jcarlson kirjoitti:
Kolisee ne jos on 2618 seosta. 4032 ei ole niin paha, jota vissin nuo B2X5 koneeseen tehdyt Wössnerit on. JE:t sen sijaan taisi olla tuota perinteisempää seosta, kestävämpää mutta nopeammin kuluvaa ja kylmänä kalisevaa.
Pointti kuitenkin sama, en tarvitse matalampia puristuksia enkä T5 mäntiä suurempaa kestoa. Enkä ole valmis niistä myöskään mitään maksamaan.
3.5v tuli omalla vedetty kesät talvet JE:n mukit sisässä ja eipä kyllä ole kolissut vaikka ilman lohkoalämppäriä lyöty usemman kerran käymään <-20C kelissä.
Kilsoja ehti kertyä ko. alakerralle reilu 100tkm.
Tämä ei siis kannanotto mitä kannattaa pannuun laittaa.
jcarlson kirjoitti:
Wössnerit voisi muuten olla mutta en näe mitään järkeä maksaa niistä kun käytetyt hyvät T5 männät ja kanget saa niin paljon halvemmalla ja ovat käyttömukavuudenkin kannalta paremmat kuin kylmänä kolisevat takomukit.
Toivottu käytös edelleen paranee koska T5 männillä lyhyempien kankien ansiosta paranee täytös ala- ja keskialueella vrt. T7 geometria. Eli edelleen sitä kaivattua alavääntöä lisää.
Tämän muuten allekirjoitan ihan omasta kokemuksesta. Meidän 9-5:ssä on T5:n männät+kanget. Alavääntö parani ihan selvästi. Kone lähtee vetämään erittäin hyvin jo 1500rpm:stä, kun ennen vääntöpiikki tuli 1800-1900rpm:ssä. Etenkin risteyksissä 2-vaihteella pääsee etenemään sutjakkaan, kun kone vetää terhakasti aiempaa alempaa. Tasainen vääntö 1500rpm:stä aina maksimikierroksille asti on kyllä tosi mukava piirre näissä bensakoneissa. TDI-miehet vapiskoot.
Tuossahan ei ole mitään virisoftia ja ruttujakin on enemmän, kuin liikaa t7 kansipahvin ansiosta. Kaikkineen tuo kulkee käyttöautona oikein loistavasti. Kymppitonni on tullut mittariin rempan jälkeen. Öljyä ei enää tarvitse lisäillä ja kone ei savuta. Ehkä mainittavana miinuksena lähikulmilla ajossa polttoaineenkulutus nousi konerempan jälkeen noin yhdellä litralla. Ennen SID:n näyttämä pysyi jatkuvasti alle 10:n, mutta nykyään hyvin yleinen lukema on 10,1...10,3. Maantiellä näyttäisi menevän ihan entisillä lukemilla (7,5-8,3).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jeps, eilen illalla sain auton talliin ja hieman purettua viimein. Turbon otin ensin pois ja ehjä oli, onneksi. Suurin osa rojusta siis ei ole poistunut putken kautta.
Pääsin kunnolla auton alle samalla ja reikähän olikin öljypohjassa eikä lohkossa. Valetun öljypohjan palaset vaan pimeässä tiellä erehdyttivät luulemaan niitä lohkonpaloiksi. Sellainen nyrkinkokoinen reikähän siinä öljypohjassa on, ja kun pudotin pakoputkea turbon irrotuksessa niin joustopalan päältä tipahti melkein tunnistamattomaksi hakkautuneita männänpalasia. Melkoinen tehosekoitin siellä on pytyssä siis ollut. Öljypohjan reiästä oli suora näkymä pyttyyn ja kanteen ja sain valitettavasti todeta että kansikin on hajalla. Venat työntyneet syvälle seeteihin ja yksi taitaa olla mutkallakin. Palotila melko hakkautunut myös.
Kanki oli itseasiassa ehjä päällisin puolin ja tappi vielä siinä kiinni. Mäntä vaan on kadonnut ja tullut öljypohjan kautta pihalle. Sen verran tehokkaasti siellä on palikat pyörineet että kampiakselin triggeripyöräkin oli saanut osumaa, toivottavasti anturi nyt edes olisi vielä ehjä.
