Emännän vm-99 autossa on jotain hämminkiä tuossa. Vähän huono oli tuolla pimeässä ja sateessa asiaa tutkia mutta siitä jousijalan yläpäästä (ei iskarin yläpäästä) haitarikumin alla oli sellainen metallinen rengas irti. Ruosteessa oli jalka jonkin verran.
Olen aiemmin lukenut täältä että jousijalan ruostuminen on tyyppivika ja uusi maksaa +400€.
Onko tuo nyt sitten vaihtokunnossa? Miten se yleensä hajoaa? Jollain oli katkennut itse iskarikin yläpäästä, jollen väärin muista. Onko vaarallinen vika, eli uskaltaako nurkissa ajella? Kolisee kuopissa.
Onko iskari yhtä pakettia jousijalan kanssa? Olisiko missään nähtävissä räjäytyskuvaa tuosta?
Paljon kiitoksia etukäteen mahdollisista kommenteista.
P.S. Jos tuo on entinen, niin saa tarjota hyvää käytettyä.
-markus-
OG 9-3 jousijalka
Re: OG 9-3 jousijalka
Sieltä on luultavasti ruostunut joko iskaripatruunan jousijalkaan kiinnittävän korkkimutterin pelkkä vääntiö irti tai pahemmassa (yleisemmässä) tapauksessa koko jousijalan kierreosa korkkimuttereineen revennyt irti. Autoa varovasti tunkilla nostamalla ja tarkkailemalla vikapaikkaa voi huomata jos iskari nousee pois jousijalasta. Myös rengasta sivusuunnassa nylkyttämällä iskarin "pitäisi" kolista hajonneessa jousijalassa etenkin tunkilla hieman jousitusta kevennettynä: iskaripatruunan ja jousijalan putken seinämien välissä on muutaman millin rako.
Iskarihan on tosiaan patruunatyyppinen ja erikseen vaihdettavissa ehjään jousijalkaan. Parempaa kuvaa tähän en löytänyt kuin tuon linkin kuva, noilta sivuilta voi löytyä oikeitakin kuvia jos on aikaa katsella: http://www.thesaabsite.com/Saab-strut-m ... acment.htm
Itse en ajaisi autolla metriäkään enkä päästäisi muitakaan ajamaan ennenkuin vika on selvitetty ja korjattu, sen verran vaarallisesta viasta on kuitenkin kyse.
Iskarihan on tosiaan patruunatyyppinen ja erikseen vaihdettavissa ehjään jousijalkaan. Parempaa kuvaa tähän en löytänyt kuin tuon linkin kuva, noilta sivuilta voi löytyä oikeitakin kuvia jos on aikaa katsella: http://www.thesaabsite.com/Saab-strut-m ... acment.htm
Itse en ajaisi autolla metriäkään enkä päästäisi muitakaan ajamaan ennenkuin vika on selvitetty ja korjattu, sen verran vaarallisesta viasta on kuitenkin kyse.
Juurikin näin. Hätätilassa autolla voi kyllä ajaa, mutta kun omassani huomasin tuon tapahtuneen, siirryin suosiolla bussimieheksi kunnes sain auton kuntoon. Käytännössähän iskari ei toimi oikein ja saattaa ääritilanteessa jopa pompata tuolta jalasta pois.
Purkaamoilta voi osaa kokeilla hankkia n. 150 euron hintaan. En sitten tiedä, onko jousijalan huono laatu jatkunut koko mallihistorian ajan, jolloin uudemman hankkimalla vain siirtää ongelmaa, vai koskeeko tilanne vain joitakin vuosimalleja. Itse taisin saada -02 mallista puretun jalan, parin vuoden päästä nähdään sitten totuus...
Purkaamoilta voi osaa kokeilla hankkia n. 150 euron hintaan. En sitten tiedä, onko jousijalan huono laatu jatkunut koko mallihistorian ajan, jolloin uudemman hankkimalla vain siirtää ongelmaa, vai koskeeko tilanne vain joitakin vuosimalleja. Itse taisin saada -02 mallista puretun jalan, parin vuoden päästä nähdään sitten totuus...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
Erittäin paljon kiitoksia teille kommenteista!
Tässä riittää pureskeltavaa hetkeksi aikaa.
P.S. Auton ollessa omalla painollaan, jousta edestakaisin riuhtoessa kuuluu se sama kolina joka montuissakin. Mutta jotenkin se kuuluu yläpäästä. Mutta tosiaaan se metallirengas on siinä irti.
Hitsin Ooppeli:-)
-markus-
Tässä riittää pureskeltavaa hetkeksi aikaa.
P.S. Auton ollessa omalla painollaan, jousta edestakaisin riuhtoessa kuuluu se sama kolina joka montuissakin. Mutta jotenkin se kuuluu yläpäästä. Mutta tosiaaan se metallirengas on siinä irti.
Hitsin Ooppeli:-)
-markus-
Lisäys:
Itseasiassa tämä tuntuisi todennäköisemmältä "Sieltä on luultavasti ruostunut joko iskaripatruunan jousijalkaan kiinnittävän korkkimutterin pelkkä vääntiö irti" ...
...koska se on nätisti sellasesta saumakohdasta irti.
-markus-
Itseasiassa tämä tuntuisi todennäköisemmältä "Sieltä on luultavasti ruostunut joko iskaripatruunan jousijalkaan kiinnittävän korkkimutterin pelkkä vääntiö irti" ...
...koska se on nätisti sellasesta saumakohdasta irti.
-markus-
Korkkimutterin kanta jos on korkannut (siis se vääntiö), niin siellä heiluu semmoinen 2mm korkea osa, muuten 1cm-4cm = korkkimutteri, joka on kiinni poikki ruostuneessa jousijalan pätkässä (minulla katkesi kierteitten ihan alalaidasta). Tuossa tilanteessa toivoisi tietysti, että olisi 2 eur pala rikki eikä +400 eur pala.
2.0t Biopower 9-3 -09
Suosittelisin kuitenkin jo alkamaan henkisesti varautumaan suurempaankin remonttiin, jos siellä olisi pelkkä vääntiö irronnut niin pikemminkin kevyt osa kilisisi kolinan sijaan eikä jousestarempomisen pitäisi vaikuttaa ääniin ellei jousijalka ole oikeasti rikki.
Varaosahausta kannattaa katsella nimikkeellä "Olka-akseli Laakeripesä" jolla löytyy 2kpl hintaan 190€, tosin laatuluokassa A3. Jostakin syystä en saa linkitettyä tähän.

Varaosahausta kannattaa katsella nimikkeellä "Olka-akseli Laakeripesä" jolla löytyy 2kpl hintaan 190€, tosin laatuluokassa A3. Jostakin syystä en saa linkitettyä tähän.