raidetangon pään vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
petterip
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 18:24

raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja petterip »

Onko kenelläkään vinkkejä onnistuuko tuo toimenpide ilman aurauskulmien säätöä, eli onko tähän jotain kikkoja? Mitä mitata ja kirjata ylös ennen irroitusta/irroituksen aikana?

Mahtaako motonetistä saatavat ulommat päät olla yhtään sinne päinkään samalaisia kuin alkuperäiset?

E: Voiko pelkän nivelen suojakumin vaihtaa? Pää ei nimittäin ole väljä (tai ei ainakaan kuukausi sitten katsastuksessa ollut), mutta kumiin on tullut repeämä jonkun muun remontin yhteydessä.
jyke67
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 13:44

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja jyke67 »

Kouvolan Motonetissä näkyi hyllyssä olevan pelkkiä suojakumia, tiedä sitten onko koko sopiva...
9000 cse 2,3 t -94
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

eräs vanha koneistaja toimi näin:
käänti ratin vinkkeliin ja naksautti rattilukon päälle ja ritsasi lokarin päärmeeseen työntömitalla lumelan pallon päästä ja uusi tupaan ja ritsistä säätä kohdalleen, voiteli kuulemma kierteet runsaalla molycotella enne asennusta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petterip
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 18:24

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja petterip »

jyke67 kirjoitti:Kouvolan Motonetissä näkyi hyllyssä olevan pelkkiä suojakumia, tiedä sitten onko koko sopiva...
Näköjään vaihtoehtoina olisi ainakin 11/33mm ja 13/36mm.. kuumpihan lienee lähempänä?

Pitää vielä tutkia välys, ja jos sitä ei löydy niin koittaa tätä tilapäiskorjausta. Vaihtaa tarvittaessa ja säädättää kulmat kohdilleen sitten ensi kesänä.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kyllä ne kulmat kannattaa pitää kunnossa, renkaat kuluu äkkiä käyttökelvottomiksi...
#3834
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

petterip kirjoitti:Näköjään vaihtoehtoina olisi ainakin 11/33mm ja 13/36mm.. kuumpihan lienee lähempänä?

Pitää vielä tutkia välys, ja jos sitä ei löydy niin koittaa tätä tilapäiskorjausta. Vaihtaa tarvittaessa ja säädättää kulmat kohdilleen sitten ensi kesänä.
Hieman puolihulluja kokoja Saabakseen sovitettavaksi, äsken tönärillä mitattuna alkuperäisen Saab-raidetangonpään suojakumin sisämitat olivat 13/30mm. Kyllähän tuon pienemmän kumin alapään voisi saada vanhalla ehjällä siderenkaalla sen pari-kolme milliä kutistettua, mutta taas turhankin tiukka yläpää voi revetä etenkin jos kumi sattuu olemaan Scanshittiä..
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

N. kuukausi sitten vaihdoin omaani koko pallonivelen. Siinähän raidetangossa on se mutteri jota vasten pallonivelen varsi pyöritetään, joten jos uusi pallonivel vastaa geometrialtaan vanhaa niin pitäisi paikoittua oikein.

Muistaakseni tuo nivel ei ollut niin kallis (Motonet/Biltema), että pelkällä suojakumin vaihdolla saisi paljoa säästöä aikaiseksi. Tietysti auraus pysyy samana, jos pelkän suojakumin vaihtaa.

Sitä pallon akselia sai mäiskiä aikalailla, että lähti irti navan varresta. Tuossa lienee riski, että navan varsi katkeaa, joten ihan mahdotonta voimaa ei kannata käyttää. Oikeanlainen ulosvedin auttaa, mutta itsellä sellaista ei ollut.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
petterip
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 18:24

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja petterip »

Vaihdoin sitten koko pään, mutta jäi vielä kysymys tuosta pään kiinnityksestä napaan.

Oliko tuohon jotain ohjetta? Väännetäänkö mutteri kuinka tiukkaan? nimittäin näytti vähän siltä, että toisella puolella mutteri on melkein kierteiden päässä, kun taas tässä varaosassa sen saisi kierrettyä paljon pidemmällekin, eli kuuluuko se tarkoituksella jättää löysälle? En tullut katsoneeksi oliko kierteiden pituudessa jotain eroa osien välillä.. Tuossahan on tuo kartioliitos, eli varmaan saa käännettyä liiankin tiukkaan?
Viimeksi muokannut petterip, La Marras 21, 2009 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Töissä ainakin tykitellään näppituntumalla ne mutterit kiinni. tiukalle vaan
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

55Nm on oikea kiristysmomentti raidetangonpään kartioliitokselle olkavarteen, ja kartiotapin näkyviin jäävällä kierreosallahan ei ole merkitystä kiristysmomentin kannalta, kierreosan pituus kun tuppaa vaihtelemaan valmistajasta riippuen.

Raidetangon pään kiristysmomentti raidetankoon on 70Nm.

Näistähän nyt on mahdotonta sanoa miltä momentit vaikuttavat itse kunkin voimilla ja rannemittarilla jos ei ole momenttiavaimia käytössä, kuitenkin tuota pallopäätä ei tarvitse hampaat irvessä kiristää jos ja kun sen meinaa vielä joskus saada auki, siksi hyvin kartioliitos pureutuu kiinni.

Tuota aikaisemmin ketjussa mainittua kartioliitoksen avaamista kartiotappiin hakkaamalla ei voi suositella, vaikka olkavarsi onkin varsin sitkeää taottua terästä voi siihen silti saada taipumaa tai hiushalkeamia aikaiseksi.

Jos ulosvetäjää ei ole käytössä niin turvallisempi keino on avata kartioliitos kahdella pajavasaralla lyömällä samanaikaisesti vastakkain olkavarren kartioliitoksen pesän kylkiin, näin voimisteltuna kartio pomppaa yleensä suht. helpolla ja turvallisemmin ulos.
Vastaa Viestiin