Joka tapauksessa vaihtoon menee koko alakerta ja nyt siis myös kansi ja öljypohja. Ruotsista on jo alustavasti kaupat sovittu 100tkm ajetusta -01 9-5 Aeron kannesta ja samanlaisesta Aeron vahvistetusta öljypohjasta kuin nykyinen (entinen).
T5 männät, kanget ja tapit on tiedossa ja jemmassa olleen Aeron kampiakselin josta yksi kk laakeri pyörähtänyt vein koneistamolle hiottavaksi/arvioitavaksi.
Viikonloppuna pitää hakea tutkittavaksi myöskin varastossa ollut ylimääräinen lohko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:
T5 männät, kanget ja tapit on tiedossa ja jemmassa olleen Aeron kampiakselin josta yksi kk laakeri pyörähtänyt vein koneistamolle hiottavaksi/arvioitavaksi.
Viikonloppuna pitää hakea tutkittavaksi myöskin varastossa ollut ylimääräinen lohko.
Laitatko tasapainotus akselit vielä pyörimään? T7 ja T5 koneissa on eri kokoiset tp-akselit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Laitan tp-akselit käyttöön uusilla ketjuilla rattailla jne. korjaussarjasta.
Varalla oleva lohko on 9-5 Aerosta sekin ja käytän siinä kiinni olevia alkuperäisiä akseleita.
Onhan ne massat vähän erisuuruiset T5 vs T7 mutta tuntuu tuo perstuntumalla ihan siististi käyvän "väärällä" kompensoinnillakin eräässä toisessa T5 konvertoidussa Aerossa.
Jos jaksaisi niin voisi oikeastaan laskea paljonko menee se toisen kertaluvun inertiavoimien kompensointi pieleen mutta taidan joka tapauksessa tuupata ihan nuo vakiot sinne silti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:
T5 männät, kanget ja tapit on tiedossa ja jemmassa olleen Aeron kampiakselin josta yksi kk laakeri pyörähtänyt vein koneistamolle hiottavaksi/arvioitavaksi.
Viikonloppuna pitää hakea tutkittavaksi myöskin varastossa ollut ylimääräinen lohko.
Laitatko tasapainotus akselit vielä pyörimään? T7 ja T5 koneissa on eri kokoiset tp-akselit.
Tarkoitatko, että T5-koneissa on painavammat tp-akselit painavampien mäntien takia? Sopivatko kuitenkin toistensa paikalleen ristiin?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson kirjoitti:
T5 männät, kanget ja tapit on tiedossa ja jemmassa olleen Aeron kampiakselin josta yksi kk laakeri pyörähtänyt vein koneistamolle hiottavaksi/arvioitavaksi.
Viikonloppuna pitää hakea tutkittavaksi myöskin varastossa ollut ylimääräinen lohko.
Laitatko tasapainotus akselit vielä pyörimään? T7 ja T5 koneissa on eri kokoiset tp-akselit.
Tarkoitatko, että T5-koneissa on painavammat tp-akselit painavampien mäntien takia? Sopivatko kuitenkin toistensa paikalleen ristiin?
Kyllä näin on.
Ei sovi suoraan, mutta ilmeisesti TP laakerit vaihtamalla saa T5 akselit sopimaan T7 koneeseen. Myös pituudessa on eroa.
Voit tulla talliin vertailemaan tai voin ottaa joku päivä auton takakonttiin kyseiset osat, jos haluat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Hmm, mitenkäs se nyt oli sen tp-akselien korjauskitin kanssa. Sehän on T7 autoihin tehty ja jonkun muistikuvan mukaan se passaisi T5 vehkeissä vain M98-> akseleihin, ts. ainakin pakopuolen ratas vaihtuu siellä tienoilla?
Onko ne akselit kuitenkin vielä eri esim. vertailussa M00 9-3 T5 ja T7? Pitänee itse kotona tarkistaa ainakin kun EPC:n ääreen pääsee.
