääntää rautalangasta. :mrgreen:
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kesken ajon palamaan syttynyt auto lukkiutui

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mutta onko samalla paikalla ikinä -30?
Ahdonvoimaa
Vastaa Viestiin