Edit: kuulemma EPC:n mukaan NLS-osana tarjotaan T7 tasapainotusakselia T5 tonnariinkin. Eli ilmeisesti merkittävää eroa ei ole.
Tässä vähän pohdiskelinkin että ei se ole noiden 2.kl inertavoimien ja momenttien kanssa aivan niin tarkkaa niiden akselien massojen kanssa. Momenttien suhteen tärkeämpää on niiden sijainti lohkossa ja inertiavoimien kannalta se että ne pyörii tuplanopeudella kampiakseliin nähden.
Kampiakselihan on sama ja näin ollen myös vastapainot, liittyy lähinnä pyörivien massojen tasapainotukseen mutta ilmeisesti sekin menee molemmilla kombinaatioilla riittävän lähelle. Eihän noita 100% tasapainotetakkaan vaan tietty hyvä alue on olemassa johon tähdätään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tarkoitatko, että T5-koneissa on painavammat tp-akselit painavampien mäntien takia? Sopivatko kuitenkin toistensa paikalleen ristiin?
Kyllä näin on.
Ei sovi suoraan, mutta ilmeisesti TP laakerit vaihtamalla saa T5 akselit sopimaan T7 koneeseen. Myös pituudessa on eroa.
Voit tulla talliin vertailemaan tai voin ottaa joku päivä auton takakonttiin kyseiset osat, jos haluat.
Ei äärimmäistä ajankohtaista kiinnostusta..mutta seuraavan 5-vuotissuunnitelman mukaan on tarkoitus saada ensin autotalli rakennettua ja hankkia sitten "Vollaustatung" konevikainen 02-03 Aero ja muuttaa se T5-tekniikalle tms. Kiitos kuitenkin
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson kirjoitti: Ruotsista on jo alustavasti kaupat sovittu 100tkm ajetusta -01 9-5 Aeron kannesta ja samanlaisesta Aeron vahvistetusta öljypohjasta kuin nykyinen (entinen).
Noita ei ole sitten vissiin vahvistettu tarpeeksi kuitenkaan, kun ei pysy rojut sisässä.
jcarlson kirjoitti: Ruotsista on jo alustavasti kaupat sovittu 100tkm ajetusta -01 9-5 Aeron kannesta ja samanlaisesta Aeron vahvistetusta öljypohjasta kuin nykyinen (entinen).
Noita ei ole sitten vissiin vahvistettu tarpeeksi kuitenkaan, kun ei pysy rojut sisässä.
niin eikä sekään pitkälle auta vaikka ne romut siellä koneen sisällä pysyy
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
peinu kirjoitti:Ei äärimmäistä ajankohtaista kiinnostusta..mutta seuraavan 5-vuotissuunnitelman mukaan on tarkoitus saada ensin autotalli rakennettua ja hankkia sitten "Vollaustatung" konevikainen 02-03 Aero ja muuttaa se T5-tekniikalle tms. Kiitos kuitenkin
Olet nähnyt samaa unta kuin minä paitsi että mulla on se autotalli jo valmiina
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
peinu kirjoitti:
Ei äärimmäistä ajankohtaista kiinnostusta..mutta seuraavan 5-vuotissuunnitelman mukaan on tarkoitus saada ensin autotalli rakennettua ja hankkia sitten "Vollaustatung" konevikainen 02-03 Aero ja muuttaa se T5-tekniikalle tms. Kiitos kuitenkin
No sullahan on jo lähes "Vollaustatung" Aero, ja konevikakin lienee selkeesti tulevaisuutta noilla vakiomännillä ja sun kaasujalalla... Ei muutakuin tilaamaan Speedpartsilta b234:n mäntiä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Noniin takaisin asiaan. Tallilla tänään taas vähän tapahtui ja purin imusarjan pois tieltä ja samalla kaikki muut koneen nostoa haittaavat paitsi vetarit ja moottorin kannakkeet. Jospa sitä huomenna kerkeäisi.
Muutama kuva työn touhusta (kaveri poseeraa, itse kuvasin):